Hei, jeg er en nordmann som bor i København. Har laget et par blogs for å få danskere oppmerksom på Lavkarbo. I den forbindelse er det en om oppskrifter.
Jeg har lagd en oppskrift på Thai Kylling som har fått stor applaus i familien:
600 gram kylling
3 Peberfrugter (jeg valgte 1 af hver farve)
1 Dåse Kokosmælk
3 spsk rød karrypasta
3 spsk fiskesauce
1 spsk chili i olie
3 fed hvidløg presset
1 spsk sukrin
2 røde chili (brug riiiiiiigelig med chili om du vil have den stærkere)
1 spsk smør/olie til at stege i
1 lille glas vand
Lynstek kylling
Rør inn pastaen
Tilsett all ingredienser unntatt kokosmelk og paprika.Stek et par minutter
Tilsett litt vann og paprika, stek til vannet fordamper og paprikaene har blitt myke.
Tilsett kokosmelk til sist. La det stå og simre lidt til smaken har satt seg
God appetitt!
Se oppskriften her:
Jeg har funnet en fiskesaus helt uten sukker, men de fleste "vanlige" har noe sånt som 1% sukkerinnhold - resten er bare fisk/ansjos og salt. Currypaste vil variere litt etter produsent, men består mest av rene krydder. (Er selv bortskjemt med bredt utvalg på asiamarked, men jeg tror ikke blue dragon-greiene i vanlig dagligvare er så ille, heller. Man kan også lage rød karripasta hvis man føler seg inspirert og googler en oppskrift. :))
Hei. Beklager at jeg ikke kjente reglene. Her er alle ingredienser:
600 gram kylling
3 Peberfrugter (jeg valgte 1 af hver farve)
3 spsk rød karrypasta
3 spsk fiskesauce
1 spsk chili i olie
3 fed hvidløg presset
1 spsk sukrin
2 røde chili (brug riiiiiiigelig med chili om du vil have den stærkere)
1 spsk smør/olie til at stege i
1 lille glas vand
Lynstek kylling
Rør inn pastaen
Tilsett all ingredienser unntatt kokosmelk og paprika.Stek et par minutter
Tilsett litt vann og paprika, stek til vannet fordamper og paprikaene har blitt myke.
Tilsett kokosmelk til sist. La det stå og simre lidt til smaken har satt seg
God appetitt!
Dumt spørsmål, men jeg må spørre :o
Hva er fiskesaus ? Kan jeg eventuelt bruke en terning eller fler med fiskebuljong, eller blir det noe helt annet ?
Ser helt nyydelig ut :)
:)
Fiskebuljong blir noe helt annet - fiskesaus smaker ikke fisk, bare... veldig salt, egentlig, så jeg ville heller erstattet med en god dæsj salt, i så fall. Men de har fiskesaus på min lokale Rema, sammen med soyasaus og sushigreier og sånt, så bør ikke være så vanskelig å finne.
Har kjøpt inn ingredienser og skal teste denne i dag.
Ville bare nevne at du har glemt å ta med kokosmelken i ingredienslisten din (både her og på bloggen). Sikkert lurt å skrive inn, kjedelig å mangle den når man står og kokkelerer.
Hej. Er glad du liker den :-) Det gjør vi også :-)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.