< Tilbake til oversikten

I disse smørmangel-tider ...

NinaOp sa for siden:

Hva gjør alle ketolysere som vanligvis bruker mye meieri-smør? Lager dere smør selv, eller "jukses" det med andre ting som fks melange?

Señora sa for siden:

Jeg har ikke manglet smør, jeg kjøper importert smør og har handlet når jeg har sett at de har hatt Tinesmøret inne. Har på ingen måte hamstret eller noe. I tillegg er det greit å bruke rapsolje og andre gode oljer til diverse.

TrillTrall sa for siden:

Nå er ikke jeg ketolyser, men jeg har heller ikke manglet smør. :) Kjøpte en gang utenlands smør, i gull og rød-farget pakke, men det var ikke det samme som norsk smør nei. :( Men foreløbig har jeg så jeg klarer meg en stund til.

Margarin er svææææært lite aktuelt så jeg håper jeg slipper det.

Livsnytersken sa for siden:

Her hjemme er smøret tilbake i butikkene for fullt. :p
Når jeg bakte før jul kjernet jeg mitt eget smør. :engel_ikk
Lavkarbo eller ikke, her brukes det kun smør til matlaging/baking.
Tradisjon leeenge før lavkarbo.:rulleøyne

Qlio sa for siden:

Jeg har hatt meierismør hele tiden, jeg fråtser ikke så mye i det men bruker selvsagt mer som LCHF enn høykarber! Utenlandsk smør avskrives helt?

NinaOp sa for siden:

Problemet mitt er at her har ikke butikken fått inn igjen smør enda.. De hadde iallefall ikke det før helgen. Og for min del er ikke utenlandsk smør uaktuelt, men jeg er svært lite glad i margarin, av mange grunner. Jeg vil ha skikkelig smør! Jeg får vel smøre (hehehe) meg med tålmodighet i noen dager til.

Qlio sa for siden:

Vil tro det løsner snart, bor du langt unna Sverige? De har godt smør!

NinaOp sa for siden:

Er jo en god kjøretur, problemet er at jeg ikke har tid til å reise av gårde. Jeg får vel tråle alle butikkene i nærområdet, kanskje jeg finner en klump meierismør ett eller anna sted:p

Perdita sa for siden:

Jeg syns importsmøret funker helt fint jeg, så etter at det kom så er vi fornøyde her i huset. Før det ble vi reddet av litt svenskehandel. Margarin er uaktuelt! Makan til ekkel smørje!

Kitsu sa for siden:

Jeg har hatt en halv pakke meierismør og en pakke import siden tidlig i november jeg. Bruker ikke smør til noe særlig, jeg steker i olje på antistick-panne. Så jeg lider ingen nød.

Dietta sa for siden:

Jeg har heller ikke gått tom for smør, hverken brelett eller meierismør. Har ikke hamstret, men bruker heller ikke all verdens mengder.......

babydoll sa for siden:

Jeg har ikke bakt før jul, så jeg brukte ca. en pakke meierismør (flere enn meg som har lagt merke til at de har mindre i pakkene nå, til samme prisen som før?!) fra november til januar. Nå har jeg en pakke bremykt, som får klare seg til jeg får kjøpt nytt. Regner med alt er som normalt innen jeg bruker opp den!

Nnem sa for siden:

Har funnet både meierismør og bremykt rundt omkring og da tatt med en pakke eller tre. Ellers var vi i Sverige før jul og kjøpte inn noen pakker da.

Holder en stund til :)

Dolsi sa for siden:

Har og har hatt ekte meierismør hele tiden jeg også.
Hamstret litt her og hamstret litt i Sverige før jul.
Har stadig et par pakker smør i kjøleskapet :)

Mariann S sa for siden:

Her har vi hatt i rykk og napp. No er det fulle hyller, bremykt og utenlandsk smør. :)
Og det beviser vel berre at det er julebaksten og ikkje lavkarbofolket som har skrella hyllene ;)

Eg syns spesielt Bakke Dal-smør frå Danmark e knallgodt, litt syrligare enn vårt meierismør.

Kjenner mange som ikke lever på lavkarbo men, margarin har vært bannlyst i årevis.
Kun smør som gjelder.

VSB sa for siden:

Vi har hatt både svensk og fransk smør, men synes det er mindre smak i det. Går ikke tilbake til margarin da... Ble en nødløsning i lussekattene, men restene ble kastet da det kom importsmør. Så en kvart kilo margarin er det vi har brukt siden oppstart i april. Nå er bare jeg på lavkarbo, men sørger for ren og god mat (lav GI etter beste evne) til resten av familien.

Mariann S sa for siden:

:) Bra folk velger smør foran margarin. Kun smør og kaldpressa oljar som blir brukt her og.
Men krisa før jul handla vel om en kombinasjon av en litt lavere produksjon og hysterisk handling til julebaksten :rolleyes: ellers hadde vel hyllene vorte skrella no og :p

plast sa for siden:

Null problem. Da det begynte å gå tomt, hadde de fortsatt smør i min lokale innvandrerbutikk. Og når det var tomt der, bugnet butikkene av importsmør. Kommer til å savne Bakke-Dal, faktisk, mye mer smøremykt enn vanlig norsk smør.

Mariann S sa for siden:

Ja, knallgodt smør :)

TrillTrall sa for siden:

Samme her, vi har ikke spist margarin på flere år, lenge før jeg begynte å interessere meg for lavkarbo. Lille Gubben gikk over til smør før meg faktisk...

Budeiea995 sa for siden:

Hva er galt med importsmøret, ja utenom prisen på 88 kr pr kg da...
Synes det smaker helt topp!

Det er vel bare slik at vi er vanemennesker, og kjøper det vi er "trygge" på.
Har en venninne som har gått inn for lavkarbo likte ikke vanlig smør, men fikk smaken på Kviteseidsmør og da var det gjort!

TrillTrall sa for siden:

Jeg synes konsistensen på det jeg kjøpte var annerledes enn meierismøret, det var mye mykere selv rett fra kjøleskapet. Kjøpte en liten boks setersmør i mangel av noe annet, men det var veldig salt! Vanlig meierismør inneholder 1,5% salt, setersmøret 2,5% og jeg hadde faktisk ikke trodd at den ene lille prosenten skulle ha så mye å si! Tok en vanlig klatt på eggene i morrest og det ble egentlig alt for salt gitt.

langaard sa for siden:

Jeg synes importert smør er like godt som vårt norske, mulig det er smaksløkene mine det er noe i veien med:confused:

TrillTrall sa for siden:

Smaken var det vel egentlig ikke noe å si på på det jeg hadde heller, men det ble jo flytende omtrent bare det lå en liten stund på benken, noe som var en smule upraktisk ettersom det var pakket i foliepapir...

Mariann S sa for siden:

Heilt enig :)

Kitsu sa for siden:

Jeg likte veldig godt det der Beurre Gourmet-ettellerannet-merket som Synnøve importerte. At det var mykere enn meierismør var egentlig bare fint.

mysil sa for siden:

Jeg har heller ikke slitt med å å tak i smør, kjøpte 1,5 kg Lurpaksmør når jeg var med danskebåten føre jul. Synes smaken er helt ok, men ulempa er at det blir så inni granskauen hardt av å stå i kjøleskap :p Prøver å huske på å ha en pakke stående på benken til enhver tid :)

Bik sa for siden:

Syns også det importsmøret var helt greit :)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.