< Tilbake til oversikten

Fant svaret på hvorfor vekten står stille ...

Marella77 sa for siden:

Har du da spist slik at det har blitt over grensen for lavkarbo eller bare litt? Kan det stoppe opp om man tilfører litt ulovlig sukker?

Carisma sa for siden:

Endel søtningsstoffer gir blodsukkerstigning i kroppen, selv om de i teorien ikke skal gjøre det. Dermed øker insulinet, og kroppen lagrer fremfor å forbrenne.

Fedona sa for siden:

Det samme fant jeg ut! Og da gikk vekta ned igjen :)

siljesfremgang sa for siden:

Er jo nydelig at du fant ut av det slik at du kunne gjøre de endringene som måttes til.. :D

senka sa for siden:

Så flott hvis det skal ha virkning på vekta,når man slutter med det:)
Men hva har du spist som inneholder det stoffet,kan du gi noen eks.
Fordi jeg bruker natreen,men det er det ikke det samme:(

Bønna200 sa for siden:

Det er mange som får stopp i vektnedgangen uansett søtstoff. Men jeg har hørt at alt som sluttet på ol kan gi samme effetkt på blodsukkeret som sukker.

Selv merker jeg ikke noe, uansett søtstoffer. Men så bruker jeg vel minimalt av det også...

Fedona sa for siden:

Atkinsbarer f.eks. De inneholder maltitol. Det viser seg at det påvirker blodsukkeret mer enn det jeg hadde trodd.

Marella77 sa for siden:

Takk for svar. Men om det er minimalt man spiser av feil sukker, så er det vel minimalt man lagrer? Jeg spiser litt krem med vanlig sukker i, dvs Tines krem på spruteflaske... Det er ikke mye, men kan den lille mengden vanlig sukker gjøre at jeg går opp i vekt? Eller hadde jeg gått ned mer om jeg ikke hadde spist dette? I teorien?

Carisma sa for siden:

Det er ikke nødvendigvis sukkeret som lagres, men f.eks fett. Kroppen kan ikke lagre fett uten at det er insulin i omløp. Og insulinet slippes ut ved at man spiser ting som får blodsukkeret til å stige. Jo mer blodsukkeret stiger, jo mer insulin frigjøress, og jo mer energi lagres i fettcellene.
Mao vil litt sukker gi lavere bloddsukkerstigning enn mye, men noe vil det kunne påvirke. I tillegg kommer faktorer som hvor følsom man er for blodsukkersvingninger, om man er insulinresistent osv.

senka sa for siden:

Tusen takk Fedona :)Jeg spiser ikke den,bare litt mørk sjokolade,av og til.
Har prøvd å spise annerledes men vekta står stille i 4mnd nå.Sluttet med Nannahs knekkebrød,etter råd fra forumet,selv om jeg spiste lite av det..
Nå spiser jeg frokostblanding av Hexeberg,med forskjellige frø og mandler med gresk yogurt :(Skal jeg slutte med det også?Noen sier at det også kan stoppe nedgang...:confused:

Yrla sa for siden:

tagatosesjokoladen (helsekost/funksjonellmat.no)er søtet med tagatesse med GI på 2. Den mørkeste er lavest på karbo, og er veldig god.

Fedona sa for siden:

Hva med Pepsi max/ Cola light, Funlight osv. Drikker du det? De kan også være stoppere.

senka sa for siden:

Nei,er ikke glad i brus :pdrikker bare rent vann :) jeg mangler sikkert fett..

Fedona sa for siden:

Vann er gull :) Cocosa er et godt fettalternativ. Den brune til steking og den grønne blandet i kaffe eller mat. Fåes kjøpt på helsekost. Men dette vet du sikkert fra før :)

Budeiea995 sa for siden:

Vel, jeg har spist drops. Slike fra apoteket og sjikoladeprinsens sjokolede frihet. Sistnevnte inneholder jo "bare" 4 karber utenom alkoholene. Snakker bare om en sjokolade hver 14 dag og noen drops eller gummibjørner av og til, men etter hva jeg har forstått er det ikke bra å gå inn og ut av ketose.

Kommer rett inn igjen i løpet av ett døgn, men tror det sliter på kroppen.
Heretter er det kun stevia som gjelder for meg!!!

Bruker flytende stevia med vanilje og den er kjempegod, men kjøpte og med hasselnøtt og den var fæl!!!
Noen av dere som har prøvd flere og som kan anbefale smaker?

Budeiea995 sa for siden:

Ja å så spiste jeg en periode atkinsbarer!!!!!
Ikke en bar skal inn i denne munnen mer!

Er jo litt snodig da. Her lager jeg alt fra bunnen av for å vite hva jeg putter i meg, men stoler fullstendig på en ferdiglagde bar bare fordi den har Atkins stempel på...

Nå er det nok. Tilbake til feit mat og mye grønnsaker!!!!

Dietta sa for siden:

Du er absolutt inne på noe når det gjelder -ol endelsene. Junior her på ketigendiett får ikke bruke noe som ender på -ol. (Maltitol, sorbitol etc). Vi merker det på ketosen hans med en gang. Da går den fra å være meget sterk (som den skal være) til svak (da forsvinner en del av beskyttelsen mot epileptiske anfall).
-ol er ikke bra. (Må da ikke forveksles med OL -det er bra det ;))

Gerd sa for siden:

Nå står vel det faktisk om dette med søtstoffer i ketolyseboka også.
Og at atkinsbarer ikke bør spises :)

Chamomilla sa for siden:

Hm, trodde sukrin var trygt jeg. Det er jo også OL-stoff som i erythritOL.

Fedona sa for siden:

Kan ikke få sagt meg mer enig med deg!!!:)

Dietta sa for siden:

amen

Marella77 sa for siden:

Ok, skjønner... Tusen takk! :)

ketoseprinsen sa for siden:

Eneste søtningsstoffet jeg vet med sikkerhet jeg ikke påvirkes noe av er aspartam. Foruten det trodde jeg at jeg tålte malitol, men den gang ei. Funka noen ganger, men plutselig en dag når jeg spiste ketogent at jeg datt ut av ketose av en liten sjokoladeprinsens drøm. Så da ble det slutt på det.

Så det vil si at sukkerfri brus og funlight saft f.eks er greit for meg, men hvor bra det er ellers for kroppen kan diskuteres...
Har også spist litt produkter av fribol et par ganger som det er sukralose i, har ikke sett at det påvirker meg negativt. Ikke ut av ketose eller noe, men dette har jeg gjort så lite så jeg vil ikke uttale meg om det er en regel eller et unntak. :)

Lindemor sa for siden:

Jeg bruker noen dråper flytende stevia med english toffee smak i min latte. Det er kjempegodt!

Rin sa for siden:

Jeg har gått ned det meste av overvekten min mens jeg har spist både atkinsbarer og andre sukkerfrie sjokolader ganske jevnlig - og drukket lettbrus og spist lavkarbokaker og slikt. (Innen rimelighetens grenser, altså.) Så jeg har antatt at søtningsstoffer ikke har hatt noe å si for meg.

Nå i januar har jeg kjørt et absolutt nulltoleranse-prosjekt helt uten noen søtning (eller sukker, selvsagt) - ikke engang de "naturlige" som stevia og sukrin - og vekten har samtidig ganske plutselig droppet to og et halvt kilo. (Som er ganske dramatisk mye, siden jeg er så nær målstreken, og det går saaakte...)

Så! Jeg tror ikke det er dumt å utfordre seg selv til en måneds "detox", selv om man mener man tåler søtning helt fint. Jeg har i alle fall fått meg en noe uventet overraskelse. :p

Yrla sa for siden:

Sukrin er trygt. Det er unntaket fra regelen.

Fedona sa for siden:

Er så enig atte :) Oppfordrer alle som har stillstans på vekta med å kutte ut søtning for å se om det hjelper! Det har hjulpet deg og meg og flere her inne! Så bra at det har løsnet for deg! Hurra!!! :)

senka sa for siden:

Så flott,gratulerer med forskning:p skal prøve det selv :)

frøken sa for siden:

jeg holder meg i ketose selv om jeg spiser sjokolade ol søtet med maltitol.

Rin sa for siden:

Jeg også! Men bare å være i ketose er ikke alltid ensbetydende med vektnedgang. :cool: (Bare understreker det her, siden trådtittelen dreier seg om "hvorfor vekten står stille", og ikke spesifikt at vekten står stille på grunn av manglende ketose.)

Nerthus sa for siden:

Jeg tror det er viktig og tenke individuelt. Selv om sukrin i teorien ikke skal ha noen mulighet for å påvirke feks blodsukker/insulinutskillelse, har man nok ikke nok kunnskap til å si noe om hva den enkeltes kropp gjør når den kjenner søtsmaken :) Dermed må man teste ut selv, da gjerne over et par ukers tid minst før man ser om det faktisk har noen påvirkning. (Man vil kanskje samtidig, om man bruker mye sukrin, oppdage at man kanskje får litt abstinenser - og DA er det vel ingen tvil om at inntak av sukrin for den som opplever det ikke nødvendigvis fører til noe positivt...)

frøken sa for siden:

Joda, men samtidig lå det ved en link som sa at malitol virker på samme måte som sukker, og at det gir ikke ubetydlig blodsukkersvingning. Dette gjelder kanskje noen, men ikke alle, siden det er mange som ikke detter ut av ketosen, og som i tillegg går ned i vekt. meg selv inkludert.

Qlio sa for siden:

Atkinsbarer burde vært forbudt. Men de er vel bedre enn vanlig sjokolade hvis man først skal gå på en smell?

smgj sa for siden:

Det er de nok, men ofte - har jeg inntrykk av - blir "sunnheten" en unnskyldning nettopp for å kunne gå på en smell. Og da virker de mot sin hensikt. :o

Carisma sa for siden:

I den grad en sammensetning av kjemiske ingredienser er bedre enn naturlige antioksidanter.... jeg ville valgt mørk sjokolade fremfor en slik bar!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.