Har prøvd å finne en tomatpure med lite karbohydrater, men alle jeg har kommet over har et karboinnhold på 20. Det er vel alt for mye når man er på ketolysekuren.
Noen som vet om tomatpure med lite karbs? Eller et alternativ til det. Har lurt på om å mose hakkede tomater på boks med en stavmikser vil gjøre samme nytta. Skal lage Pizza, lavkarbostyle :-)
det er nok en del karber i tomatpure, siden den er så konsentrert.
Til pizzasaus bruker jeg grovhakkede tomater på boks. Har de litt i et dørslag for å få bort litt av fuktigheten/sausen. Urter, krydder etter smak og moser det med stavmixer. :)
Bokstomater gjør sammen nytten, men inneholder jo en del vann, så om det er smaken du er ute etter kan du jo bruke litt tomatpure og heller spe med vann/fløte for å lage pizzasaus.
Jeg freser løk, hvitløk, paprika, squash og alt annet av grønnsaker jeg kan finne på i godt med olje i en kjele og tilsetter litt tomatpure. Lar det stå å frese litt før jeg har oppi litt fløte og sukkerfri ketchup. Så tilsetter jeg det jeg vil av krydder før jeg bruker stavmikseren til å lage pizzasaus!
Får til og med lurt i ungene masse ekstra grønnsaker på den måten! :D
Surr løk og hvitløk i en god slump olivenolje, når løken er myk tømmer du oppi en boks med hermietske tomater, gjerne passerte (som er helt glatt uten biter) og kok i 20-30 min, tilsett det du vil av krydder + en klype søtning. Perfekt "pasta" og pizzasaus.
Hermetiske tomater som du moser med stavmikser og tilsetter masse krydder gjør nesten samme susen ;) Evt tilsette en SS med tomatpurrè oppi den, for det blir ikke så mye karber på en pizzabit ;)
tomatpure fra heinz har lavt innhold.. den som er på tube. Er jo selvfølgelig mulig den er feil merket, men jeg har brukt denne før hvertfall uten å dette ut av ketose :)
Om produktet kun inneholder tomat, så er det slik at jo høyere karbinnhold, jo mindre vann, og mer av alt annet i tomaten.
Sånn sett vinner man ikke noe på å spe ut tomatpure eller koke inn bokstomat eller fersk tomat, siden det først og fremst er konsistens og konsentrasjon som betyr noe i matlagingen. (Eksempel: man trenger mer tyktflytende tomat i pizzasaus siden den ikke bør gjøre bunnen bløt og smakløs, men i en tomatsuppe bør det være ganske lite konsentrert så det ikke blir for tykt/sterkt.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.