Bravo sa for siden:
Jeg lurer på om noen her inne kunne anbefale meg en modell (helst for damer) som har plass til kraftige legger. Sliter veldig med å finne en modell som passer.. :-(
Bravo sa for siden:
Jeg lurer på om noen her inne kunne anbefale meg en modell (helst for damer) som har plass til kraftige legger. Sliter veldig med å finne en modell som passer.. :-(
ToreH sa for siden:
Slalomsko er som BH for damer.....dvs nesten umulig å anbefale.
Dra til en spesialbutikk for alpint. Sjelden du finner noe på de normale sportsbutikkene.
Så spørs det jo hvor mange tusinger du er villig til å gi for sko også da....De dyre har som regel større muligheter for individuell tilpasning, støping av innersåle osv osv. Men da koster fort en slalomsko gjerne 3-6 lapper også.
Er du i Oslo kan jeg anbefale noen butikker som er gode på slalomutstyr.
ToreH sa for siden:
Hør med [url]www.skikirurgene.no[/url] , eller se hos www.strolz.at/skischuh/index.php
Disse tilbyr begge spesialtilpasning av sko. Det kan ofte hjelpe å kjøpe støvler som har en videre pløse og med flere spenner.
Antonsport i Bogstadveien, Majorstua er gode på ski. Der kan du finne støvler som passer. De er ikke billige, men ikke avskrekkende dyre heller. Sko er nesten viktigere enn selve skiene....
Bravo sa for siden:
Jeg er fra Oslo, ja, og har en spesialbutikk rett ved meg, Surefoot på Sjølyst, men håpet på å unngå den i første omgang, nettopp pga pris. Men tar gjerne anbefalinger uansett, altså.
Bravo sa for siden:
Og der skrev du før meg, ja. Takk for tips, skal sjekke ut disse.
ToreH sa for siden:
Surefoot er en butikk jeg vil anbefale, og som jeg vet mange med samme problemer som du har brukt med supert resultat....men ja, de har vel ikke sko på tilbud akkurat hvis det var det du var ute etter.
Men tenk på det som en investering i fremtiden. Sko er nå noe av det viktigste man kjøper og da bør de jammen passe også.
Ta deg en tur til Anton Sport, det kan være vel verdt et besøk, og i disse dager har de vel januartilbud også.
mysil sa for siden:
Jeg sliter også med å å tak i vide nok slalomsko. Leita høyt og lavt i div sportsbutikker men ingen hadde noen som passa. Men på Obs fant jeg vide nok støvler, og ikke kosta dem skjorta heller :)
nednoenkg sa for siden:
Jeg har ganske "heavy" beinbygging og kraftige legger, spesielt høyre da jeg normalt bruker denne mest f.eks ved alpint. Jeg kjøpte alpint pakke på XXL. Atomic ski og Nordica støvler. Denne typen:
Nordica Cruise 45 alpinstøvel dame 1112
Syntes disse er veldig gode og ålreite. Ikke var de dyre eller. Betalte 1500 ca for ski og støvler:) Tror de koster 999 bare for støvlene.
Her er link til støvlene: www.xxl.no/vintersport/alpint-telemark/alpinstoevler/cruise-45-alpinstoevel-dame-1112-1075332
Nå vet jeg ikke hvor kraftige legger du har , men verdt et forsøk:O)
Señora sa for siden:
Jeg har kjøpt en Salomonstøvel på XXL til mine kraftige legger. De som jobber på XXL hjalp meg og forstod hva jeg trengte.
Hamster59 sa for siden:
Hvis vekta er på tur nedover fortsatt, kan det hende at leggene blir tynnere etter hvert. Snakker av egen erfaring, kjøpte støvletter før jeg starta på lavkarbo og nå når jeg er kvitt 20 kg er de blitt slarkete rundt leggene. Derfor kan det være lurt å kjøpe slalåmstøvler med muligheter for å regulere dersom leggene skulle krympe.
Bravo sa for siden:
Takk for flere svar i tråden her.
Kanskje jeg bør gi XXL en sjanse til, da. Jeg har prøvd noen modeller der tidligere i høst og gitt dem opp.
Obs har jeg ikke tenkt på engang. (Var dette i høst/denne vintersesongen du kjøpte dem der, Mysil? Husker du evt hva modellen/fabrikanten heter?)
Greia er vel også den at jeg syns det er ganske nedverdigende og litt av et nederlag å gå inn, forklare problemet, og så med selv den mest velmenende ekspeditør ikke klare å finne noe som passer.. litt fristende å bare vente 20kg, men det tar jo tid, og ville gjerne hatt muligheten til å kjøre med barna mine denne sesongen, så da får jeg heller bite tenna sammen og lete litt nå, tror jeg.
Det rare er at mine gamle slalåmstøvler ( og da snakker vi virkelig steinaldergamle, fra da jeg var ung og slank) passet rundt leggene fortsatt. De hadde en annen åpning enn de fleste av modellene på markedet nå.. en hvor man vippet delen bak hælen og bakre del av leggen bakover, om noen skjønner hva jeg mener..
Og om noen tenker at da kan jeg bare bruke de her inntil videre, så kan jeg fortelle at de faktisk brakk da jeg gikk bortover med dem i heisområdet i fjor vinter. Så gammel plastikk er gebrekkelig, ja. Da det skjedde, leide jeg et par, og det er i alle fall helt uaktuelt å gjøre igjen.I utleien hadde de bare noen merkelige unisexmodeller som er det vondeste jeg noen gang har kjørt med..
Carisma sa for siden:
Jeg har hatt kraftige legger og ikke minst vrist hele livet. Så helt fra barnsben av har jeg slitt med slalomstøvlene. Etterhvert endte jeg opp med nordica, og ender som regel opp med det i ettertid. For tida bare leier jeg, og overraskende nok finner jeg alltid sko som passer på utleie :confused: Så ddet kan faktisk være en ide, dra på et skisenter og lei utstyr. Da kan du bare bytte i andre sko om de er ubehagelige (også om du har kjørt litt og de blir vonde etterhvert). Om du finner noen som er gode kan du kjøpe dem og vite at de er ok.
Selv skal jeg kjøpe nordica på smart club litt senere i vinter, rimelige og gode! Sambo, som har VELDIG grove ankler kjøpte Head støvler der i fjor som han er kjempefornøyd med, så det kan også sjekkes ut.
Edit: leste det du skrev om utleie nå, da tror jeg du var uheldigg med plassen. Jeg har leid i Trysil, på norefjell og på filefjell og fått gode sko.
mysil sa for siden:
Nei, husker dessverre ikke det da det er noen år siden jeg kjøpte de. Har de ikke lenger.
Bravo sa for siden:
Sier du det, ja.. Dette var på Kongsberg. Takk igjen, greit å høre om andres erfaringer.
Carisma sa for siden:
Det var nok unisexmodeller det også, men de kunne stilles med sånn skruting for å sitte strammere eller løsere om foten. Oppdaget også at da jeg gikk en halv str opp og heller strammet akruene litt ble de mye mer behagelige generellt.
Bravo sa for siden:
Takk til alle som engasjerte seg i denne tråden:blomster:
Jeg tok en runde rundtom og fant faktisk en billig Rossignolmodell på Smart Club som kan funke til mitt bruk.
De kunne stilles ut i både spennene og spennefestene, og det gjorde susen. (Ikke noen fancy og rågod modell, men helt grei, og så kan jeg heller kjøpe noe bedre når jeg er nærmere matchvekten, tenker jeg.)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.