< Tilbake til oversikten

Bitre mandler?

Mear sa for siden:

Jeg lagde Hexebergs knekkebrød her om dagen, men de fikk en ganske bitter ettersmak som ikke er helt god. Er det noen som vet hva det kan komme av?

Har en teori om at det er løsvektmandlene fra rema 1000. Har ikke brukt mandelmel, men bare kjørt mandlene i blender, med skall og alt. Kan det være skallet, at de er gamle (typisk rema 1000), eller noe helt annet...? Ellers var knekkebrødene supergode, men vet ikke om jeg gidder å lage ny batch før jeg vet hva som ble galt.

Eller kan det være sesamfrøene...? Noen som vet om de blir bitre av å bli malt kanskje?

Yrla sa for siden:

Smak på en mandel fra rema ,da vel. Å velge de som ligger fremme ubeskyttet er ingen godt valg. De blir jo harske av det. Men hvor lenge de har ligget der vet vi jo ikke. Frøene kan også ha vært harske. Mest sannsynlig er det frøene som gir en bitter smak. Om mandlene så fine ut, ikke inntørka og mørke i fargen.

smgj sa for siden:

Både sesamfrø og mandler kan bli bitre over tid når de umettede fettsyrene oksiderer = harskner.
Best å smake litt før bruk. Valnøtter er notoriske til å harskne raskt. Nøtter bør oppevares tørt, mørkt og kjølig for lengst holdbarhet.

Mear sa for siden:

Takk for svar. :)

Skal prøve en ny runde i dag, og planlegger å bytte ut halvparten av sesamfrøene med solsikkefrø, og halvparten av mandlene med hasselnøtter. Så får vi se om det hjelper.

Kitt sa for siden:

Kan ikke tenke meg at mandlene på Rema rakk å bli ødelagt av å ligge fremme! Her gikk det mange esker om dagen, tror jeg! :eek:
Men det hender jo at det dukker opp en og annen bitter mandel uansett, da!
Og det skal ikke mye til for å ødelegge en ganske stor mengde av noe. Lagde waldorfsalat med EN bitter valnøtt en gang! ikke bra! :o

Becky sa for siden:

Jeg bruker også å lage Hexebergs knekkebrød, men har aldri malt sesamfrøene... Tror ikke de skal males.
Men nå er det rart om det er det som gir bittersmaken, har brukt malte sesamfrø i andre ting uten at det har gitt bitter smak.
Ville prøvd på nytt, med mandler fra pose, og hele sesamfrø!:)

FruFrydenstrup sa for siden:

Så vidt jeg vet så finnes det en viss prosent av bitre mandler i alle sekker med mandler, i hvertfall som er beregnet på industrien. Det kan jo hende du finner en og annen slenger i disse kassene også.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.