< Tilbake til oversikten

Fiskekaker - hvordan få dem mindre porøse?

FrkMarge sa for siden:

I dag lagde jeg fiskekaker på lavkarbovis og de ble faktisk kjempegode.
Jeg brukte fiskerester fra fryseren; en pakke frossen torsk, 3-400g lyrfillet og en stor selvfisket makrell.
Alt ble hakket i foodprosessor sammen med masse fløte, 2 egg, 2-3 dl rapsolje, salt, pepper og gressløk.

Farsen ble fin og fast og jeg stekte dem i en blanding av smør og rapsolje.

Men så kommer spørsmålet: Jeg skulle ønske de ble mer kremet, slik som vanslige fiskekaker man kjøper... litt sånn som fiskepudding... hvordan får man til det?:confused:
De kunne også ha vært litt mer sammenhengende etter min smak, for de var litt vanskelige å steke uten å falle fra hverandre.

Kakene må være glutenfrie og så lavkarbo som mulig:)

Noen som har tips her?

langaard sa for siden:

Hva med og blande litt jbk i farsen?

FrkMarge sa for siden:

Vl det gjøre dem mer "pudding"-aktige da?
Jeg lurte på om jeg burde hatt i litt fiberhusk, men vet ikke om det passer i fiskekaker:confused:

langaard sa for siden:

Jbk og fiberhusk smaker jo ingenting, verd et forsøk:)

Lemen sa for siden:

På God Morgen Norge lagde Wenche her en dag fiskeboller, men det ble brått til fiskekaker fordi konsistensen ikke ble bra nok til å bli fiskeboller. Nå var dette riktig nok helt ordinær fiskemat og ikke lavkarbo, men forklaringen til Wenche på at de ble så skjøre var at fisken var fryst, og da mistet man den gode bindeevnen til fisken. I tillegg burde fisken og de andre ingrediensene være iskalde når man lager farsen.

Se link til forklaringen hennes her:

webtv.tv2.no/webtv/?progId=584410&treeId=777

FrkMarge sa for siden:

Ja nå hadde min fisk vært fryst riktignok..., men jeg har prøvd å lage fiskekaker før med fersk fisk og den ble heller ikke slik "pudding" aktig... altså mer som fiskepudding, ikke som seikarbonader om dere skjønner?

Dolsi sa for siden:

For å få fiskemat puddingaktig slik industrifiskematen er, så må man rett og slett spe dem godt.
Det får man vel neppe til med lavkarbo, dessverre.
Selv er jeg ikke glad i fisk så jeg liker godt fiskemat som er veldig spedd. Jo mindre fiskesmak på fiskematen, jo bedre liker jeg det, men jeg vet jo at da er fiskematen veldig spedd og med det, langt fra lavkarbo.
Prøvde å lage fiskekaker selv uten å spe de noe særlig,men det ble ikke noe godt, smakte alt for mye fisk, og ble som beskrevet her, porøse og langt fra puddingaktige :o

Dietta sa for siden:

Kanskje det ville hjelpe hvis du øker mengde fløte og heller bruker mindre olje ?

Dolsi sa for siden:

I kjøpefiskekaker er det potetmelet som gjør de puddingaktige, så jeg vil tro man må spe med noe erstatning for potetmel dersom det finnes noe slikt som egner seg når man lever lavkarbo :)

Lemen sa for siden:

Det var vel egentlig ikke puddingkonsistens jeg først og fremst tenkte på da jeg skrev det med fersk fisk og iskalde ingredienser, men på bindeevnen siden du sa de falt fra hverandre da du stekte de. Det blir vel to forskjellige ting?

Nerthus sa for siden:

Må du ha olje i? Jeg har laget disse flere ganger (uten bacon), og selv om de ikke blir så faste som butikkfiskekaker, så er det ingen problem og steke de eller ha de i saus når de skal varmes opp uten at de holder på å falle fra hverandre :)

Det er alfa og omega at man bruker kalde ingredienser (og setter inn i kjøleskap imellom "batchene". Bruk søen fra den tinte fisken også. Og saltet gjør en virkelig hovedoppgave med å binde sammen. (Masse egenerfaring hehe).

Det er ikke noe problem og bruke frossen fisk ihvertfall!

FrkMarge sa for siden:

Her var det mange gode tips :)

Om jeg skal ha mer fløte i ville det ikke vært farse men suppe... jeg brukte godt over en putt med fløte til den mengden fisk jeg hadde i + litt vann som jeg risitet ut kartongen med. jeg brukte ikke mye olje heller i forhold til fisk.
Farsen var for løs til å kunne rulles i hånden, jeg "satte" dem i pannen med 2 skjeer.

Fisken var iskald, og faktisk ikke helt tint når jeg kjørte den i hurtigmikser. Saltet hadde jeg i nettopp pga bindeevnen fordi jeg regnet med at det var det samme der som med kjøttdeig? (Jeg har vokst opp med en mor som har gått på gammeldags husmorskole, så jeg har fått mange gamle tips inn med morsmelka :) ).

Ang mel, så vet jeg at det er en eller annen form for mel i alle slike kaker opprinnelig..., men siden kjøttkakene mine fint klarer seg uten hvetemelet jeg før brukte, så håpet jeg at det var sånn med fiskekaker også:o
Nå er jo potetmel bedre for meg enn hvetemel da (har glutenintoleranse)... jeg kan jo vurdere å teste det ut og se hvordan det blir med potetmel (på tross av lavkarboen??)

Fiskesmak gjør ingenting. Smaken liker vi alle sammen. Gutten på 8 skrøt masse av kakene og spiste 4 stykker til middag:D. Så utvanning av smak er ikke noe must her hos oss.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.