< Tilbake til oversikten

Uetisk å bare spise kjøtt

Dietta sa for siden:

Vet hun hva hun snakker om:
Sitat: – Nordisk mat seiler opp som den sunneste i verden. Den har masse spennende og smaksrike råvarer. Vi har masse bær, frukt, grønnsaker, urter, kjøtt og fisk. Dette kommer vi til å ta tilbake, isteden for å bare importere pizza, pasta og taco, sier Roede.

Det er jo lavkarbo, mangler bare litt fett :p

vimsen85 sa for siden:

Syns den artikkelen bare demonstrerte uvitenheten som finnes der ute.. Synes lavkarbofolk ser sunne og friske ut..

Bik sa for siden:

Hi hi....de aner ikke hva de snakker om :p

nellie sa for siden:

Jeg er enig i at det er uetisk å BARE spise kjøtt. Men det er vel bare en lavkarboretning som er lagt opp sånn?

vimsen85 sa for siden:

Jeg var vel mest oppgitt av at de tror vi går rundt som levende lik og bare spiser kjøtt som tetter årene og gir oss hjerteinfarkt. Det er vel ingen som er rene kjøttdietter, men skaldemans 50+ er vel ganske kjøttrik.. Uansett, for lite kunnskap til å kunne kritisere. Jeg skal hjem og lage tomatsuppe med egg.

Dietta sa for siden:

Ja, og Skaldeman øker jo på karber etterhvert. Drittlei av alle som uttaler seg uten å vite hva de snakker om :mad:

Dolsi sa for siden:

Smør, fløte og bacon.
Uetisk å spise bare kjøtt liksom, kan ikke se noe uetisk i det jeg da.
og hva er det som får folk til å tro at lavkarbo er bare: Smør, fløte og bacon?
Det er da langt fra alle lavkarbere som spiser mye smør, fløte og bacon

krokodillen sa for siden:

Kanskje det finnes noen der ute i verden som bare spiser kjøtt, men jeg vil tro det er meeeget sjeldent. Kanskje det finnes der ute i VGs tabloide verden?

Jeg skjønner ikke hvorfor kjøttspising skal angripes som uetisk. Kjøtt er bra for helsa, vi er evolusjonært tilpasset kjøttspising, vi har tarmsystem som en kjøtteter, med muligheter for å utnytte en del annen mat i tillegg. Hvorfor angripe forbruket av noe som trengs, noe som bidrar til god helse? Hvor er de som overspiser kjøtt, forresten?

Det er så mye annet som er totalt unødvendig OG uetisk, jeg synes energien heller burde brukes på å endre noe av dette. Listen er jo faktisk uendelig! Så hvorfor velge ut kjøtt?

Yrla sa for siden:

En haug med "jeg tror" og synsing. Bortkastet. De kunne holdt seg for gode til å uttale seg om fremtida.

MarenM sa for siden:

Haha! Det er jo nettopp fokuset på lavkarbo som gjør at folk vil tenke mer over hva de spiser og handle mer lokalt og organisk. ;)

smgj sa for siden:

Jeg må si at jeg FREMDELES blir hoppende rasende over å bli sett på som uetisk fordi jeg

• forsøker å spise ren mat
  • forsøker å kjøpe kjøtt som når det ikke er vilt iallfall er rimelig godt behandlet (og om jeg får bestemme - minimalt kornforet)
  • unngår å spise mel/sukker/industrielle oljer (soya/mais/solsikke) - som når det dyrkes legger store landområder øde under høyintensive, kunstgjødslede monokulturer

Jeg har ennå ikke sett argumenter som overbeviser meg om at SAD/norsk standardkosthold er bedre for verden.... Hva er det som er så miljøvennlig med toro og grandiosa? Eller å kjøpe brød annenhver dag og kaste kalvparten?

/irritasjon OFF

krokodillen sa for siden:

Det snodigste er jo at mange som uttaler seg negativt om lavkarbo ser ut til å spise lavkarbo selv, for eksempel Viestad og Hellstrøm kommer med oppskrifter som kunne "spasert" rett inn i en lavkarbomeny. Grete Roede gikk ned på lavkarbo selv, i sin tid.

Alt i alt viser de jo ikke annet enn kunnskapsmangel.

Å spise litt mer animalske proteiner og mindre korn og potet for å ta vare på helsa er ikke uetisk. Å oppfordre diabetikere til å spise MER karbohydrater enn normalbefolkningen, derimot... ! Eller å kjøpe alt for mye klær, som tilogmed iblant kastes ubrukt, der hvert plagg av bomull har krevd en dl sprøytemidler. Eller, å kjøpe oppdretts-scampi. Osv, osv.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.