< Tilbake til oversikten

Salt, er det sunt?

Nille sa for siden:

Jeg bruker mineralsalt når jeg salter vannet til f.eks.koking av grønnsaker etc. I varme retter bruker jeg Maldone salt (havsalt). Men jeg har aldri brukt MYE salt. Må være forsiktig da det binder vann i kroppen og vann har jeg nok av !!

Tror det er rett at vi trenger salt, men riktig salt og ikke for mye av det !

Muskat sa for siden:

Ja, vi dør av saltmangel. Og vi dør av for mye salt. For lite vann og for mye vann. For lite mat og for mye mat. For mye karbohydrater og for lite karbohydrater.

:)

jeef-micro sa for siden:

salt er bra for noe som kalles natrium-kaliumpumpa i cellene, og som gjør at cellene opprettholder fasongen sin (har noe med forholdet mellom natrium og kalium å gjøre) men det er ikke bra med for mye da, for natrium (salt) binder vann...

HP sa for siden:

Kalium er også et salt :) Vanlig bordsalt har bare natrium. Viktig med balanse ;)

Nille sa for siden:

Da er Seltin Mineralsalt et veldig godt alternativ, mener nå jeg:

www.seltin.no/produkter.asp

themonk sa for siden:

...det er vel ingen som dør av for lite karbohydrater men... ;)

Maldon salt er veldig fint å bruke i maten. Det er uraffinert og inneholder mer enn bare natriumklorid.

Når det gjelder saltbalansen tror jeg det er veldig mye misforståelse ute og går. Fordi når vi tenker på salt, tenker vi gjerne bordsalt... men det er ikke dette saltet man mister gjennom svette. (Vi mister forresten ikke så utrolig mye salt gjennom svetten. Det viktigste er å tenke på væskebalansen.) Når man trener hardt mister man gjerne andre salter, som magnesium og kalium. Men å hjelpe saltbalansen ved å ha ekstra salt i maten... det funker nok heller mot sin hensikt.

Det er riktig at "natrium binder vann"... men kalium binder også vann på en måte. Natrium trekker vannet ut av cellene, mens kalium trekker vannet inn i cellene. Derfor er denne balansen så viktig. Dersom du spiser 28 gram bordsalt i en sleng vil du dø momentant... av vannmangel. Dette er mindre salt enn det som finnes i en liter med saltvann. Artig. :)

DrPork sa for siden:

Bra sagt! Som ellers i livet er vel den gyldne middelvei den farbare. En ekstrem mineralfattig kost kan i ytterste konskvens være livsfarlig, kan bla virke inn på hjerterytmen. De av dere som har prøvd Eurodiet vet dette, maten må saltes, og enkelte må ta Kalium tilskudd.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.