Her kan du lese hvordan du skal wok´e som kineserne! Men jeg lurer på en ting: Det er anbefalt å bruke soyaolje eller rapsolje til steking... Hvordan er det i forhold til Lavkarbo? Selv bruker jeg denne olivenoljen til steking/wokking. Står at den tåler høy varme, men stoler ikke på det... (Ybarra olivenolje).
Ps, noen som vet om dette er den samme, bare i økonomipakke?
Hva steker dere i? Noen som vet en som er 100 sunn? (utenom cocosa? Liker ikke den smaken!!)
Tusen takk :) Men det står: Til matlaging som innebærer veldig sterk varme: som wok, frityrsteking og høy varme på panne bør du bruke klarnet smør. Gi smør et oppkok og la melkedelen synke og fettdelen flyte på toppen.
Hvordan skiller man dette fettet fra melkedelen? Setter det kaldt å skraper det av eller? Noen som har prøvd dette?
ok, da skal jeg prøve å bestille den... Om den ikke smaker noe, og er tryggest å bruke, så er jo det topp! Blir stressa av alt det stekte smørret jeg har brukt, som kan være kreftfremkallende!!
Det skal ligge et innlegg et eller annet sted her inne med alle anbefalingene til Lindberg om oljer. Tror det var Gerd som linket til det nylig i en eller annen tråd. Løper litt til og fra pc'n for øyeblikket, så har ikke tid til å lete. Men det er bare noen dager siden det ble lagt inn altså :)
Sitat frå Wikipedia: Extra virgin olivenolje kommer fra første olivenpressing, inneholder ikke noe mer enn 0,8 % aciditet,
og blir ansett for å ha overlegen smak. Det tillates ikke raffinert olje i extra virgin olivenolje.
Altså kaldpressa :) Det er også den som står berre virgin på.
ok, takk, da slår jeg meg til ro med det :D Men det eneste jeg ikke skjønner, er at jeg har hørt at det er den extra virgin-oljen man skal bruke i salater...
extra virgin, virgin, jomfruolje = kaldpressa. Da er ikke oljen vunnet ut med varme. Olje som er vunnet ut med varme er siste rest av produktet, og ikke så bra som kaldpressa.
Jeg bruker kaldpressa olje til allt.
Jeg syns ofte det tar litt tid med blomkålen og brokkolien... Men om du kutter i veldig små biter, og har på høy varme, så tar det kanskje 5 minutter? Må bare prøve seg frem... Jeg pøser på med olje, vet ikke om det er riktig da??? Men jeg syns ikke wok går fort! Tar meg over en time å lage en stor wok-gryte, og da steker jeg i 3 panner samtidlig. Tar en evighet å kutte opp alt, samt å steke!
Yabra har samme oljene (både kaldpresset og blandet som du har på bilde) i både glass og plast. De i plast er rimeligere.
Jeg steker med høy temperatur i rapsolje (som ikke er virgin/kaldpresset)
Jeg har noen ganger i kaldpressede oljer/cocosa/smør i etter å ha redusert temperaturen (eller koker for suppe el.l.) for å få smaken av de. (Man lærer jo noe av å se på Ole Martin Alfsen).
Jeg leste et sted at kineserne bruker bare vann i wokken når de steker grønnsaker, ikke olje. Det fungerer kjemepfint syns jeg, spesielt på brokkoli o.l. Ca en halv dl i panna, steker på høy varme til vannet er borte, da er de passe.
Da betaler man sikkert bare for flasken da... For den er jo mye kulere ;)
Ole Martin Alfsen? Rema kokken? Jeg har bestil cocosa på iherb nå, så da skal teste det. Om det smaker vondt, skal jeg teste rapsolje :) Takk for svar, Sylester! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.