Har gjort om høgkaro-ostekaka mi til ei lavkarbo-ostekake.
Mmmmmm, den vart knallgod. :love:
Eg har bytta ut kjeksbotnen med en tynn mandelbotn,
og det var faktisk mykje bedre enn det kjeksbotnen var i mi høgkarbe tid.
Mal mandlane, piske so eggekvitane stive. Ha oppi tagatessen mot slutten av pisketida.
Ha oppi bakepulver og malte mandlar. Rør til slutt inn smøret.
Haes i ei form, der botnen er kledd med bakepapir, smør også kantane litt med smelta smør.
160 grader i ca 35 minutt. Ha gjerne bakepapir over under steiking, so slepp du at botnen blir so mørk på farge. Avkjøl på rist.
Løyse nøttebotnen frå plata i kakeforma, og sette den på ett kakefat. Ha ringen rundt kaka på fatet.
Ostemassa:
2 boksar Tine naturellost (a 125 gram)
(eller 250 gram annen naturell smøreost)
1 boks rømme
1pk kremfløte
50 gram tagatesse
1 ts bourbon vanilje
2,5 dl gele av fun light saft (bringebærsmak)
6 plater gelantin.
Lag først geleen. Legg gelantinplatene i kaldt vatn i 10 minutt. Bland 2,5 dl passe sterk fun light saft,
og varm dette opp. Rør ut gelantinplatene i safta. Avkjøl, la det stå i kjøleskapet til det so vidt begynner å stive. Rør i geleen innimellom.
Rør godt sammen smøreost, rømme og vaniljen. Pisk fløte og tagatesse til krem. Bland kremen og ostemassa godt sammen. Bland så til slutt inni den
så vidt stivna geleen.
Slå ostemassa over nøttebotnen, og sette kaka i kjøleskapet, so ostemassa blir stiv.
[LEFT]Når ostemassa er heilt stiv, kan du pynte den med smelta sjokolade. Smelt mørk sjokolade (minst 70 %) i feks mikro.
'Sveiv' litt sjokolade over kaka med ei teksje som du dyppar i den smelta sjokoladen.
Geletopp:
Legg 6 plater gelantin i kaldt vatn i 10 minutt. Lag saft av 5 dl passe sterk fun light saft (bringebær).
Varm opp safta. Bland inn gelantinplatene. Avkjøl geleen og sett den i kjøleskap til den begynner å stivne.
Når den er passe stiv helles den over ostemassa. Lat kaka stå i kjøleskap til geleen er stiv.
Ja, det kan du heilt sikkert. Prøv deg fram med mengde. Eg er ikkje so veldig glad i sukrin.
Men blandar du sukrin og splenda, får du vekk den litt kalde smaken frå sukrinen.
Jeg tenkte jeg skulle lage denne i muffinsform. (lettere å gi vekk til naboer osv, så slipper jeg å spise hele selv)
Jeg glemte å ha smørret i bunnen, men det gikk kjempe fint.
Steikte de også "bare" i 30 minutter.
Det viste seg at det ble for mye for 12 muffins med ostemassen, så den resterende massen tok jeg bare opp i noen glass, og strødde litt bær over før jeg satt det i kjøleskapet.
Det ble da ikke noe plass til gelen på muffinsene, men fy søren, disse er LIVS farlige. (kan tenke meg de er ennå bedre med gelen på toppen)
Kanon gode, og jeg har aldri så lenge jeg har utforsket lavkarbo smakt en så god nøttebunn, dette var bare nyyyydelig. :love:
Lagde denne kaka i går. Den blei supergod :D Jeg og kjæresten koste oss med den i går. Takk for oppskrift :D
Ca hvor mye karbohydrater per 100 gram er det i kaka?
:) Bra du likte den. Rundt rekna er det ca 35 gram i heile kaka.
Det blir litt karber med rømme, fløte og smøreost ;) men ikkje so ille pr stykke likevel.
Pr 100 gram veit eg ikkje, har ikkje rekna på kor tung kaka er.
Mulig jeg rekker å bake denne for første gang på lørdag Mariann :) Har både Englandsgjester og andre gjester som kommer da. Lurer bare på hvor stor den runde formen din er jeg ? :klem:
Så flott. Min form er 26, så da går det bra :)
Har brent meg et par ganger, og bakt etter oppskrift som var beregnet på 20/22, da og har det ikke blitt helt som jeg ville.
Tusen takk :D
Tusen takk Lindemor :blomster:
Da vet jeg hva jeg skal gjøre i morgen kveld.
Ja, MariannS har noen saftige oppskrifter altså - jeg bare venter på kokebok jeg :D
Mulig jeg jukser litt og bruker Eldorado bringebærgelè i stedet for fun light saft. For øyeblikket har vi 5 typer saft i kjøleskapet, og det er nesten bare junior som drikker av de så det går ikke så mye. Har derimot mange pakker gelè, så jeg bruker nok de i stedet for å kjøpe enda en med saft :o
Ja som lindemor seier: den er gooood i dagevis - so lenge den varer :D
og lage den dagen før du skal severe den.
Kokeboktanken holder på å modne endå, litt skremmande ;)
Og takk for alle koselige ord :suss:
Den ble helt nydelig Mariann S :D Vi var 6 stykker, og hadde den som dessert i går kveld. Tror du ikke 2/3 av kaka ble borte gitt, og det var en stor kake (26 cm form).
Tusen takk for oppskriften :blomster:
Da har jeg laget denne i dag og den var kjempegod synes jeg :sikle:
Eneste jeg dummet meg litt ut på var geleen... har ikke laget fun-lightgele før og den ble litt for sterk...:rolleyes:
Hvis du bruker fettredusert mandelmel, så har det helt andre egenskaper enn malte mandler. Det suger væske som bare fy :eek:
Det finnes også mandelmel som bare er malte mandler. Hvis det er det du har, blir det akkurat det samme.
Hadde ikke tagatesse her jeg bor:mad:,men har splenda,sukrinmelis og vanlig sukrin. hva kan jeg bruke og hvor mye ? hjelp meg ,jeg har ingen peiling!!:p
For å vere heilt ærlig veit eg ikkje, men i den høgkarbekaka er det 125 g melis.
Då vil eg tru ca ca 75 g sukrin og ta den mengda av splenda som tilsvarer ca 25 g i tillegg for å få vekk den kalde sukrinsmaken.
Prøv deg fram, ikkje ha oppi all søtinga på en gong.
Siden det er 50 g tagatesse i nøttebotnen, vil kanskje samme søtingmengda vere passe der også :)
Lykke til :)
Prøvde meg frem,3 ss med sukrin i botn, og 100g med sukrinmelis :) Tror det ble bra,skal smake på den idag:) Er ikke så glad i splenda,så jeg droppa den :)
Har akkurat laga ferdig ostemassa og bunn...måtte jo selvfølgelig prøvesmake ostemassen og jeg sier, å guri malla kor god den er! :heia:
Gleder meg som en unge til å få den ferdig i morra og smake med alt! Den beste ostekaken til nå, inkl vanlige ostekaker!! :sikle:
Og så må jeg si noe ang tagatesse, ingen bismak som ofte av andre søtningsmiddel, som om alt var laget av sukker! Kommer nok til å være tilhenger av dette videre!!
Konklusjon! DETTE SMAKTE ASSÅ! Takk Mariann!! :klem:
Den var rågod! Og gjestene skvatt, er det sjokolade inni bringebærene??? hehe Så suprisen gjorde sitt! Men tror jeg kommer til å bruke sterkere saft neste gang og kanskje mandarin/ananas kremosten neste gang, for å få mere smak på ostemassen! :)
Lurt med sjokolade inni bringebæra, det skal eg jammen huske på :)
Ha litt sterkare smak på geleen i ostemassa også, du sparer iallefall karber på det :)
Når eg smakar på den er den litt sterkare enn når eg skal drikke saft :)
Skal lage til en konf neste helg i Aafk-fargar :D, skal måle opp då.
Blå ostemasse og oransje gele, blir spennande å sjå resultat ;)
Bestilling til vår nieses konfirmajon i morgen.
Jeg steker forøvrig bunnen i kun 25 min, da er den ferdig, og med bakepapir på toppen i hele steketiden blir den bare lysebrun.
"Jukser" litt også, og bruker ferdigposen med bringebærgele fra Eldorado. Gir nydelig smak på både ostemasse og gelelokk.
Gleder meg til i morgen ;)
Trur eg og må lage ostekake i dag, kjøpte ett par bokser med naturellost på tilbud ;)
Det er bra kaka fell i smak overalt, uansett kvar eg har tatt den med meg blir den likt av alle, både høgkarbe og lavkarbe :)
greit å kunne jukse litt, Dietta ;)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.