< Tilbake til oversikten

4-5 middager?

middag666 sa for siden:

Jeg ELSKER varm mat og middager så jeg lurer på om det er mulig å spise noenlunde slik som dette med 4-5 middager. Istedet for mellommåltider som jeg ikke liker.

Frokost - 2 egg og 6 skiver bacon (ingen brød)

2 måltider på jobben - Kyllingfilet eller kotelletter som man har laget dagen før i en boks, eventuelt begge deler.

Før trening - ????????? vet ikke helt

Etter trening f.eks biff med brokkoli gratengs greier ( sånn fryst ferdig greier)

Det blir 6 måltider - Går det ann å nesten bare leve på kjøtt så lenge man får i seg nok fett ( eks kyllingvinger, Bacon, egg ) ?

Pluss drikke masse vann hele dagen seff :)

Sliter med å hive i seg advokado og grønnsaker for jeg er ikke så glad i sånt så vet ikke helt hva jeg liksom skal bruke som mellommåltid

langaard sa for siden:

Du burde lese Skaldemann sin bok, GI-NULL:)

middag666 sa for siden:

Det hjalp meg lite

langaard sa for siden:

Google skaldemann:)

Peppa Gris sa for siden:

Hvordan kan det å få tips til en retning som synes å passe deg være lite hjelp?

Dersom du ønsker å spise slik du skisserer over bør du absolutt lese deg opp på Skaldemanns filosofi.

middag666 sa for siden:

Men ingen som hadde noen kommentarer eller opplevelser med dette?

Peppa Gris sa for siden:

Så det du sier er at du ikke ønsker å lese deg opp på dette, du vil bare at vi skal si om det er greit?

For meg ser det helt feil ut. Altfor lite grønnsaker. Jeg ville spist grønnsaker til hvert måltid.

Som sagt finnes det er kostholdsfilosofi som ser ut til å være tilpasset deg, så det finnes sikkert de som synes det ser flott ut og.

middag666 sa for siden:

Joda skal begynne å lese meg opp på SKALDERMANN men ønsker seff å høre fra andre som kanskje har erfaring med dette.. Man føler at man får en BEKREFTELSE på en måte hvis man hører fra andre som dette har funket for..

Vil også selvfølgelig høre om folk syns dette er totalt hull i hodet og at jeg aldri burde prøve dette?

langaard sa for siden:

Det funka iallefall for mannen min og veldig mange andre som spiser "skaldemansk" ( gubben spiser masse grønnsaker nå da)!:)

Egwene sa for siden:

Jeg spiste slik i starten på lavkarbo, og stortrivdes :)
Var aldri sulten, og koste meg masse med gode "middager" hele dagen ^^

Matglad sa for siden:

Hei middag666

For å kunne hjelpe deg kan det være nyttig å vite litt mer om deg.

Har du akkurat startet opp med lavkarbo?
Hva er evt målet ditt med lavkarbo, helse, vekt etc?

I utgangspunktet vil jeg tro du ikke vil trenge 6 måltider om dagen da lavkarbo for de fleste er mer mettende enn høykarbokost, i hvert fall etter at kroppen har fått omstilt seg til lavkarbo.

Det er mulig å leve med veldig lavt karbonivå. Animalsk føde er svært næringsrikt. Det du må ha påfyll av er c-vitamin som du vil få for lite av. Jeg har selv i perioder levd på 0 gram karbo, dette for å knekke et vektplatå, dog hadde jeg da levd ketogent i nesten ett år først. Dersom du går rett fra høykarbokosthold til tilnærmet 0 karbo, kan det bli tøft for kroppen din.

Liker du ingen grønnsaker? Hva med bær, liker du det? Hvis du spiser veldig lite grønnsaker kan det være lurt å spise litt bær. Hva med f.eks å lage smoothie av bær, fløte osv?

Det er ikke noe som er rett og galt innenfor lavkarbo. Vi er forskjellige og har ulike behov og ønsker. Det er derfor viktig å finne sin vei. Tipset du har fått om å lese Skaldeman sin bok tror jeg også kan være smart.

BenteR sa for siden:

På den dietten finnes det ikke fiber, og jeg ville garantert fått trøbbel med altfor treg mage.
Vet at det finnes dietter som påstår at bare frukt, eller bare kjøtt er optimalt, men jeg velger og holde meg til at vi mennesker er altetere. Vi trenger f.eks. en del vitaminer og mineraler som vi får naturlig fra planteriket. På en slik kjøttdiett, ville jeg fått sjekket blodberdier før jeg startet og passet på underveis og ta gode tilskudd.

For min del må jeg si at jeg blir mett og god på lavkarbo, og jeg blir ikke sulten slik jeg ble på høykarbo.
Dagens 2 hovedmåltider hos meg består også av varm mat med bl.a. kjøtt eller fisk, men også rikelig med grønnsaker og noe fett.
Det finnes utrolig mange sorter grønnsaker, og selv om du ikke liker og knaske i deg dvaske istykkerkokte grønnsaker, er det tonnevis med måter og få dem i seg. Nevner bare jevnede grønnsaker i supper og sauser, gratenger, diverse typer mos, f.eks. sellerimos i stedet for potetmos, fylte paprika, woka grønnsaker, squash i stedet for pasta, etc.

Rin sa for siden:

Mens jeg, som får treg mage av fiber(!), hadde hatt det ganske ok på en slik diett. :o

Trådstarter: Det er helt greit å spise varm mat/middagsmat. Det er ingen grunn til å tenke på måltider som noe annet enn måltider; at "frokost" skal bestå av en type mat og "middag" av en annen er ikke tilfelle, så lenge du får i deg ting du trenger å få i deg.

Grunnen til at folk nevner Skaldeman er at hans kosthold ligger ganske tett opptil denne "bare kjøtt"-tanken. Aberet er at dette som regel fungerer best på svært overvektige. Etterhvert som overvekten reduseres, anbefaler også Skaldeman å øke litt i grønnsaksinntaket.

Det finnes mange måter å spise grønnsaker på, dog - en skikkelig grateng med fløte, ost og bacon, for eksempel. JEG synes i alle fall de fleste grønnsaker blir ganske trivelige når de er druknet i slike ting. :p

Yonah sa for siden:

På Skaldemann ekstrem kan du spise 12g karbo fra grønnsaker hver dag. Anbfaler deg om du ikke spiser mye innmat å spise grønnsaker( og ikke bare salat og agurk). SPiser du ikke innamt, så må du ha grønnsaker for å få nok vitaminer. Skaldemann spiser masse lever bl.a.

Men 6 måltider er fryktelig mye selv på Skaldemann, orker du så mye? Ja, man skal spise seg mett, men jeg blir nesten kvalm av tanken på 6 måltider kjøtt og fett om dagen... Da jeg fulgte Skaldemann åt jeg 2 og maks 3 ganger om dagen... Det er ikke plass til så mye mat i magen..

Yonah sa for siden:

Er du sikker? Har du prøvd?

Jeg har altså prøvd over flere måneder og fikk definitivt IKKE treg mage. Selv dager helt uten grønnsaker. Men det blir vledig lite avfall uten frø/nøtter og grønnsaker. Husk at fiber er viktigst for kornspisere;) Vet at mange som har spist Skaldeman diett har samme erfaring som meg.. Kan faktisk ikke huske å ha hørt om treg mage, annet enn at mange lurer på hvorfor de gjør nr 2 så sjelden, men ikke føler seg forstoppet.

TrillTrall sa for siden:

www.skaldeman.se/ Nå er ikke siden hans oppdatert på flere år, men her har du gubben i alle fall. Han heter Skaldeman, ikke Skaldermann, noe som er ganske greit å vite når du skal begynne å google ham. :)

Jeg ville ikke spist så lite grønnsaker, men eskimoene spiser jo stort sett bare fisk og noe rein og er friske og sunne så...

smgj sa for siden:

Thailendere spiser 3 måltider om dagen - alle det vi kaller "middager". Dvs - 1-2 av måltidene er restemåltider, og 1 er nylaget (stor nok til rester). Men de bruker mye grønnsaker i "middagene".
Jeg spiser for tiden sånn og det fungerer fint. Det er bare det at man - om man skal ha et fullverdig kosthold som man kan leve i årevis på - må spise en god del grønnsaker sammen med proteinkilden. (Og/eller gasse seg i innmat som det skrives over, og slik som de nevnte inuitene gjorde. Mener det er beskrevet at man spiste innholdet i magesekken fra rein for å få tilskudd av c-vitamin... Jeg hadde foretrukket noen skiver paprika ;) .)

Jeg tror forøvrig man kan overleve lenge på proteiner og fett, men f.eks c-vitamin får man (for) lite av på et slikt kosthold. Så hva med å spise proteinbasert, men "øve" deg på å like litt grønnsaker også? Steke paprika og løk til kotelettene f.eks?

Yrla sa for siden:

Det er skikkelig lavkarbo det du vil spise. Kan hende du vil merke at det blir mye kjøtt om du ikke begrenser det litt og spiser litt ost og grønnsaker, litt mandler, frø (tahini fra Monki er godt som saus) også. De 6 måltidene kan ikke bestå av over 100 g kjøtt ellers vil du få i deg for mye protein , men ikke noe i vegen for å fordele maten utover dagen, men du kommer ikke til å trenge det når du spiser lavkarbo fordi blodsukkeret blir stabilt og du forbrenner ikke mer fett ved å spise ofte slik man gjør på høykarbo. Tre-fire vil du kunne trives med om du spiser deg passe mett, tror jeg. (Småspising mellom måltider bør du ikke gjøre.)Liker du ikke friske salater med olje, ost og kylling heller? isbergsalat, agurk, paprika, tomat, stangselleri, litt rå gulrot, løk, det er godt!:) Du kan bruke cottage cheese eller tahini som dressing f.eks.

Peppa Gris sa for siden:

Det spørs jo hvordan man definerer lavkarbo, tydeligvis. I min verden blir det der totalt feil lavkarbo. Ikke en eneste av de bøkene jeg har lest anbefaler et slikt kosthold heller.

TrillTrall sa for siden:

Da har du neppe lest Skaldeman. :) Ikke at jeg forkynner et slikt kosthold, for meg blir det helt feil og jeg hadde ikke orket det mer enn en dag eller to. Men det er jo helt i Skaldemans ånd for de som har mer enn 30-40-50 kg å ta av. Såvidt jeg husker, det er et par år siden jeg leste bøkene hans.

Rin sa for siden:

Jeg har påpekt det i flere tråder i det siste, men det er tross alt stor forskjell på kroppene våre, og hva vi trives med av mat. :)

Jeg har selv fungert helt utmerket på omtrent utelukkende egg/kjøtt/fett i lange perioder. Blir som nevnt også helt forstyrra av mye fiber. Nå er jeg i en begeistret grønnsak-periode, men spiser helt sikkert mindre av det enn mange andre. Viktigst er at jeg spiser det kroppen signaliserer at den vil ha, og det jeg er komfortabel med. Det er viktig for mange av oss å understreke at lavkarbo er mye mer enn "Dagbladet-dietten", men jeg synes ikke det skal utelukke at mange klarer seg fint og har godt utbytte av tilnærmet nullkarbo!

Happy girl sa for siden:

Jeg spiser skaldemann 50+ etter GI null boken hans nu for en tre måneders periode for å få gang i fett forbrenningen da jeg ikke fikk gang i den på Hexeberg og Dalhquist sin kost.
Jeg spiser tre ganger for dagen sånn som Skaldeman anbefaler, dvs en dagsmeny kan se sånn ut:
Frokost er alt mellom 8-11 altså når jeg er sulten:
3 egg
1/2 pakke First price bacon
3 ss Kremfløte
Bacon stekes og egg/fløte helles over og vips omelett.

Lunsj er alt fra kl 12-16 når man er sulten
Lager til tider det samme som frokost
Eller spiser middagsrester fra dagen før

Middag prøver jeg og få spist innen kl 19 sånn at jeg ikke spiser etter der.
Farsebrød a la Skaldeman
Koteletter m sjysaus
Floridasalat

Jeg spiser utelukkende fra hans matoppfkrifter i boken GI null nu i første omgang, da jeg veit at så får jeg i meg rett fettfordeling og nok mat.

Jeg har ikke behov for mere mat enn dette, men rekner med det kommer dager hvor jeg trenger mer mat og da kommer jeg til og ta litt fet ost, steke litt bacon, tunfisk m majonaise osv.

Dietta sa for siden:

Jeg har ustyrtelig lyst på ribbe for tiden - og lurer på hva kroppen min egentlig signaliserer.... (seriøst altså) :)

TrillTrall sa for siden:

Salt og/eller fett?

Dietta sa for siden:

Får absolutt nok fett i maten, så da må det være salt. Hm... får begynne å maule salami eller noe ;) Kan jo kanskje være så enkelt at jeg er veldig glad i ribbe, men pleier ikke å ha dilla. Tror jeg på ta opp en ribbebit fra fryseren, så jeg får ribbe til uka. Er så ille at jeg har tenkt å se etter ribbe i butikken også, godt å ha mer i fryseren. Håper det er noe igjen da :o

smgj sa for siden:

Det er en del aminosyrer i skinn som det ikke er så mye av i muskel-kjøtt, mener jeg å huske.... Om du spiser svoren da.

Dietta sa for siden:

Hvis den er sprø, så kanskje et par små biter, ikke noe mer. Får begynne å spise mer egg, for det er jo perfekt. Kanskje jeg har lite L-Karnitine lager også. Da er det jo vanskelig for kroppen å nyttiggjøre seg av alt fettet. Junior går på ketogendiett for epilepsi, og han får tilksudd av L-Karnitine. Lageret hans ble ødelagt av en uregistrert epilepsimedisin for mange år siden.

macadamia79 sa for siden:

Fun fact:
Både glukose og c-vitamin bruker begge GLUT1-transport for å komme inn i cellene, noe som medfører mindre behov for vitamin c ved f.eks. ketogen kost.

krokodillen sa for siden:

Inuiter har også spist krekling tradisjonelt, og arktiske sjødyr skal inneholde C-vitamin. De har for eksempel spist huden av narhval som snacks.

Jeg har ingen skriftlig kilde på dette, ble fortalt det da jeg var på Grønland. Fikk smake narhvalhud, også. Må si jeg foretrekker en annen C-vitaminkilde!

Det kan jo være andre grunner enn C-vitamin til at de spiste dette, tenker jeg, for jeg er ikke sikker på om de jeg snakket med visste så mye om vitaminer. MEN de visste hva som hadde virket i praksis under arktiske forhold.

Dessverre var det mye vestlig kosthold (inkludert alkohol) som hadde overtatt der jeg var. Defintivt ingen forbedring.

macadamia79 sa for siden:

Mer fun facts:
www.biblelife.org/stefansson3.htm -veldig lang, veldig interessant, skrevet av Vilhjalmur Stefansson i 1936. Scurvy = skjørbuk.

"There is no doubt, as the quantitative studies have shown, that the percentage of Vitamin C, the scurvy preventing factor, is higher in certain vegetable elements than in any meats. But it is equally true that the human body needs only such a tiny bit of Vitamin C that if you have some fresh meat in your diet every day, and don't over cook it, there will be enough C from that source alone to prevent scurvy. If you live exclusively on meat you get from it enough vitamins not only to prevent scurvy but as said in a previous article, to prevent all other deficiency diseases."

"
[LEFT]Scott began his second venture as he had begun the first, by asking the medical profession of Britain for protection from scurvy and by receiving from them once more the good old advice about lime juice, fruits, and the rest. In winter quarters he again placed reliance on that advice and on constant medical supervision, on a planned and carefully varied diet, on numerous scientific tests to determine the condition of the men, on exercise, fresh air, sanitation in all its standard forms. The men lived on the foods of the United Kingdom, supplemented by the fruit and garden produce of New Zealand. Because they had so much which they were used to, they ate little of what they had never learned to like, the penguins and seals.[/LEFT]
[LEFT]Once more they started their sledge travel after a winter of sanitation. The results had previously be disappointing; now they were tragic. While scurvy did not prevent them from reaching the South Pole, it began to weaken them on the return and progressed so rapidly that the growing weakness prevented them, if only by ten miles, from being able to get back to the final provision depot."[/LEFT]

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.