< Tilbake til oversikten

Helt ny her =) Litt forskjellige spørsmål :)

IAlexandra sa for siden:

Jeg startet på ketolysekuren på mandag, har akkurat satt meg litt inn i de forskjellige matvarene, men lurer på noen småting :)
Hvordan er det med krydder? Hvilken krydder kan man bruke? Og hvilken er helt NEI?
Har det noe å si hvor mange ganger man spiser om dagen?

På forhånd taaakk =D

langaard sa for siden:

Gå for rene krydder, ikke blandingskrydder, de innholder ofte sukker.
Spis når du er sulten, stopp når du er passe mett:)
Lykke til:)

IAlexandra sa for siden:

Oki =D Så grillkrydder er ikke greit? Oki =) For jeg spiser veldig skjeldent :S Spiser som regel frokost og middag.. Jeg spiser ikke mye, til frokost er det omelett med brokoli, og da er det ca 4 egg og 100g brokoli.. Også vanlig porsjon til middag.. Men det holder vell..? Eller har dette no påvirkning på kuren? Har de siste dagene ligget på mellom 13 og 20 karbs per dag..

arnakristin sa for siden:

Hei,
Da de fleste blandingskrydderne dessverre innholder sukker så har vi laget denne fantastiske samletråden:
Hjemmelagde krydderblandinger
[color=#000000][/color]
”’Nannah’s’ rub a dub mix til grill og burgere” er en stor alround slager her i huset. Kjøpe taco blandinger er en av de som oftest innholder sukker og du finner flere varianter i krydder-tråden.
Lag store posjoner og fyll opp krydderskapet med hjemmelagde krydderblandinger.

Yrla sa for siden:

Er det noe krydder du liker å bruke som du bruker mye av og lurer på om er greit? Kanel inneholder en del karbohydrater kan jeg tenke meg, men krydder bruker man ikke i store mengder vanligvis så jeg ville ikke tenkt så mye på det, med unntak av at du må sjekke innholdsfortegnelsen på blandinger da noen inneholder sukker som sagt over.

IAlexandra sa for siden:

Ja, tenkte egentlig mest på grillkrydder :) Men går jo egentlig greit med bare salt og pepper også :)

langaard sa for siden:

De aller fleste krydderblandinger kan du lage selv, også grillkrydder.
Bruk søkefunksjonen:)

Rin sa for siden:

Det finnes faktisk ganske mange blandingskrydder i butikken uten sukker/smaksforsterker også, nå. I alle fall den serien til Santa Maria (med vaianter som "chili explosion", "chicken & steak" og "forest blend"), og jeg vet jeg har sett flere. Men det er nå moro å lage krydderblandingene selv også. :p

Yrla sa for siden:

På innvandresjapper har de krydderblandinger kalt masala i runde bokser. Garam masala og en annen jeg har glemt navnet på som har rødt innhold. De kan brukes. Det er den med rødt innhold som er mest likt grillkrydder. Bra krydder uten glutamat, salt og sukker. Karri er jo godt også. Jeg har merkelig nok slutta med min iherdige krydring fordi jeg bruker tahini som saus på alt mulig, og det smaker søtlig og passer ikke med annet enn salt og pepper.Men før brukte jeg timian, dill, gressløk, paprikakrydder og karri i salaten.

IAlexandra sa for siden:

Tusen takk for mange gode start =D Tror jeg i begynnelsen forholder meg til salt og pepper, hvertfall til jeg får satt meg inn i maten, så får jeg ta det gradvis derifra =D

Yrla sa for siden:

Ja, ikke dumt. Da får du i dg mindre karbohydrater også. Tørka urter har dog nyttige egenskaper. Bare å lese seg til.

Marella77 sa for siden:

Om du liker litt sterke kryddere, anbefaler jeg deg å kjøpe:
Cajennepepper
Chilikrydder
Spisskummin (cumin)
hvitløkskrydder
Koriander
Paprikakrydder

Disse går igjen i mange oppskrifter... Også i Taco-krydder om du liker mexikansk mat.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.