< Tilbake til oversikten

Hva er din favoritt lavkarbo-mat?

Marella77 sa for siden:

Kanskje det allerede ligger et sånn tråd her, men jeg lurer på hva er DIN favoritt? Det er jo så mange oppskrifter her, og jeg går helt i surr... Jeg lurer også på hva som er best av forskjellige type produkt, dvs har minst kh... Feks så kan knuste tomater i hermetikk, variere veldig på kh. Det samme kan cocosmelken... osv osv... Likens solsikkefrø kan variere fra produkt til produkt. Jeg fant pluttselig ut at jeg hadde brukt solsikkefrø med nesten dobbelt så mange kh enn et annet merke... så bortkastet!

Så jeg foreslår:

1. Navn på produkt, oppskrift.
  2. Link til produktet, oppskriften.
  3. Litt om hvorfor dette er en favoritt.

Hva syns dere, are you all in? :syklubb:

Yrla sa for siden:

God ide. Min er stekt kyllingfilet med en skje valnøttolje over, salt og pepper og over der: en skje tahini fra Monki, med salt som jeg salter enda mer. Dette vil jeg ha i biter oppi en frisk salat: stangselleri, agurk, grønn paprika, isbergsalat, tomat og hvitløk, eller så tar jeg bare greddost eller edamerost ved siden av kyllingen. Til denne kalde maten vil jeg ha varm te med soyamelk, søtet. Takk. Nam;)

Gerd sa for siden:

Antageligvis er det forskjell pga. at leverandør ikke har trekt fra kostfiber.
Eller noe kan være feilmerka.
det skjer desverre rett som det er :ja:

Hadde bl.a kruskakli(hvetekli) fra 2 leverandører, hvor den ene var dobbel så mye kh i enn den andre. Der var det den med minst som var feil
Samme med Landlord tomater på boks og tomatpure. Har vært feilmerka lenge. Nå heter produktene Rema1000, og skal ha rett merking.

langaard sa for siden:

Gi meg bacalao med sellerirot,(isteden for potet) så er jeg i lavkarbohimmelen:D

Marella77 sa for siden:

Jeg kjøpte sellerirot i dag for første gang... er det lett å bruke? Må det kokes som poteten?

Marella77 sa for siden:

Ja, det er jo helt uttrolig da, at man kan feilmerke... Hva kan vi stole på da lissom? hm...

Gerd sa for siden:

Ja, man kan jo lure av og til :ja:

Men er det like produkt som har veldig stor forskjell i kh-innhold, så tar jeg det som en pekepinn på at noe er galt :ja:
Da er det bare google og sjekke....:ja:

Marella77 sa for siden:

ja, google er bra!
:)

Mariann S sa for siden:

Sellerirota er min favorittgrønsak :love:
Den kan kokes i fløte, og moses til pure, nam nam.
Du kan fløtegratinere den, mykje bedre enn fløtegratinerte poteter.
Og har du fløtegratinert sellerirot er det begynnelsen til en nyyydelig moussaka.
Fløtegratinert sellerirot er også digg sammen med klippfisk.
Kutt i terninger og bruk den sammen med feks brokkoli og blomkål i grønsaksgrateng (med fløte).
Mulighetene er maaaange og kjempegode :)

Yrla sa for siden:

sellerirot må jeg teste. tror jeg skal koke det med soyamelk,jeg. fløte tør jeg ikke bruke. takk for tips.

Mariann S sa for siden:

Om du likar å bruke soyamelk, vil eg tru at den kan brukes :)

Carisma sa for siden:

Men soya, som er kjent for å tulle med hormonene tør du bruke? ;)

Yrla sa for siden:

Det påståes den skal øke vekta men jeg går bare ned. Og østrogen har jeg for lite av siden jeg ikke har mensen:)

Marella77 sa for siden:

hæ? Har jeg aldri hørt. Soyamel og soyasaus også?

Marella77 sa for siden:

Tusen takk Mariann! Da skal jeg prøve dette en dag :)

frøken sa for siden:

Riv selleriroten på et rivgjern, bland med raspet ost salt og pepper. Stek "lapper" av dette. mmmm, nydelig tilbehør til middagen, og nesten enda bedre som snacks.:D

Carisma sa for siden:

Sikker på det? Jeg har ikke mens pga for mye østrogen i kroppen, men ikke progesteron.

Ja, all behandlet soya. Det er kjent for å kunne gi menssyklus problemer og menn bryster.... :o

Yrla sa for siden:

Nei ikke sikker. men jeg tror ikke jeg ha mistet mensen pga soya ,men undervekt. For soyamelk har jeg brukt i årevis og mensen forvant først da fettprosenten ble veldig lav.

Marella77 sa for siden:

Tusen takk for tipset :)

langaard sa for siden:

Jeg elsker fisk, så boknafisk m/bacon og smørdampa brokkoli/blomkål er også en favoritt:D

Yrla sa for siden:

Artisjokk skal være en delikatesse, men jeg har ikke smakt den. Noen som har den som favoritt i kombinasjon med noe? Den får mer galle ut i tynntarmen og letter dermed fordøyelsen så en unngår gass. og senker kolesterolet, sa dr Oz på TV idag. Kjempelav på karbo.

Carisma sa for siden:

Wow, artisjokker er jo kjempegodt! Prøv de tapasvariantene fra bama, finnes på rema tror jeg.

Bravo sa for siden:

Ja - kokt artisjokk som dyppes i hjemmelaget hollandaise. Spis blad for blad, man skraper av det møre, kokte "kjøttet" på bladene med tennene.. Dette er nydelig, en ordentlig delikatesse! Når alle de brukbare bladene er spist, kommer man ned til hjertet, som er det beste. Herlig kveldskos en dag man har tid.

Bravo sa for siden:

Jeg har kjøpt regal kruskakli til nå, fordi den var lavere på karbo enn mølleren, men leser nå i tråden her om feilmerking og at det er omvendt, og jommen står det 20 g kH på min pakke her.. da kan jeg gå tilbake til Mølleren sin, da. Kjekt, for jeg jeg handler uansett mest på Rema. Takk for info:)

Marella77 sa for siden:

Der var de oppskriftene dine ja... Har lett etter de. NÅ har jeg kjøpt sellerirot og fått smaken på den! Skal teste ut pureen en dag- gleder meg. Takk for oppskrift!! :)

Yrla sa for siden:

Bra du minnet meg på det. Samme skal jeg. Hvilken dag skal du spise det?;)

Marella77 sa for siden:

hehe,... one of these days...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.