< Tilbake til oversikten

Frityrstekt mat, veiing osv

Christina90 sa for siden:

Hei:)
Har ennå ikke ftt begynt på ketolyse, men har fått kjøpt boka, bakemiksen, og kosttilskudd. Lurte litt på noen ting som jeg håper noen kan svare på:) Har planer om å begynne på Fredag.

1: Kan jeg spise frityrstekt mat? F.eks kylling, kongereker osv?

2: I boka står det at man ikke skal veie maten, men samtidig står det at man må holde kontroll på hvor mange karbohydrater man får i seg daglig. Hvordan ellers skal man klare å holde styr på det, hvis ikke man veier maten?

3: Det står ikke så veldig mye om hva man må kjøpe inn av marvarer. Kan noen hjelpe meg med dette?

4: Hva bør man steke med? Olje eller meierismør? Isåfall, hva slags olje?

Takk til dere som svarer:)

Rin sa for siden:

1. Frityrstekt mat innebærer som regel sånn mel/tempurarøre, tror jeg - det blir fort mye stivelse i en porsjon. :o I tillegg brukes nok ikke så veldig god olje i tilberedningen, vanligvis. Om man gjør det selv kan man sikkert justere etter behov!

2. De fleste av oss trenger å veie maten en stund før vi "vet" omtrent hvilke mengder som er hva. :) Men man lærer det ganske fort, altså. I begynnelsen veide jeg alt, nå trenger jeg det ikke lenger.

3. Du trenger ikke dyre "spesialvarer" for å leve godt på ketolyse. Prioriteringen din bør være normal, "ren" mat, med godt med fett. For eksempel smør, ost, rømme, nakkekoteletter, kjøttdeig, laks, egg, grønnsaker (som vokser over jorda) etter smak. Alt du trenger er protein (kjøtt/fisk), fett (fete kjøttstykker, stekefett, smør, avocado, majones, bearnaisesaus, salatdressing, osv) og nok grønnsaker til å nå kvota på 15-20g karbohydrater daglig. :)

4. Meierismør er utmerket å steke med. Ellers kokosolje (uten smak), evt rapsolje. (Sikkert noen flere som går an å bruke - jeg husker ikke helt!)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.