Jeg vet det finnes en del tråder på dette, men da gjerne produktspesifikt. Dessuten er mange svar rene synsinger, så derfor ber jeg om at kun de som virkelig har peiling svarer.
Min forståelse av sukkeralkoholer er følgende:
Noen blir påvirket, andre blir det ikke. Dersom man spiser sukkeralkoholer og fremdeles går ned i vekt og er i ketose, så har sukkeralkoholer ikke en negativt effekt på den personen, er det en riktig konklusjon å trekke?
Ja, hvis målet er å gå ned i vekt er det jo det.
40-50% av Maltitol opptaes selv om atkins sier de kan trekkes fra pga "lav" blodsukkerstigningseffekt", GI 36 er ikke så lavt synes jeg da men, og tagatesse: 15-20%, GI 2. Xylitol har GI 13. Isomalt og sorbitol har GI 9. Sukrin, mannitol, stevia og ren sukralose har GI 0.
Maltitolsirup GI 53!!
I fribol bl.a er det et fyllmiddel som ikke har påvirkning på blodsukkeret. Fribol sukkertøy fåes på apotek. Søtet med sukralose med GI 0.
A recent study lead by Zhong Jie of Rui Jin Hospital in Shanghai, “Studies on the effects of polydextrose intake on physiologic functions in Chinese people,” confirms Dr. Wolever’s belief. This study, reported in the American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 72, No. 6, 1503-1509, December 2000, concluded that “polydextrose had no significant effect on blood biochemistry indexes” include the glycemic index. Their study confirmed “that polydextrose is nonglycemic.”
Om du ikke får gass og diare av maltitol opptar du sukkeret og får høyt blodsukker, ikke straks som med vanlig sukker kanskje men en stund etter! www.phlaunt.com/lowcarb/19059967.php
Takker for bra svar. Jeg spiste store IFA igår, to poser, som inneholder maltsirup og maltitol, og jeg fikk veldig mye luft i magen, men heldigvis ingen diare. Men nå blir det en tur på apoteket for å kjøpe Fribol, takk for linken.
De har skikkelige gode sukkertøy fra fribol, ikke bare de halsgreiene, men det ser du sikkert der det er linket til. Sånne tyrkisk pepper er godt, så godt at jeg veldig lett spiser opp alt for fort og ender med mageknip pga fiberet. Ja, de ifaene må jeg fordele utover to dager for ikke å få vondt.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.