...tja, hva skal jeg bruke de til? Fikk dem blant annet rask i ei matkurv fra jobben, mesteparten ble gitt bort men jeg beholdt ostene. Men nå vet jeg lissom ikke hva jeg skal bruke dem til. Edamer er jo en gulost, men jeg kan omtrent ikke huske hva den smaker da det er mange år siden jeg spiste den. Og camembert har jeg aldri smakt.
Kan edameren brukes i gratenger eller lignende? er ikke all ost som er god smeltet, noe jeg har erfart et par ganger med ost i microen som stinker gugg og grønne skoger og smakte minst like ille...
Camembert er bare helt fantastisk på Nannahs knekkebrødkjeks( søk på knekkebrødkjeks her inne), eller bare som en snack, gjerne sammen med spekeskinke.
Edamer er en smaksrik gulost, ikke sterk i det hele tatt, men mere smak enn vanlig norvegia. Kjempgod sammen med paprika, spesielt på knekkebrødkjeksene. Kan fin brukes i ostelasagne eller til gratinering.
ja, rask jeg ikke spiser/liker :p. olivenolje, balsamico eddik, jabcobs pasta, jacobs kaffe, kjeks, sjokoladetrøffler, et par spanske spekepølser med muggost på og en pakke røkelaks.. var det jeg kom på i farta.
i tillegg fikk vi jo kurven rett før juleferien, og siden jeg skulle ut og reise var jo målet mitt å tømme kjøleskapet, ikke fylle det :p tok bare vare på osten og kyllingbogskinken med 100 års holdbarhet.... :p
spiser ikke knekkebrød (fikk totalt avsmak etter å ha spist det på jobb omtrent hver dag i over et år) men jeg lager en del gratenger, rundstykker med frø og reven ost så der har jeg hvertfall noe å bruke edameren til :)
er bare en sånn miniedamer på ca 300 gram, så forhåpentligvis spiser jeg den før det begynner å gro ting på den :p
10 edamere ja.. Jeg er glad i hvitost jeg og, men jeg må innrømme at det går mest i myke oster som blå og hvite muggoster, creme cheri( det er DESSERT det) og krydderoster ala ferskost med krydder/urter. Men jeg elsker ost.
Jeg kjøpte bare en edamer til jul, har ikke plass til mere i kjøleskapet, og i kjelleren får jeg ikke musesikret de nok. Men pytt sann, jeg så de hadde enda, så jeg skal forte meg å kjøpe mere, for det er så ufattelig godt på knekkebrødkjeksene.
Du vet at lavkarboknekkebrød absolutt ikke smaker som vanlige knekkebrød? Smaken er så totalt forskjellig at det ikke kan sammenlignes. Vanlige knekkebrød er slikt man tygger og tygger og nærmest får sår i gommene av. Knekkebrødkjeksene er feks så sprø at jenta mi på 5 år med svelgeproblemer og knapp i magen klarer å tygge de fordi de oppløses kjapt, og enda er de supersprø.
Edamer er rågod ved siden av kjøttet, beste gulost ved siden av greddost, synes jeg,da. Spiser kald ost til hvert måltid jeg, sånn mellom 24 til 34 g hver gang. Nammis. Bruker derfor ikke rømme og fløte. Camembert er jo snadder og kan brukes på lavkarbokjeks og knekkbrød eller som dessert.
eh, fordi jeg ikke spiser edamer og aldri har spist camembert så spiser jeg ikke ost liksom? og ja jeg er kresen, samt at mye av det som var i kurven var alt annet en lavkarbo. jeg ga det bort. så for meg var det rask ja.
forøvrig ble de fleste av oss ganske irriterte på matkurven vi fikk. ikke så mye at det var mye sært i den (ikke bare jeg som syntes det), men fordi den ankom på en fredag men ble stående i romtemperatur fram til vi fikk den uttdelt mandag. en del av innholdet var kjølevarer...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.