Ja som nybegynner på dette må jeg mase litt. Jeg har forsøkt mange kalkulatorer for å få oversikt over kostholdet. Jeg har benyttet vg klubbens dagbok og den fungerer ok, men jeg får bare opp prosent andel for karbohydrater om dagen.
Jeg har tatt i går og i dag for å vise:
Dag 1:
7 % karbohydrater
20 % proteiner
72 % fett
Dag 2:
15 % karbohydrater
33 % proteiner
52 % fett
Dette står som forklaring, og hvis det er viktig så er mitt anbefalte kcal 1300.
"Fordi fett inneholder over dobbelt så mye energi (9 kcal pr. g) som proteiner og karbohydrater (4 kcal pr. g), blir fettandelen prosentvis større enn hva innholdet i matvaren kan tyde på."
Er det noen som er vandt til å se det på denne måten og kan si meg litt om dag 1 har for lavt karbo innhold eller om det er dag 2 som har for mye?
Lavkarbo er et begrep som favner et inntak av kh fra 0-150 gram pr dag, så uten at du har bestemt deg for hvor mye karbohydrater du ønsker og spise hver dag, er det vanskelig og si...
Sjekk ut nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min og les litt om de forskjellige retningene, så kanskje du finner svaret der?
Dag 1 er ihvertfall en ganske perfekt fordeling av næringsstoffer om du skal spise ketogent, dvs vanligvis under 20-30 g kh pr dag :)
Jeg fant svaret på det selv og ser at dagen i går var bedre enn dagen i dag så da må jeg se litt nærmere på hva som trakk opp i dag. Har et håp om å holde meg under 10 % daglig. Jeg ser på dagboken min for forrige uke og kan konstantere at det er kun en dag som har en % på over ti. Så da får jeg sette meg litt mer inn i den retningen som omfavner opp til 10 %. Men hvis jeg kan merke ketose i munnen ved at det smaker og lukter annerledes så er jeg i ketose selv med 15 % slik som i dag, for den smaken er her nå også.
Kaloriinntak er ikke noe du skal tenke på på lavkarbo. I alle fall ikke de første månedene. Kommer du over 72g kh pr dag bør du være forsiktig med fettet, under det er det "fritt fram". Men finn deg først og fremst en retning å følge, da har du noe å støtte deg til. Lavkarbo kan være så mangt...
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.