Har lyst til å prøve å lage hummus og ser at det skal være tahinipasta i. Såvidt jeg har skjønt etter et par nettsøk er det en pasta laget av sesamfrø - er det noe man kan lage selv? Fås det kjøpt bare på innvandrerbutikker eller kan litt større dagligvarer ha det også?
Sesamfrø er jo godt så kanskje jeg skal prøve med hele frø, eller bare prøve å kjøre dem litt i blenderen først. Da sliter jeg mer med spisskummen - er det ikke det som gir den spesielle smaken på taco-krydderet? Og det er ikke godt hos mine smaksløker... Men det er jo bare å prøve uten. :)
Tahini fra Monki er så god at den er verdt alle penga. Billigere varianter finnes på "innvandrersjapper", men de kan være med urista frø, ok det også, men ikke like snadder.Jeg skjønner ikke hvordan man kan få til en slik rennende konsistens på egen hånd uten å tilsette noe.
Den enkleste formen for hummos jeg lager, er bare moste kikerter med olivenolje og sitronsaft...pluss litt kajennepepper på toppen.
Så kan man ha i sesampasta/tahini, cumminkrydder, hvitløk ogeller rømme etter smak og behag.
Hommos serverer jeg enten kald (og gjerne som dip) eller bare litt oppvarmet i mirkroen. Det er spesielt godt hvis man har lagd den med rømme, synes jeg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.