Her er årets siste oppskrift. Jeg fant ut at den måtte ut i år, å legge den ut rett etter at det er slutt på all julematen er litt slemt. Ihvertfall denne oppskriften.
Du trenger
200g lavkarbo sjokolade eller minst 70% sjokolade
4 store egg
250 ml sukkerfri sirup
350g pecannøtter
70g smør
Til bunnen
4ss smør (smeltet)
1 1/2 cup mandelmel (malte mandler eller malte hasselnøtter går og)
Jeg har en 30cm stor form, er litt i det største laget. Har du mindre så bruk mindre mengder.
Først blander du smøret og «melet» til bunnen og dekker formen med det. Den skal så stå kjølig.
Så smelter du smøret og sjokoladen sammen, blander egg og sirup før du heller i smør og sjokolade blandingen. Ha i nesten alle nøttene, bland og hell i formen. Ta de resterende nøttene og legg på toppen.
Ha i midten av ovnen på 180 grader i 30-45min, avhengig av hvor stor den er. Serveres med pisket krem.
Denne er bare nydelig. Mettende, så man tar bare et lite stykke. Er klar over at det er litt karber i sirupen, men til jul eller nytt år er det lov.
Kan du fortelle ka sirup du bruke, og kor du får tak i den? Eg sikle etter denne paien! Vil lage. Nam. Ikkje - lenger - kontroll - over kroppen - treng pai:eek:
Nå brukte jeg vanlig sirup fordi jeg ikke fant sukkerfri. Jeg bor i Østerrike. Jeg vet at man finner sukkerfri i Norge. Hva det heter vet jeg dessverre ikke.
Noen som kan fortelle meg hvor Pecan nøtter er og få kjøpt? Finner kun valnøtter her jeg bor jeg. Helsekosten jeg har i nærheten har ikke pecan nøtter, bare mange andre nøtter.
Takk for svar og link. Her i våre såkalte velassorterte butikker er det ikke ei pecan nøtt i sikte så langt øyet ser...men valnøtter i bøtter og spann.
Men denne oppskriften funker sikkert med valnøtter, er veldig glad i det også så da blir det vel det i stedet.
Jeg har pannekake sirup fra Waldensfarm eller hva det nå heter. Jeg skal prøve å lage den med det og se hva resultatet blir. Den er ikke såååå tynt som vann og smaker godt syntes jeg.
Kanskje man kan bruke Tagatesse i stedet for sirup. Den karamelliserer seg og blir litt seig om man har i litt fløte og smør. ...men mulig det blir helt feil :)
Ja, det er lønnesirupsmaken man er ute etter, så det bør helt klart gå. Må se om jeg får tak i dem og skal prøve meg frem. Jeg må og få tak i mindre form, den jeg har er alt for stor. 30cm. Mindre form, mindre karber hihi
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.