Jeg har lest her at man skal bruke den feiteste coconut milken som er, men ser at den har mer kh (3kh) enn light (1 kh). Den "ekte" har også mye mer fett i seg, og er sikkert bedre, men skal man ikke først og fremst velge den med minst kh?
Lurer også på om noen vet om GARAM MASALA posemiksen er den som brukes som krydder når man lager indiskeretter? Det står ikke hvor mye kh som er i den, men det står at det er sukker i den...
Ekte Garam Masala-krydder uten sukker finner du på innvandrerbutikker, har leita, men aldri sett det i dagligvarebutikker.. Kanskje du finner det i krydderhylla hvis du er heldig? Det er vanligvis ganske mye sukker og KH i sånne der posemikser altså.. Hjemmelaga saus er jo mye bedre og sunnere uansett :)
Ang. kokosmelka ville jeg tatt den med minst KH, og brukt ekstra med kokosolje under stekinga istedet. Men er jo ikke store forskjellen uansett.
Jeg kjøper coconut cream (nesten bare den tykke delen av kokosmelka) på invandrerbutikker, og det er godt, det! Men nå vet jeg ikke antall karber i den.. sjekket en annen type som er her hos mamma, men den stod det ingen ting på.
Tenker uansett at to ekstra karber i en hel gryte (som gjerne er til flere måltider) ikke gjør noe :)
Og kjøp krydderet på invandrerbutikk! Denne oppskriften er digg! Jeg bytter melkeproduktene med kokoskrem :)
Ingen vits i å kjøpe lightkokosmelken uansett. Den koster ofte like mye (eller mer) enn den vanlige kokosmelken, og består nesten bare av vann. Ønsker man færre karbohydrater, kan man bare blande den vanlige kokosmelken med vann fra springen - gratis!
Santa Maria har en kokosmelk på boks (samme farge som på kokoskremen) med 60% kokos og 1g kh. Den vil nok være et godt alternativ. Så kan du i tillegg evt supplere med kokosolje, slik det nevnes over her:)
Det er en god fettkilde - spesielt for de som ikke tåler eller ønsker å bruke melkeprodukter. Den kan brukes i asiatiske retter, slik som diverse curry's o.l., eller i bounty (finnes flere oppskrifter på forumet. Bare å søke). Det er supert i smoothies eller i f.eks. kakao. Det er en fordel å like smaken, da:)
Dette stemmer. Kokosmelk er laget av kokosnøtter som er ganske like verden over, samt vann. De med færre karber har mindre av absolutt alt, men mer vann, fordi de er blandet ut. Ville ikke stirret meg blind på forhold mellom kh og fett heller, fordi dette er bare slurv og unøyaktigheter fra produsentenes side, kokosnøtt er kokosnøtt. Ta den feteste, og bruk heller mindre, om du er redd for antall karber. Da får du i alle fall mer enn vann, for penga.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.