< Tilbake til oversikten

For og mot lavkarbo, tett på nett i kveld

Aline sa for siden:

Her kan du grille legen som er mot lavkarbo om du gidder :)

Jeg hadde likt at noen antilavkarboleger hadde satt seg inn i, og kommentert undersøkelsene som viser at lavkarbo ikke er livsfarlig. Men istedet bare overser de dem... Utrolig irriterende!

teleslynga sa for siden:

Nå er det vel særlig mettet fett denne legen er redd for, ikke lavkarbo som sådan?

Bik sa for siden:

Har stilt spørsmål, så da får vi se hva han svarer :rolleyes:

Aline sa for siden:

Overskriften er at han er mot lavkarbo :) Men den er det vel gjerne VG som står for ;) Erik Hexeberg er forøvrig på den andre siden!

Vegard L sa for siden:

Spørsmål sendt inn. Spurte hvilke studier han la til grunn når han hevder at mettet fett er farlig, og om mettet fett vil ha samme effekter ved ulike kosthold. Venter i spenning på svar, men når jeg leser følgende svar på et annet spørsmål:

så tviler jeg på at jeg får noe fornuftig svar :P

Supera sa for siden:

Han som var imot lavkarbo hadde mange flåsete svar.

Jeg leste også spørsmål og svar som dr Erik Hexeberg fikk. Tragikomisk med medisinstudenten som ikke visste forskjell på ketose og ketoacidose.

Min første tanke var at hvis den personen var medisinstudent, så kunne h*n ikke ha studert lenge, men så kom jeg på alle de som er ferdig studert som fortsatt ikke vet forskjellen. Det skulle liksom være litt burn fra medisinstudentens side, men medisinstudenten endte opp med å bæsje på leggen.

Veggpryd sa for siden:

Det var sørgelig å lese svarene til Retterstøl. Spesielt en med diabetes som spør om det er lurt å gå på lavkarbo og kutte ut sukkeret. Han svarer at NEI, sukker kan du fortsette med - men fjern sukkeret ved å trene... for en dust. Jeg blir bare så opprørt når leger gir råd man blir mer syk av.

Hei,
nei, inulinresistens behandles best ved å fjerne sukkeret i blodet på den naturlige måten, nemlig ved å få musklene til å forbrenne sukkeret (les fysisk aktivitet). Gi kroppen din tid til pleie i hverdagen, tenk over om det er en aktivitet du liker-kroppen din vil takke deg med lavere blodsukkerverdier. Jeg vet det er vanskelig i en travel hverdag, men det er den beste medisinen vi har.

langaard sa for siden:

Helt utrolig:mad:

teleslynga sa for siden:

For mange stemmer det jo. Min gamle far med diabetes II har større effekt av
mosjon enn av kostholdet. Uten sin daglige tur går blodsukkeret bananas, om han spiser aldri så riktig. Og omvendt, han kan tillate seg å spise mye rart om han bare beveger seg.

Carisma sa for siden:

Nei! Dette stemmer ikke for NOEN! Heller ikke friske. Inntak av sukker påvirker uansett blodsukkeret og vil over tid slite ut insulinproduksjonen.
Riktignok hjelper mosjon på insulinfølsomheten i musklene, men å anta at bare man beveger seg litt kan man spise sukker er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Før eller seinere går man på en skikkelig smell!
Forøvrig har jeg selv en far som tror han regulerer på samme måte, men har stoooore skylapper for alle de andre bivirkningene som utvilsomt skyldes et feilregulert blodsukker.

teleslynga sa for siden:

Det var da voldsomt. Min gamle far er da åpenbart et unntak, han er nesten like opptatt av blodsukkeret sitt som været og måler ofte og har full kontroll. Og hans erfaring er altså at mosjon betyr mer enn maten.

Mariann S sa for siden:

Hadde ikkje din far spist sukker og andre raske karber, ville nok ikkje blodsukkeret gått bananas. Men so lenge han spiser dette har han sikkert effekt av mosjon.
Men det beste ville nok vore mindre karber og 0 sukker og mosjon :)

Veggpryd sa for siden:

Godt svart, Carisma! :) Jeg blir litt oppgitt over denne type poster her, og gadd ikke kaste meg inn i diskusjonen. Det er mange som bruker dette forumet til å sette litt inn i lavkarbo, og kommentarer som den over her hjelper ikke akkurat så veldig om man er litt forvirret fra før. :confused:

teleslynga sa for siden:

Heh, alt om min far, liksom. Han spiser ikke mye verken sukker eller andre raske karbohydrater. Men dersom han ikke får mosjonert en dag, går blodsukkeret opp. Dersom han er i selskap og tar et kakestykke, går det bra med blodsukkeret om han bare går turen sin. Jeg beklager virkelig, men sånn er det altså.

Peppa Gris sa for siden:

Det må da være mulig å si at det finnes andre løsninger enn å kutte sukkeret? Det er en løsning for mange, men så må man nesten ta med i regnestykket at folk er forskjellige.

Carisma sa for siden:

Folk er kanskje forskjellige, men mekanismene i kroppen er uansett like. Sukker er lik høyt blodssukkeret er lik økt insulinprdoksjon. Over tid fører det til insulinresistens og diabetes. Trening kan hjelpe musklene med å forbrenne karbohydratene fortere, men det hindrer ikke sukker i å få blodsukkeret til å øke.

Veggpryd sa for siden:

Noen tåler sukker bedre enn andre, men det går likevel ikke an å trene bort et dårlig kosthold.

nellie sa for siden:

Nå sier teleslynga at faren har et fint kosthold UTEN mye sukker, raske karbohydrater osv. HVIS han lar være å trene en dag så går blodsukkeret opp. OG hvis han tar et kakestykke i ny og ne, så går det helt greit så lenge han mosjonerer.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.