Jeg er så og si ferdig med vektnedgangen min, men lurer på om jeg skal fortsette en god stund til for å komme ned på 20-21 i bmi(er 24 nå). Står i boka at man ikke burde gå noe særlig lenger enn 6mnd i slengen uten å kontrollere seg hos legen.
Det finnes ting jeg virkelig misliker med ketogent kosthold, men det er så lett å forholde seg til.
Er det noen her som lever med det og skal leve med det over lange perioder i livet? Jeg har fine verdier på kolestrol, og legen min sier jeg virker friskere enn på lenge så jeg føler jo ikke at kostholdet har ødelagt for meg foruten at jeg får "lavkarbo utslett".
Blir vel noen form for lchf på meg, men det er jo interessant å se om noen andre lever ketogen livsstil all the way. :)
Jeg prøver å leve ketogent hele tiden og har nå gjort dette fra mai. Blodprøvesvarene jeg ikk av legen i dag (faktisk) viser ei fisk og god jente. Jeg tror at så lenge karbohydrater man spiser kommer fra grønnsaker, nøtter og meieriprodukter (ikke bearbeidet mat) klarer man seg fint med Max 20-25 g om dagen.
Jeg kommer til å fortsette slik så lenge jeg lever!!!
Jeg har levd mer eller mindre ketogent siden 2007.
Første tiden pga. vektnedgang.
Men liker maten og spiser derfor så reint som mulig.
Noen avbrekk blir det. feks i jul og ferier.
Har du mer overvekt å ta av da? Som tidligere idrettsmann har jeg blitt tilfreds med å trene mye og ofte igjen, som regel hver eneste dag. Og jeg vet ikke om jeg misforstår, men jo flere ketoner jo mer har jeg å forbrenne på. Blir det ikke færre ketoner når det er mindre fett og fettsyrer av det fettet å brenne? Så da vil jeg ha mindre ketoner òg mindre karbo å forbrenne, høres ut som en kjip tilstand å trene i.
Med mindre det er nok fett i det fettet man spiser, men da ser jeg for meg at jeg må spise enda mer fett.
Nå diskuterer jeg bare med meg selv, har egentlig ikke peiling på hvordan en kropp på ketogendiett uten overvekt vil fungere.
Skal du spise ketogent framover, og ikke har så mye overvekt å ta av, bør du ha en god andel fett i kostholdet ditt, jeg tenker minimum 70%, ca. Det er en grunn til at det kan fungere over kortere perioder med lavfett og lavkarbo (da tenker jeg på medisinske og legekontrollerte dietter som f.eks Eurodietten) når man har mye overvekt og mye kroppsfett å ta av, men det er ikke sunt i lengden eller ment som en livsstil, så spis fettet ditt! ;)
Jeg selv har levd ketogent i mange år nå. Ikke alltid jeg er i ketose, det spørs litt på anledningen men mesteparten av tida er jeg det, men jeg merker meg ikke så mye av overgangene lenger, og det er også marginalt da det som stort sett tar meg ut av ketose er nøtter, bønner o.l.
Det viktigste for meg er å få i meg NOK fett, ellers føler jeg meg generelt dårlig -lavt blodsukker, vonde ledd etc. Og å spise nok! En av nakkdelene med ketose kan være at man ikke kjenner sult i samme grad som før, så det er greit å være obs. :)
Essensen er uansett at man må finne noe som passer for en selv, og føler du at det er ketogent kosthold, så kjør på! Men ha i bakhodet at kroppen produserer ketoner til opp til et inntak på gjerne drøyt 100 gram kh, selv om det ikke er målbart. :)
Løkke tell!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.