< Tilbake til oversikten

Ketolyse og hard vekttrening

daniel_85 sa for siden:

Hei alle sammen!
Ny på forumet her i dag så nå skal spørsmålene ramle inn!

Trener vekter med høy intensitet 4-5 ganger i uken og lurer da på hvordan kuren vil kunne påvirke muskelvekst/tap?
Har fulgt noen treningsblogger fra mennesker som har hatt bra fremgang selv med en nesten 0 karbo kost. Dette er jo selvmotsigende mot alt jeg har lært/hørt under de 3 årene jeg har drevet med vekter fra de "store" kara.

Ligger i snitt på cirka 7 timer trening hver uke, der jeg har høy intensitet gjennom store deler av øktene.
Stats til dags dato: Mann 26 år. Høyde: 1,80 Vekt: 91kg
Målet med kuren er jo å gå ned til cirka 10 i fettprosent uten å ødelegge alt av muskler.

Er på vei inn i dag 4 av kuren der jeg har ligget på rundt: 200gram proteiner, 100-130gram fett og 20-30gram karbohydrater.

Blir veldig glad for rettelser jeg bør gjøre og tips til kuren videre=)
Ha en fortsatt strålende aften.

ketoseprinsen sa for siden:

Du kommer ikke til å få tap i muskler, det er latterlig lett å bygge muskler på dette.

Men du kommer til å føle deg daffere i musklene i starten utti treningen, du må ta lengre pauser mellom settene, færre reps og lytte mer til kroppen din. Plutselig sier musklene bare stopp før du er sliten.
I begynnelsen sleit jeg mye med det, men nå etter 5mnd på dette kostholdet trener jeg hver dag og merker ikke noe til det lenger.
Det ordner seg nok. Kondisen kommer til å føles litt dass kanskje i starten, det også går over så lenge du ikke gir opp.
Hvorvidt dette kostholdet vil funke til det formålet du har, vet jeg ikke. Det er basert på at du har nok fettsyrer i kroppen, og helst for folk med bmi i 30 eller mer. Selvsagt funker det med mindre fett også, jeg bare vet ikke hvor bra. :)

Nerthus sa for siden:

Har du ikke mye fettreserver, spis litt ekstra fett istedet.

Min erfaring med styrketrening er at nå går jeg aldri tom. Jeg måtte redusere litt på vektene, men korte pauser er nok til å fortsette når det blir tungt. Det går altså litt tregere, men fy søren så sterk jeg ble!

Du vil nok i mindre grad miste muskelmasse når du går ned i vekt enn på lavkalori. Dette fordi du faktisk gir kroppen den næringen den trenger, du sulter den ikke. OG den forbruker FETT som energi, ikke lett tilgjengelige karbohydrater inntatt gjennom maten.

Vær bare obs som det sies at de første par ukene bør du redusere treningen slik at kroppen får tid til å omstille seg til fett som energi.

Jeg anbefaler den nye boken til Kenn Hallstensen og Bjørn Ferry, Lavkarbo og trening for mer informasjon :)

daniel_85 sa for siden:

Tusen hjertelig for svar og nyttige tips begge to:)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.