Nå har endelig tiden kommet for at jeg virkelig skal satse på lavkarbo, Skaldemann blir det hos meg. Men jeg lurer på en ting. Hvilken majones burde man bruke? Er Mills Ekte Majones bra nok, eller er det ting i den man ikke burde ha i seg? Holder på å lese Skaldemann-bøkene, og har skjønt at man kan lage sin egen majones, men kjøkkenegenskapene mine er vel lik i underkant av null, så jeg tror ikke jeg skal prøve meg på det :p
Men altså. Er det bra nok med Mills sin, eller burde jeg gå for noe annet?
Får man tak i denne i stort sett alle butikker? Jeg handler mest på Rema 1000 da det er mest praktisk i forhold til hvor butikken ligger, men kan ikke huske å ha sett noe annet enn Mills der...
Tror jeg må prøve Hellmans :) Jeg bruker Mills til vanlig, men nå lever ikke jeg Skaldemann-strengt heller.
Prøvde en majones som het Thomy, som jeg fant i Sverige...den hadde bare 0,2 karb per 100g...sikkert ikke den sunneste med solsikkeolje, og ikke den aller besteste heller, men ok på div. kjøttpålegger.
Ikke? Nå bruker jeg rapsolje - og har ikke satt meg mye inn i sunn eller ikke når det gjelder oljer, men den har ihvertfall svært lite smak. Pappa brukte alltid soyaolje husker jeg. (Har ikke orket og sett meg inn i "olje" kunnskapen foreløpig, opplys gjerne en uvitende sjel ;)
Krydrer med litt dijonsennep, og litt flytende natreen. Masse dill og litt mer sennep så har man sennepssaus, hakket sylteagurk, kapers, et par ansjoser og litt estragon så har man remulade :)
Sennepssausen smaker dødsgodt på min hjemmelagede gravørret, og remuladen var killer-god på "aspic-en" min ;)
Kavli og Hellmanns har majones med rapsolje som er sunnere enn soyaolje. Kavli har med chili og pepper-smak i tillegg til vanlig. Oppi Hellmanskrukken går det fint å presse hvitløk.
Hellmans sin majones er med soyaolje, i alle fall den eg såg på ein butikk her. Coop har majones med rapsolje forresten, deira eige Coop-merke. Smakte bra også, har ikkje i hovudet kor mange kh det var i den.
Kavli sin har flere karber enn Mills, hele 6 g pr 100g...:( Det fikk jeg smertelig erfare, jeg bare grabbet til meg den første majonesen jeg så i butikken. Men heretter blir det Mills, evt Hellmans (men den får vi ikke tak i her jeg bor).
Sjølv takk for tips! :) Eg har ikkje funne Hellmann med raps, skjønar du.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.