Kanutten sa for siden:
Men går man inn i artikkelen er det ikke bare lavkarbo, men også kaloritelling ++ Men oppslaget var altså: Forkastelig å snakke om lavkarbo mens barna hører på... :mad:
Kanutten sa for siden:
Men går man inn i artikkelen er det ikke bare lavkarbo, men også kaloritelling ++ Men oppslaget var altså: Forkastelig å snakke om lavkarbo mens barna hører på... :mad:
Dietta sa for siden:
Ja, ja. De kunne jo ikk skrive lavkalori i overskriften, for det er jo i VGs lavkaloriklubb de tjener pengene sine.............
VG = forkastelig
Forøvrig er jeg enig i at man kan begrense praten om slanking rundt bordet sammen med barna, tror ikke det fører med seg noe annet negativitet i forholdet til mat - men så er det måten man vinkler dette i overskriften på da ......................... VG er seg selv lik
smgj sa for siden:
Jeg synes man skal begrense lesing og kjøping av VG jeg... siden det genererer inntekter slik at de kan fortsette å skrive drittartikler...
Carisma sa for siden:
Forkastelig å la barna (og andre) lese vg! :D
Lava sa for siden:
Orker faktisk ikke lese de greiene i div aviser ...
Gikk bare inn i tråden for jeg tenkte det var noe annet. :p
De som ikke ser at lavkarbo er mer enn å drikke fett og knaske bacon, får leve sitt liv uten at jeg ofrer flisa på dem! Før eller senere blir det stuerent, får man håpe.. og at folk flest ser at: mindre sukker, mindre fint mel osv, ikke er så langt unna lavkarbo...
Lava sa for siden:
Forresten, når kan man få noen "betrodde" folk til å skrive gode ting om lavkarbo i avisene? Skulle ikke det selge like mange aviser?? bare lurer
(betrodde= noen folk kan lytte til)
Cyan sa for siden:
:confused:
Har VG endret overskriften? Dropp slankemaset i jula står det, ikke noe om lavkarbo.
Kanutten sa for siden:
Det var i overskrifta ute på selve forsiden til vg at det stod at det var forkastelig å snakke om lavkarbo mens barna hører på, men går man altså inn i artikkelen så står det ikke noe spes om lavkarbo.
Cyan sa for siden:
Aaahhh, I see :)
Peppa Gris sa for siden:
Artikkelen var jo fornuftig den, synd de måtte ødelegge den med sin tabloide overskrift.
Balterz sa for siden:
Man burde starte en underskriftskampansje for boikott av VG.
Likevel, å prate om slanking generelt rundt barn syntes jeg er unødvendig. Gi de sunn mat fra starten av. Trenger ikke være et tema i hjemmet.
Sunn mat = god mat
=)
Barn som ikke får junk food vil neppe trenge å vite om slanking anyway.
Yrla sa for siden:
Vg er forkastelig,ja. Enig. Kjøper aldri hverken VG eller Dagbladet. Å snakke om slanking/ utseende på en dum måte bør man ikke. Å snakke om sunnhet er en bedre vinkling. Mat er medisin, men kan også være gift når man spiser for mye av enkelte ting. Så å snakke om hvor positivt mat er er så mye mer oppbyggelig. Sønnen min synes det er kuult når jeg sier han får bedre nattesyn nå som han spiser gulrot f,eks. Eller ikke får voksesmerter mer om han spiser mandler hver dag. Fin måte å få han til å ville spise sunt. Han tar tran uten å mukke. Det gjorde ike jeg da jeg var liten. Da var mat bare noe man måtte ha i seg. Hvorfor det liksom utenom ren sult-tilfredstillelse? Nei, barn er ikke dumme og likegyldige.
StegforSteg sa for siden:
Men barna får det ikke bare der, de får slankepresset fra reklame på TV, i reklameblader og samfunnet generellt.
Yrla sa for siden:
Barn trenger ikke få lov til å styre Tv'n. Man kan slå over på en annen kanal ved reklame. Men selvsagt å beskytte helt er ikke enkelt. Man kan ikke styre hva andr presenterer for dem. Men unngå disse kildene så godt man kan.
Kula sa for siden:
Litt naivt kanskje, å tro at fravær av junkfood er nok til å holde alle barn slanke.
ToreH sa for siden:
Vel, det er nå et langt steg i riktig retning og mange barn spiser ALT for mye junkfood, slanke som overvektige.
Et sted må man jo begynne og hvorfor ikke slutte med junkfooden?
Mine er 7 og 8 og det er en en sjeldenhet at jeg har tid til å sitte å kontrollere hva de ser og ikke ser på TV. Mye viktigere for med å ikke overbeskytte, men heller forklare hva hvem og hvorfor.
Yrla sa for siden:
Jasså, må det være enten-eller? Det er ikke overbeskyttende å skjerme dem med enkle grep,da.Kula sa for siden:
Jeg er enig i det du skriver her, men det er allikevel litt naivt kanskje, å tro at fravær av junkfood er nok til å holde alle barn slanke.
Jeg har tro på kommunikasjon jeg, derfor snakker vi heller om det enn å skjerme. Det fungerer her hjemme, men det som er rett for meg trenger ikke være rett for deg / andre.
Yrla sa for siden:
Jeg gjør det mest jeg også. Å snakke om hva de som står bak reklamen vil med reklamen, virkemidler etc er greit å si noe om. Opplysning er frigjørende, til objektivitet og egne valg.ToreH sa for siden:
Jeg velger å snu på akkurat den problemstillingen. Det er naivt å tro at mange bekker små ikke blir til en stor elv....
Tror nok det er MYE mer junkfood i norske hjem enn hva den enkelte sier...;)
Jeg regner da Grandiosa, pølse og chips, pølsemenyer fra bensin/kiosk, Mc Mat etellerannet som junkfood.... :) ja selv baguetten med ost og skinke på kjøpesenteret blir junk for meg...
Dietta sa for siden:
Ikke rart at det blir overvekt blant barn, når foreldre som ønsker å gi ungene riktig kost, gir de Grandiosa som er nøkkelhullsmerket :eek::eek:
(De gjør det jo i god tro - verden vil bedras :mad:)
Kula sa for siden:
Vi snakker forbi hverandre. Jeg gjentar nok en gang at jeg er enig i dine betraktninger og din antakelse om at det er mye junkfood i enkelte norske hjem. Det jeg har innsigelser mot, er den automatiske koblingen mellom overvekt og junkfood. Også den automatiske koblingen mellom overvekt og latskap / manglende selvkontroll / overspising / passivitet. Det er langtfra alltid en slik automatisk kobling.
Hvis du hevder at en (grov) baguett med ost og skinke er junkfood, vil du nok bli sett på som en bygdetulling av mange med ernæringskunnskap. Ikke dermed sagt at du tar feil, men når jeg refererer til junkfood tenker jeg på den klassiske definisjonen.
Balterz sa for siden:
Var en liten overdrivelse på for å fremme et viktig poeng.
Slanking som tema skal det ikke være behov for.
Barn som kommer fra et sunt hjem med gode matvaner vil nok ha større evne til å holde vekt som eldre.
Naturligvis spiller også sosiale forhold inn i bildet. Som noen nevner, tv, reklame, venner..
Poenget mitt ved å si at barn ikke trenger vite stort om slanking uten junk var mer for å si at slanking burde ikke være et tema.
Naturligvis vil det bli et tema før eller siden når VG, alle andre medier og resten av samfunnet er besatt av å se perfekt ut.
Men er det noe jeg har stor tro på så er det å gi barn gode vaner fra starten av. Kosthold i tidlig alder gir stor innvirkning utvikling både psykisk og fysisk.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.