Denne trøffelkremen vil jeg dele med dere, som har gitt meg så mange gode oppskrifter og tips:) Jeg syns den er nydelig på smak, og anvendelig til mye, f.eks. å putte diverse nøtter i, gele rester, også sikkert god som fyll på f.eks. nøttekake. Den er superlettvindt å lage. Ypperlig, når du har en krem igjen, som holder på å gå ut på dato.. :o
3 dl. fløte (ca.9 karb)
1 1/2 plate 70% sjokolade (eller annen sjoko) (48 karb)
ca.2-3 dråper Stevia Vanilla Creme (fås kjøpt på Iherb) kan sikkert erstattes med litt vaniljesukker
Kok opp fløte. Trekk gryta til sides og rør inn sjokoladen, og tilsett vaniljedråpene. Så setter du den til avkjøling, eks. en liten stund i kjøleskapet.
Legges i små muffinsformer med f.eks. valnøtter, hasselnøtter, peanøtter, pecannøtter osv. det du liker. Hvis du vil gjøre dem ekstra fine, går det ann å ha massen i sprøytepose. Det hadde nok vært ekstra fint med små små konfektformer til dette, hvis de finns ?
Jeg tenker å fryse endel av mine, de kan også oppbevares i kjøleskapet ei ukes tid... du er garantert glad når du finner dem :p
Totalt Karb. innhold: 57. Det blir alikevel ikke så mye pr. porsjon :D
De blir "harde" når de er kalde ja :p, men når du tar i dem, vil de sikkert smitte litt over på fingrene, så derfor tenke jeg å ta dem f.eks. i muffinsformer, eller lage passe små, så jeg kan stappe rett i munnen :D Men det er fantastisk å se hvor godt dette tykner og blir en fast flott masse. De "smelter som smør" når de spises:p Jeg lot min stå over natten, og nå er den klar til å legges i former (NB går fortere å tykne hvis du setter den i kjøleskapet) Jeg har sprøytepose liggende og tenkte å prøve dette denne gang. Lykke til, og spør om du lurer på noe ;) synd jeg ikke kan sende deg en smakebit Bik :D
NB! sprutepose gikk ikke noe særlig godt... sprakk både her og der...tøyt ut.. fikk heldigvis redda mesteparten av sjokolademassen ;) best å legge i muffinsformer med ønskede nøtter :)eller bruke som fyll på kake, ble altså min erfaring. Så nå skal de i frysen... til glede når lysten på "litt søtt" melder seg ;D og jeg er en erfaring rikere!
Hei og hopp! Jeg fant ut at denne måtte jeg prøve!!!
Ett lite tips er å ha i ei ss delfiafett. Da holder kremen seg bedre på bordet og kan stå en stund.
Sprøytepose går bra, men ikke om man venter til den blir helt kald.
La den stå i en times tid, rør godt opp og så bruk sprøytepose. Da en i lerret, f.eks den store fra Tupper. Plast klarer ikke dette.
Kommer helt klart til å lage dette mange ganger så tusen takk for oppskriften!!!
Tusen takk for delfia tipset Budeiea995, vil prøve det ut ja :D Har kjøpt ei god spruteform til neste gang (Feel).
Idag laga jeg dobbel porsjon av trøffelkrem (trøffelsjokoladen)
Etter at alt var rørt sammen, tilsatte jeg:
250 gr. mandler (12 karb)
175 gr. chashew nøtter uten salt (45 karb)
Med dette blandet i, ble det 1,7 karb. pr. sjoko (ble 100 stk.) Best med nøtter o.l. uten salt. La en god teskje i hver minimuffinsform (som jeg fant på Feel)
Neste gang vil jeg prøve f.eks. hasselnøtter, og mandler er jo veldig god oppi :D
Nam!! Nå skal de stivne og fryses... så har jeg søtt og godt tilgjengelig når jeg får lyst på. Anbefales på det varmeste, enkleste søtsnacken jeg har laget !
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.