Jeg vet det er med på å gjøre en mere sulten, og inneholder stivelse og sukker i lettprodukter, da det er mindre fett - men HVA og HVORFOR vil skje med kroppen dersom man kjører lettprodukter på lavkarbo? Jeg ønsker og setter pris på et ordentlig svar, og ikke "Du må spise mere fett! Sånn er det bare".
Som noen kanskje vet, har jeg slitet med spiseforstyrrelser tidligere, og noe henger igjen og sitter godt i bakhodet. Jeg tør rett og slett ikke kjøpe f.eks seterrømme, men heller lett/laktosefrirømme. Jeg har sluttet å kjøpe majones fra Mils, og bruker Hellmansmajones i stedet/lett. Faktisk, i den majonesen, inneholder det like mye gram med karbs (2 g) som i ekte majones fra Mils, og i tillegg mindre kcal! Så... :o Er også ikke helt komfortabel med å kjøpe vanlig creme fraiche, men lett osv.
Et spørsmål til... HVA vil skje dersom jeg går inn i ketose mtp. at jeg er undervektig med en BMI på 15,6? Vil jeg da forbrenne fett og bygge mere muskler? Jeg får i meg ganske mye proteiner i løpet av en dag. Rundt 100 g faktisk... definitivt for lite fett også. Jeg har jo tross alt vokst opp med at fett er "farlig". Slapp av folkens, jeg liker fett bedre enn karbs. ;)
For en uke siden, trente jeg 3 ganger: styrke og utholdenhet. Merket at jeg fikk lårmuskler allerede, og jeg har ikke trent på lenge! Helt vilt... (:confused:) - men dette er vel kanskje ikke så relevant i dette innlegget.
Jeg er ganske så fersk på lavkarbo. Valgte å gå over til lavkarbo i håp om at det kan hjelpe meg til å bli frisk av spiseforstyrrelsen. Kjæresten min kjøpte forresten boken "Matrevelusjonen" av Hexeberg. Har ikke kommet så veldig langt ennå, men boken virker så absolutt lovende!
En dag for meg kan se slik ut:
Lunsj: Salat - fetaost kun 3% fett og 0 karbs, kjøpt i Sverige - avocado - reker/tunfisk/røkt ørret, kanskje med et egg til - agurk- 2 el. 3 cherrytomater - litt purreløk - kanskje rømme eller litt majones hvis samvittigheten min sier det er greit - hvis jeg ikke har på rømme/CF el. majones, så blir det som regel cottage cheese. (Arrrg! Den dumme samvittigheten, altså. Jeg må slutte å være redd for å spise mere fett!)
Middag: Torsk/ørret/ishavsrøye/sei/scampi med ovnsbakte grønnsaker. Gjerne med Philadelphia på og buljong. Pleier å spise cottage cheese ved siden av, eller rømme/creme fraiche hvis jeg er tøff nok.
Hender at jeg spiser kveldsmat også, og det blir det samme som jeg spiste til lunsj, men mindre.
På treningsdager, er jeg ganske flink til å spise proteiner med en gang rett etter. (Ellers også, selvsagt).
Jeg spiser mye fisk, aldri kjøtt, men vurderer sterkt å innføre kylling inn i kostholdet. Først må jeg bare jobbe med SP'en og samvittigheten. Det psykiske... Steker heller aldri maten i smør eller olje. Det ville blitt for heavy, og jeg ville fått direkte dårlig samvittighet dersom jeg hadde spist mat som har blitt woket eller stekt i smør el. olje. Jeg spiser ALL slags grønnsaker + sopp, og pleier å fylle på grønnsaker i hvert fall 3/4 på tallerkenen. Holder meg unna grønnsaker som inneholder en del karbs, som f.eks gulrøtter og erter.
Jeg ligger på 10-20 karbs om dagen.
Til verdens beste kjæreste: Hvis du tilfeldighvis kommer over dette innlegget, da du vet jeg leser en del her - unnskyld for at jeg alltid veier maten, og kan være ganske vanskelig når det gjelder måltider. Jeg vet det er frustrerende. Jeg lover at jeg skal bli bedre og til slutt frisk en vakker dag. Du er rett og slett verdens beste som har vært så utrolig tålmodig med meg og hjulpet meg såppass mye - mere enn jeg noen gang kunne tenkt meg. Heldighvis er vi ganske flinke til å lage gode middager som begge liker, da! Hehe. Jeg elsker deg, Ø.♥
OK OK, nok kliss klass! Takk til dere som gadd å ta dere tid til å lese innlegget, og spesielt til dere som svarer på det jeg lurer på. :)
Hei. Ta høyde for at det er sent på natt, men jeg skal prøve å svare deg på noen av spørsmålene dine.
Ang. Lettprodukter- for det første- fett er ikke farlig. Selv om det er det vi har vokst opp med Sv kunnskap, så stemmer det ikke nødvendigvis. Hadde det vært så superfarlig som hvertfall jeg alltid har hørt, hadde ikke mennesket overlevd så lenge som vi har gjort. For det andre - i motsetning til mange andre slankekurer og livsstiler er det ikke om å gjøre å Sulte kroppen, snarere det stikk motsatte. Og kutter man en energikilde (karbohydrater) må man erstatte den med noe annet, dvs. fett. Så slipper kroppen å tro at det er hungersnød, med alt det innebærer.
Hva som skjer om du går inn i ketose er ikke mulig å si sikkert. Men det mange undervektige opplever på lavkarbo, er at de går opp i vekt. Men det fordrer også at de spiser nok kcal. Ketose kan man komme i også ved å generelt spise lite, men det er såvidt meg bekjent en annen type som tærer på kroppen på en helt annen måte enn når man spiser tilstrekkelig med energi, bare ikke fra karbohydrater.
Spiser du lite, både karbohydrater og fett, er det skadelig for kroppen, og det vet du vel allerede. Så svaret på Overskriftsspørsmålet må vel bli at Nei, lettprodukter er ikke fy, men energien man skal ha i seg må komme fra et sted, og når de ikke kommer fra karbohydrater må dere komme fra et annet sted...
Håper du får jobbet med deg selv og forholdet ditt til mat. Mat må man ha, og det er ikke godt å ha et slikt forhold til noe så viktig...
Bær over med meg om det ble et unødvendig langt og repeterende svar, jeg burde vel sovet for lenge siden. Og om det er noen merkelige ord, legg godviljen til, det er skrevet på en telefon med en meget egenrådig stavekontroll...
Først av alt vil jeg si du er tøff som innrømmer hvor stort problem dette er for deg. Så vil jeg presisere at jeg på langt nær er noen spesialist på hverken det ene eller det andre, jeg skriver utifra mine egne følelser og inntrykk.
Så til noe av det du spør om, som jeg føler at det er greit med en "lekmanns" mening.
Light produkter er delvis fy-fy.. Veldig mange av dem inneholder mer karb enn "ikke-light" varianten, og når man fjerner store mengder karber ifra kostholdet, må kroppen få energi fra andre steder (les:fett) for å i det hele tatt fungere. Du svarer igrunn selv på hvorfor fett er bedre enn light, som du skriver de inneholder ofte stivelse etc. Ett kosthold begrenset på karber og i tillegg fett-begrenset, kan sende kroppen inn i spare-modus. Man må hente energien sin fra noe.
De fysiologiske årsakene på hvorfor fett er viktig kan du bla.lese mer om her: forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23555 da jeg som dagt langt ifra er noe ekspert på området. Jeg, som mange andre her prøver og feiler meg frem til ett bedre kosthold og en sunnere kropp.
Å skru hjernen inn på en frekvens hvor fett er ok, kan være vanskelig for oss alle og spesielt om man tidligere har hatt en spiseforstyrrelse. Jeg ser jo utifra innlegget ditt at du har ett sterkt ønske om både å spise mer fett og å bli helt frisk.
Mitt råd vil være å ikke kjøre så altfor streng lavkarbo så lenge du ikke får i deg nok fett. Bygg langsomt opp din mentale toleranse for fett og etterhvert som du kanskje klarer å spise litt mer fett, kan karbene kuttes tilsvarende. Gå sakte og forsiktig, husk du skal leve med omveltningene også. Hodet må henge med kostholdsendringene, hvis ikke er veien dit hvor man blir manisk for hva man får i seg kort.
Jeg tror uansett at dette er noe du kan klare, jeg heier masse på deg! :heia:
Syns du er tøff jeg!
Dersom du kutter både på karbene og fettet og i tillegg er undervektig vil du mest sannsynlig bli veldig, veldig syk! Kroppen har da ingen annen plass å hente energi fra enn fra musklene (husk at f.eks hjertet er en muskel, du vil ikke at kroppen skal tære på det! Det er en vanlig dødsårsak for anorektikere... :o)
I ketose skal kroppen klare å lage den glukosen hjernen trenger for å fungere fra fettlagrene. Om du ikke har fettlagre og heller ikke tilfører fett, hvor skal den ta det fra? Mao vil ikke hjernen kunne fungere uten hverken fett eller karbohydrater.
Fett er ikke farlig så lenge du ikke spiser mye karbohydrater ved siden av. Det er karbene som trigger fettlagring i kroppen.
Først vil jeg si at det er flott at du spiser mye grønnsaker! Det er utrolig mye godt der ute som er stappfullt av fiber, antioksidanter, sporstoffer og vitaminer, og som hører hjemme på etthvert sunt kosthold.
Du trenger å bli kvitt fettfobien din. Om du ikke spiser karber, og nesten ikke fett, så vil energiopptaket ditt komme hovedsakelig fra proteiner, og dette vil gi overskudd av syre og belaste nyrene dine noe enormt. Jeg har en venn som fortalte at kameraten hans havnet på sykehus etter en periode der han omtrent bare spiste salat og kylling, fordi han spiste for mye proteiner når han skulle slanke seg.
Om du er redd for kalorier og ønsker å holde deg under et visst opptak av kalorier på en dag, så spis heller mindre av alt, men mer fett prosentvis. Altså - kjøp fete produkter, ikke vær redd for majones, seterrømme, bare spis slik at du erstatter karbohydrater med fett, og ikke proteiner.
Jeg vet hva du mener med å få dårlig samvittighet av å steke i fett, men faktum er at man blir sulten om man ikke får i seg litt mat, så noe må man jo ha i seg. Man blir faktisk mett lenger av fett + at kroppen ikke går i sparemodus, så man brenner fett bedre mens man ikke spiser, dersom man får i seg mer fett. Det handler ikke bare om kalorier inn, men også kalorier ut.
Jeg levde i mange år i den troen av at jeg ble mer mett av lavkaloriprodukter med stort volum i forhold til energitett mat. Men det er faktisk mye bedre å spise fett, bli mett i en lengre periode av gangen, la kroppen få lov til å ha en høy forbrenning, og ikke gå rundt og konstant tenke på mat.
Hva med å begynne med å spise mer av litt fete ting du vet er sunt, som tunfisk i olje, laks, eller makrell i tomat? Anbefaler sashimi av Salmalaks med soyasaus, wasabi, og syltet ingefær (det meste som selges av syltet ingefær er søtet med kunstige søtningsmidler). Rent og godt!
Ellers så vil jeg bare si at jeg har ikke vært så slank siden jeg var 19 (og hadde tildels store problemer med mat og samvittighet) som etter at jeg startet på lavkarbo, og jeg tør å spise mye fett :)
Samme her. Jeg trodde jeg ble fet av kjøtt også, fordi det var så mektig. Kunne ikke tatt mer feil. Men Alynna, han som spiste mye protein, var det totalt eller i forhold til fett? For er det ikke totalmengden som belaster? Eller er det belastende fordi kroppen må bruke protein som energikilde?
Jeg har ikke lest alt her, men vil bare si at jeg ikke spsier så mye fett på lavkarbo, og kjøper heller lettrømme enn seterrømme f eks, liker det bare bedre. Liker ikke når det blir for fett.
Men følger jo Fedon Lindberg med noe mere karbohydrater, så da går det jo helt greit.
Jeg velger og ikke kjøre "du MÅ spise fett om du spiser lite karbohydrater i ditt tilfelle". Du forstår hvorfor, og du forstår at fett ikke er farlig, men pga en bakenforliggende spiseforstyrrelse er det ikke lett og GJØRE det
Kanskje det da - som du selv hinter til her - vil hjelpe med litt faktaopplysning?
I lettprodukter er fettet gjerne erstattet med karbohydrater.
Kilde: Espen Rostrups blogg
Dvs at sannsynligvis, om man spiser lettprodukter der mettet fett bla er erstattet med raffinerte karbohydrater, kan man øke faren for hjerte- og karsykdom...
Et kosthold med lite fett OG lite karbohydrater vil være problematisk for kroppen over tid. Da er det kun proteiner igjen til å gi energi og proteiner er ikke laget for energi, men for oppbygging av kroppens celler. Det er dermed "tungt" for kroppen og omgjøre proteiner til energi, og det vil slite på kroppen din.
Essensielle fettsyrer er som navnet sier, essensielt for kroppens funksjoner. Visste du at hjertet ditt i hovedsak bruker fett som energikilde?
Fett har flere viktige funksjoner i kroppen vår. Hver eneste cellemembran er bygget opp av fett, noe som gjør fett til en av våre viktigste byggestener. I tillegg består hjernen vår i stor grad av fettsyrer. Tenk da hva som skjer om du ikke gir kroppen fett, og du samtidig ikke har særlig fettreserver på kroppen din?
Tidligere ble fettvevt sett på som et passivt vev, som bare fungerte som et lagringsorgan for energi og fettløselige vitaminer. Dette viser seg å være feil, da det er funnet mange signalstoffer som produseres i fettvev. Fettvevet er kroppens største endokrine organ, og det produseres flere hormontyper her.
De viktigste oppgavene til disse hormontypene er bla nedregulering av sult, antiinnflammatorisk effekt (betennelsesdempende), bedring av insulinresistensen.
(Kilde: Vegard Lysnes blogg (masterstudent i ernæring) Klikk på linken og finn andre kilder til fett som det kanskje er lettere for deg og innta. Ta tran eller kapsler med de viktige fettsyrene. Husk at du trenger ikke så MYE fett i mengde for å oppnå nok, fett er energirikt.
Jeg har full forståelse for at du er redd for å spise heltfete produkter med din bakgrunn. Du er sannsynligvis redd for å legge på deg, men samtidig aner jeg at du forstår at du BØR legge på deg på en sunn måte for å oppnå bedre helse. Korriger meg om jeg tar feil
Da bør det god, grunnleggende kunnskap til om hvordan kroppen fungerer - slik at redselen avtar nok til at du klarer og prøve ut et reelt lavkarbokosthold over litt tid - for å få bevist for deg selv at det fungerer. Min beste anbefaling når det gjelder litteratur er "Bedre uten brød" av Lutz. Den beskriver i god detalj hvordan kroppen behandler karbohydrater, protein og fett. Den har et fokus på HELSE, ikke nødvendigvis slanking, noe som kanskje kan gjøre det lettere og ikke bli opphengt i vekt. Jeg har ihvertfall skiftet helt fokus etter at jeg på bare 4 uker spiste meg symptomfri fra chrons sykdom, selv om utgangspunktet var ønske om lavere vekt. Nå blir jeg ganske syk etter kort tid på "feil" mat, og sammen med kunnskapen om hvordan lavkarbo fungerer i kroppen gjør at jeg nå lettere velger utifra helseaspekt, ikke redsel for å legge på meg.
En endring i valg av matvarer bør komme fra at du bestemmer deg for at du SKAL. Har du kunnskap og motivasjon nok, vil den rasjonelle delen av hjernen din klare og ta den avgjørelsen. Du kan begynne forsiktig, bland halvt om halvt feks av fete og lette produkter i starten. Begynn med svært små mengder, det tar nok litt tid og venne seg på smaken. Velg produkter som ikke "smaker" fett. Feks vil creme fraiche oppleves lettere enn ekte majones.
Kunnskap vil også føre til at du i større grad skifter fokus FRA kalorier til karbohydrater - og til den optimale sammensetningen av makronæringsstoffene karbohydrater, protein og fett. Gjør det til et lite forskningsprosjekt på egen kropp, basert på kunnskap og fakta, og i mindre grad på gamle vaner og følelser. (Jeg får innimellom til ganske mye mer om jeg klarer og ha en klinisk innstilling til ting, istedet for hva jeg føler om de samme tingene...)
"Bedre uten brød" av Lutz inneholder historier om undervektige som har blitt normalvektige på lavkarbo. Spørsmålet er vel også om du går inn i ketose fordi du spiser for lite ("lavkalori") eller om du går i ketose fordi du spiser lite karbohdyrater. Alle er i ketose innimellom, om man spiser tidlig en kveld og venter med frokost, når man har omgangssyke, eller av andre grunner ikke spiser på en stund.
Problemet med å være i ketose fordi du spiser for lite mat og dermed får i deg for lite næring, er at kroppen i større grad vil tære på muskelmassen din. Med lite fettreserver på kroppen vil muskelmassen lide, og med det en del organer som feks hjertet. Selv om kroppen prøver og kjøre ned energibehovet, vil det over tid kunne bli helseskader av et slikt kosthold.
Proteiner er vel mer eller mindre frikjent fra og gjøre stor helseskade, med unntak av om du har en nyresykdom. Samtidig vil det at du bruker proteiner i hovedsak som energikilde, kunne som sagt belaste kroppen inkludert nyrene mer enn nødvendig.
Mange merker rask effekt med trening på lavkarbo. Du bør passe på og ikke overdrive treningen når du "sulter" kroppen din på energi, dvs fra enten karbohydrater eller fett. Det går til et visst punkt (og det kan ta LANG tid) før kroppen sier stopp. Og når du det punktet, er veien tilbake til bedre helse veldig mye lengre enn om du tar tak i problemet nå.
Anbefaler deg og lese og lese og lese alt du kommer over (nesten! hold deg unna tabloidpressen!) og lære! Start gjerne med nybegynnertråden jeg linker til i signaturen min, den inneholder mye informasjon, men også mange linker til andre kilder.
Avokado, fetaost (den fete varianten), ørret, egg er alle gode kilder til fett. Egg er vel en av de mest optimale matvarene når det gjelder næringsstoffer :)
Med mager fisk, prøv med LITT stekt bacon i småtbiter attåt. En bitteliten fløteskvett sammen med philadelphiaen og buljongen vil også hjelpe. Husk du trenger ikke starte med store mengder! Litt er nok. Kjenn på at det føles ok for deg.
Litt fett i tillegg hadde vært optimalt, hva med å mose avokado sammen med reker?
Fisk er helsemat! Begynn med kyllingfileter, og jobb deg opp til grillet kylling (uten skinn), før du etterhvert kanskje klarer og spise deler av en grillet kylling MED sprøstekt skinn :) Tenk at om du spiser magre proteinkilder, ha LITT fett attåt, som feks en rømmeklatt eller litt majones. Spiser du fet fisk, trenger du nok ikke stresse så mye med å ha fett attåt nå i starten:)
Fantastisk at du spiser så mye grønnsaker, da får du i deg MASSE næring kroppen din trenger!!
Strengt tatt trenger du ikke ligge så lavt i kh for å oppnå resultater. Boka "Bedre uten brød" av Lutz mener at rundt 72 g kh er optimalt helsemessig :) Du må nesten uansett finne ut hvilket nivå som er optimalt for deg over tid, altså hva som gjør at du føler deg mest komfortabel med kostholdet, og tankene dine rundt mat :)
Det krever guts og skrive et såpass personlig innlegg. For meg viser det at du har mer enn nok guts til å ta tak i dine personlige utfordringer, OG lykkes!
Kunnskap er makt - ønsker deg så veldig lykke til!
Vil bare takke Nerthus for ett svært godt, opplysende innlegg som vitner om stor kunnskap og medmennskelighet! Jeg er så glad dette forumet innehar slike mennesker, dere er mange som gir av deres kunnskap til oss andre. Tusen takk! :klem:
Min tanke er at du bør begynne med fett du er komfortabel med. Ser bl.a. at du spiser fet fisk. Avocado er jo også kjempe bra. Jeg jobbet selv veldig gradvis fra Fedon, som er fett-fattig og over på mer fett, mindre KH. Fortsatt er det en del fett jeg har problemer med, men prøver å legge til alternativer da. Hva med nøtter og frø? Kokos, kokosmelk. Vær bevisst og prøv å legge til litt fett til vært måltid. Men, jeg er ikke ekspert og har ikke hatt spiseforstyrrelser, så dette er mine tanker...
Andre har svart deg godt på spørsmålet. Vet med sikkerhet at lettrømme ikke er tilsatt maisstivelse, slik noen lettprodukter er. Man kan lese mye ut av innholdsfortegnelsen på produktene. Selv bruker jeg seterrømme og vanlig creme fraiche, men jeg skjærer bort noe av fettet på ribba og på kotelettene. Tror ikke at alle lavkarberne elsker fett, selv liker jeg jeg baconet best når det er sprøstekt, selv om jeg også kan spise det om det er litt mykt. Synes ikke det har noe for seg å presse i seg mest mulig fett, bare fordi man er på lavkarbo. Men jeg er glad for at jeg har fått et mer avslappa forhold til fett enn tidligere. Det tok sin tid; og det ble noen søvnløse nattetimer der jeg lå og lurte på om dette var bra for kroppen min.
Kan ikke annet enn å takke for et både personlig og fryktelig søtt innlegg, det avsnittet til kjæresten var virkelig gull verdt! ^^,
Ellers kom Nerthus meg fullstendig i forkjøpet her, og skrev antagelig et mye bedre innlegg enn jeg ville klart. Som det blir nevnt, "Bedre uten Brød" av Dr. Wolfgang Lutz er en utrolig god bok. Samme kosthold brukes til behandling av diverse sykdommer og under- så vel som overvekt.
Greia er at uten insulin kan man nesten ikke lagre fett, og uten karbohydrater produserer man nesten ikke insulin. Tilføres kroppen alikevel alt det den trenger av fett og proteiner vil den legge seg der det er mest hensiktsmessig for helsa å ligge med tanke på muskelmasse og vekt, uten at fettprosenten nødvendigvis øker noe større.
Hva lettprodukter angår.. For meg er det vel så mye en prinsippsak som en helsesak. Som Nerthus siterer i sitt glimrende innlegg er det en av historiens mest idiotiske idéer å bytte ut mettet fett med karbohydrater. Vitenskapen og biokjemien er der, og de historiske dataene er der. Dessuten er jeg i prinsippet mot å tulle for mye med maten. Man kunne lage rømme på en bondegård for 100 år siden, men man kunne antagelig ikke lage laktosefri eller fettredusert rømme.
Tusen takk for svar, dere! Og Nerthus, jeg satt stor pris på et såppass utfyllende svar som det du ga! Er godt å se at vi har brukere som deg her inne som er villig til å ta seg litt tid å skrive. :)
Har forresten enda et spørsmål... La oss si at jeg lå på sånn ca. 1500 kcal da jeg spiste normal kost med karbohydrater, og ligger på samme kcal-inntak nå på lavkarbo, men at karbohydratene er erstattet med fett. Vil jeg da gå opp i vekt, eller vil kroppen etter hvert forbrenne fett? Hvis jeg f.eks spiser seterrømme i steden for lett - eller at jeg bytter ut lettprodukter med hel, vil jeg da også etter hvert begynne gå opp i vekt?
Ikke nødvendigvis om hun alt er normal/undervektig.
Så lenge du ligger lavt på karbohydratene, hvilket jeg ser du gjør, og spiser en god andel fett, så vil fettet i all hovedsak være primærkilden din til energi, altså vil du ha en ren fettforbrenning (eller ketoner, som er biproduktet fra fettet som kroppen bruker som brennstoff). Ettersom du er såpass tynn er det spesielt nødvendig for deg å få fett fra kosten ettersom jeg antar du ikke har noen særlig reserver å ta av (kroppen trenger også disse reservene, mye hormonelt skjer i fettvevet), sånn at du faktisk har den energien fra maten du trenger for å leve. Du vil ikke legge på deg om du øker fettmengden betraktelig på et så lavt karbohydratnivå. Karbohydrater er det som gjør at blodsukkeret stiger, hvilket igjen stimulerer insulinproduksjonen, og insulinet er det fettlagrende hormonet. Dette i sin tur forklarer hvorfor det er så lett å legge på seg med et høyt karbohydratinntak. Det er ikke en issue på et ketogent kosthold.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.