< Tilbake til oversikten

Ufattelige magekramper!?

Lilli82 sa for siden:

Hei..

Jeg vet ikke helt hvor jeg skal poste dette, men jeg prøver her.. Jeg er helt desperat her, og håper noen kan hjelpe meg... Jeg har gått på lavkarbi i 5 uker nå, og det har gått fint.. I julen har jeg jo spist litt ribbe, medisterkaker, saus og slike ting.. 1 juledag tok jeg 2 glass rødvin.. Og om natta våknet jeg med noen helt jævlige(for å si det mildt) magesmerter, og sykt oppblåst.. Jeg satt på do i 3 timer, men det skjedde fint lite.. Krampene var så intense at jeg trodde virkelig jeg skulle dø!! Dagen etter var det bedre, men fremdeles veldig oppblåst.. Men da jeg la meg igjen i går kveld, så kom det igjen, helt grusomme smerter.. Jeg tok noen smertestillende, og etter ca 2 timer så ga det seg.. Våknet i dag, og magen er kjempeoppblåst, smertene er bedre, men det er ikke bra!! Hva kan dette være?? Kan jeg ha spist for mye, og tarmen ikke kan fordøye dette? Kan det være vinen? Setter stooooor pris på svar...:)

smgj sa for siden:

Om du spiser hvetefritt til daglig kan dette være melintoleranse. (Det er ofte litt mel i saus eller medisterkaker om de lages etter "vanlige" oppskrifter. )
Om du spiser melkefritt til vanlig kan dette være melkintoleranse.
Om du spiser sukkerfritt til vanlig kan dette være en reaksjon på sukker.
Og ja, det kan være vinen også. Eller fruktose om du har spist frukt og vanligvis holder deg langt unna det.

Slike intoleranser viser seg ofte på lavkarbo siden man utelater matvarene så lenge at kroppen virkelig sier skikkelig fra neste gang den blir utsatt for dem - om den ikke liker noe.
Og å ha (tidligere) skjulte intoleranser i forhold til enten hvete, melk eller fruktose er iallfall relativt vanlig... så du bør vel sjekke hva du spiste om noe av dette kan stemme for deg.

Lilli82 sa for siden:

Takk for svar... Har aldri hatt noe problemer med hverken mel, melk eller sukker... Men jeg var raus med sausen på både julaften og 1 juledag, og den vet jeg at det var mel i... Kan det skape så mye smerte bare av å spise litt ekstra mat i 2 dager? Jeh gar ikke spist noe frukt eller slikt.... Finnes det noe kan kan kjøpe for å få magen på rett kurs? Jeg skal til london om 3 dager, og er livredd turen går i dass pga magesmertene..:(

Peppa Gris sa for siden:

Omgangssjuke? Går vist overalt nå.

smgj sa for siden:

Om det er mel som magen nå sier ifra om så er det bare å vente, døyve smertene og spise melfritt enn så lenge. Mindre måltider (melfri!) vil mens du venter vil også bidra til at du blir raskere bedre. Dersom du spiser bare "vanlig" mat mens du venter går det nok over i god tid før turen.

Dersom du for alvor mistenker melintoleranse etter dette så er det lurt å gå 100% melfri i 3-4 uker for så å spise f.eks et brødmåltid. Reagerer du da så vet du hva du har å forholde deg til.

smgj sa for siden:

Det er også en tanke... men da burde man ha fått noe ut (i en eller annen retning :o), trodde jeg?

Nerthus sa for siden:

Melsaus reagerer jeg også på - har spist det uforvarende et par ganger og blir ganske dårlig.

Tåler også rødvin ganske dårlig, men har funnet en med ekstremt lavt nivå av garvesyre (Falling feather og Amigo) som jeg tåler et par glass av SAMMEN med mat i mye større grad.

Kan nesten ikke spise "tung" middag sammen med vanlig rødvin lengre, blir skikkelig uvel og som du beskriver - svært oppblåst og dårlig :(

Nå drikker jeg heller et glass FØR maten, drikker vann TIL maten, og så prøver meg på litt mer vin ETTER maten for å unngå trøbbel :)

Lilli82 sa for siden:

Takk for mange fine svar:o... jeg var akkurat på apoteket, og de anbefaler at jeg prøver å bruke "duphalac" i noen dager for å se om det kan hjelpe.. Noen som har efaringer med dette? Hvis det er irritasjon i tarmen så hører jeg fra mine kvinnelige arbeidskolegaer her at jeg kanskje bør drikke litt biola? Hva mener dere??

Kitt sa for siden:

Hvor i magen sitter smertene? Er du kvalm? Kommer smertene i tak eller mer konstant? Er avføringsmønsteret ditt endret siden de mener du bør bruke avføringsmidler?

For meg høres dette mer ut som typ gallesteinsanfall!

Lilli82 sa for siden:

Har vært treg i magen helt siden jeg startet på lavkarbo for 5 uker siden, sikkert fordi jeg spiste veldig mye fiber før kanskje, og at jeg kanskje drikker litt lite vann? Smertene sitter nederst i magen, over "sprekken" hvis jeg kan si det slik.. Det er litt ubehag i selve magen hele tida, men de kraftige smertene kommer oftest om natt/kveld...De mente at jeg burde prøve det, slik at jeg fikk tømt meg, siden kanskje det var en oppsamling/irritasjon i tarmen... ikke vet jeg..?!

Kitt sa for siden:

Gallesmerter sitter i hvert fall ikke nederst i magen, så det er det nok ikke. Men dersom det er forstoppelse/irritasjon, ville det nok mer gjort vondt hele tiden! Og mer på venstre side av magen enn midt i.

Tar du avføringsmiddelet Duphalac MÅ du drikke mye, minst 3 liter væske i døgnet for å ikke få motsatt effekt eller blir dehydrert.
Pass også på å vær mye i bevegelse, gå gjerne laaaaange turer etc slik at du får igang magen skikkelig.

Dersom det ikke gir seg og du feks ikke har effekt innen en dag eller 2 bør du oppsøke lege. Man skal ALDRI ta smertestillende mot magesmerter man ikke vet hva er. Man kan kamuflere symptomer på ting som på sikt kan bli svært skummelt, som tarmslyng og blindtarmbetennelse.:eek: streng sykepleier

smgj sa for siden:

Om du er treg i magen på lavkarbo ... tar du da magnesium? Og/eller spiser du godt med grønnsaker? Magnesium hjelper ofte mot treg mage. Å drikke nok er også viktig - både for omstilling og forbrenning.
Det kan jo være en forstoppelse - med kramper.

Biola kan hjelpe om det er omgangssyke eller om det er en annen omrokkering av tarmbakterier som pågår - hvis du vet at du tåler melk. Cola er også noe jeg tyr til som siste skanse mot omgangssyke (og treg mage, som jeg pleier å få på ferie)... men jeg vil ikke anbefale det før man egentlig er sikker på hva som er problemet. Cola er generelt noe svineri som antakelig burde vært på resept...

langaard sa for siden:

Det var det som slo meg også, syns det høres ut som gallesteinsanfall.

Yrla sa for siden:

Om du ikke har hatt avføring på et par dagr ville jeg tømt nederste del med microlaks. Sånne tuber du presser innholdet av opp i anus. Jeg plags av en mild form for forstoppelse jeg også, selv med høyt inntak av magnesium, men har nå et akupunkturapparat jeg kan bruke for å få orden på sakene:) Det er et punkt en halv finger utenfor navlen på begge sider som ved stimuli tømmer tarmen. Kan masseres også.(akupressur)

Lilli82 sa for siden:

magnesium? nei det tar jeg ikke... Jeg tar omega3 og d vitamintilskudd... Så har jeg diabetes og lavt stoffskifte, så jeg går på insulin, og levaxin... Er det andre ting jeg bør innta på mitt nye lavkarbokosthold for å holde magen i sjakk?

Kitt sa for siden:

Du bør ta 600mg magnesium hver kveld for å unngå leggkramper og forstopelse!:)

Ellers er det noe som kalles "ketolysepillene" som anbefales om man skal legge seg lavt på karbene! Du finner hvilke det er på denne siden!

Makat sa for siden:

Jeg hadde også treg mage nå i høst. Fant ut det måtte komme av fjerninga av brød / korn. Det hjalp litt å bake lavkarbobrød å spise dette, men det som gjorde susen var MAGNESIUM, to tabl om kvelden, og tarmen gliste av lykke :stortsmil Prøv!?

smgj sa for siden:

En "bivirkning" av nettopp lavt stoffskifte "kan" være forstoppelse. Overgang til lavkarbo kan forsterke dette om man er utsatt i utgangspunktet. Magnesium er et mineral som de fleste av oss trenger litt mer av - og hovedkilden til magnesium er korn/gryn/frø. Så ved lavkarbo så er det et tilskudd som det for mange kan lønne seg å ta, ja. Spesielt siden det også virker avslappende på tarmen og kan hjelpe mot forstoppelse.

Når det gjelder andre ting så er det lettest å foreslå ut fra symptomer og målinger. D-vitamin tar du allerede - det er også som regel "bankers" at vi trenger ekstra iallfall om vinteren.
Du tar sikkert blodprøver regelmessig hos legen for å vurdere stoffskiftedoseringen. Jeg ville ha spurt om å få tatt iallfall jern (ferritin), vitamin-d, b12 og folsyre sånn ved anledning. Dette er ting som man får rimelig pålitelige målinger av i blod og som ofte er lave ved lavt stoffskifte - så det kan være greit å ha sjekket iallfall.

Ketolysetilskuddene som du har fått tips om virker som en grei multivitaminbasis, om du ønsker det, uten at jeg har satt meg så veldig inn i dem.

Lilli82 sa for siden:

Ja da får jeg kanskje prøve magnesium tabletter... Får man tak i dette på apotek/helsekost, eller Må man bestille dette på nettet?:)

Dietta sa for siden:

Det får du både på apotek og helsekost :)

Kitt sa for siden:

Kjøp Gevita magnesium på apoteket, du. De inneholder 300mg pr tablett så du slipper å ta så mange!
Ketolysetablettene får du også i utvalgte butikker landet rundt, hovedsakelig Meny, men også flere andre. Forhandlerliste!

Diabetes kan også gi treg mage pga nevropati i tarmene.

Lilli82 sa for siden:

Ok, tusen takk for svar... Da skal jeg spise magnesium fra i kveld, så håper jeg det ordner seg, og at jeg kan dra til London...:)

jojomesteren sa for siden:

Hade noe som likner på det du beskriver natt til første juledag (men ikke fullt så ille!) - og har gått på lavkarbo omtrent like lenge som deg. Jeg tror det skyldtes at jeg hadde spist litt lavkarbo-julegodter om kvelden - kroppen blir helt vrang av søte ting, uansett om det er sukker eller søtningsstoff.

Har også slitt veldig med treg mage disse ukene. Tok til meg rådene om magnesium, men det hadde ikke noen effekt på magen min. (Tar det fortsatt, for det blir helt klart for lite magnesium i kosten). Men da jeg begynte å lage Nannahs knekkebrød og Gerds rundsstykker - med masse linfrø og fiberhusk - OG kombinerte det med flere liter vann, var problemet helt løst. En nødløsning kan være linfrø og/eller fiberhusk i vann....
Lykke til!!

Carisma sa for siden:

Hvor er du i syklusen? Jeg får slike smerter og blir oppblåst av eggløsning (pga hormontrøbbel har jeg det bare på lavkarbo). Varer et par dager hvor jeg som regel ikke klarer å reise meg eller gå.... :o

Peppa Gris sa for siden:

Jeg for faktisk mindre slike eggløsningsmerter på lavkarbo. På høykarbo er det ille!

Ungene her fikk omgangsyken. Jeg fikk bare magesmerter mm. så det går.

Carisma sa for siden:

Som sagt har jeg ikke EL på høykarbo, derfor ingen smerter heller :rolleyes:

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.