Nå skal jeg si at jeg lenge var hard motstander av lavkarbo, og turte ikke hive meg på "bølgen" før for 3-4uker siden. Men jo mere jeg leser om en fettrik livsstil, jo mere positivt ser jeg ved det. Og jeg syntes mange av de gode grunnene til å spise lavkarbo høres mere fornuftig ut enn høykarbo.
Jeg skal og være så ærlig og innrømme at min motstand kom pga alt for lite kunnskap om temaet.
Men tilbake til artikelen. Når jeg leser den begynner jeg jo å lure litt på om det er noe sant i det hun påstår, eller ikke. Men så kommer jeg til slutten av artikkelen leser jeg dette (sitat); - Lavkarbo er bra i og med at man håndterer sin apetitt, men senere så må man bytte ut noe av fettet og ta inn grønnsakene. De er så viktige; grønnsaker inneholder vitaminer, mineraler og antioksidanter, og de holder tarmkanalene i gang. Det er mange positive effekter, og man kan ikke være uten. En pille gir dessverre ikke lik effekt, sier hun.
Jeg må innrømme at inntrykket jeg har fått når jeg leser om lavkarbo, er at grønnsaker er en viktig del av kostholdet. Og at man her skal være nøye med å prøve å få i seg nok mineraler, vitaminer, proteiner og fett i kostholdet. Uten å måtte ta tilskudd i pilleslag ol.
Det stemmer vel det? Eller har jeg missforstått helt?
Dersom jeg har rett i min forståelse av lavkarbo, vil det igjen si at folk med for lite kunnskap om den såkalte "motedietten" uttaler seg om noe de har for dårlig kunnskap om.
Grønnsaker er iallefall en særdeles viktig bestanddel i mitt lavkarbokosthold.
Men du har nok rett i at det er for lite kunnskap om lavkarbo som begrep som er problemet. Lavkarbo er for meg å ha et kosthold som inneholder mindre andel av karbohydrater enn jeg tidligere spiste. Jeg ligger nå mellom 80-150gr pr dag og det fungerer fint for meg. Spiser variert jeg, ikke så mye ris, pasta og poteter samt mindre brødmat. Spiser heller ikke prosessert mat i samme mengde som tidligere, men mye mer renere naturlige produkter uten å være fullstendig fanatisk.
Dette har gitt meg et jevnere blodsukker, kroppen har lært seg å forbruke fett fremfor tømme glykogenlagrene fortere enn jeg klarer si kake. Dvs mine glykogenlagre holder lengre enn tidligere under fysisk aktivitet.
Jeg drikker IKKE ribbefett, spiser IKKE alt fett på ribba, spiser knapt bacon og bruker nå smør og majones som før. Drikker Udos olje istedetfor tran. Eter mer vitaminpiller og mineraler enn tidligere (men dette er vel ikke lavkarbokosthold, men noe jeg har valgt å gjøre allikevel)
Inniblant spiser jeg en baguett, eller en 1/2 fots sub også, men primært veløger jeg sunnere alternativer hvis de finnes. Jeg er IKKE fantatisk avhengig av å KUN spise teoretisk lavkarbo fordi jeg sprekker ikke og faller ikke av "vogna". Mange her inne sliter psykisk og har et helt annet forhold til mat enn hva jeg har, mat for meg er hverken kos eller trøst, men nødvendig for å gjennomføre mine treningsmengder. har da valgt å leve etter lavkarboprinsipper, uten å være slave av prinsippene fordi jeg klarer kontrollere det bra. Andre må være mer slavisk og finne ut hva som passer for de.
media har en tendens til å ta alt bokstavelig og de bruker da ekstreme versjoner og gjerne refererer til eksempel fra folk som har fullstendig misforstått hva lavkarbokosthold er for noe. Derfor får man disse uttalelsene som " at å drikke ribbefett, stekefett" ete smør med spsiseskje osv osv.
tror ikke det er EN eneste her inne som drikker ribbefettet, stekefettet eller spiser smør med spiseskje.... :)
Nei, men med teskje. Toåringen min, altså: Smør med teskje. Hun kan drikke fløte og spise seterrømme også.
Tilbake til artikkelen i VG: Jeg kaller det heretter tabloidkarbo, en gjennomført misforståelse om at lavkarbo betyr å drikke baconfett og skygge unna grønnsaker.
Jeg tror de fleste på lavkarbo spiser MYE grønnsaker. Det gjør iallfall vi.
Eneste problemet må være nettopp dem som tar lavkarbo"råd" fra VG og tror det skal være sånn, men da er det logisk sett mer naturlig at VG får kritikk for feilinformasjon enn at lavkarboen får skylda.
Resten av den artikkelen var også rimelig tullete: En svensk professor som mente man ble lat, deprimert og at hjernen vokste saktere på lavkarbo. Jeg merker ingenting til dette, jeg tror sant å si at det er det omvendte som gjelder, iallfall i mange tilfeller, og helt sikkert for meg, og det er det som teller mest for min del. Synd hvis noen blir skremt av slike artikler som denne.
jeg var meir lat, stusselig og hadde konsentrasjonsvansker (vel, i min alder så daue vel hjernecellene snarere enn væks) når jeg spiste masse flere karbs. Men det kan kanskje ha sammenheng med lavt blodsukker også. Nå har jeg jo ikke lavt blodsukker lengre og derfor heller ikke de symptomene som lavt blodsukker gir (lat, deprimert og begrenset kapasitet i hjernen til å omstille tanker til handling).
Men, et sikkert svar vet vi kanskje ikke før om mange år, når man ser hvordan lavkarbere i den ekstreme delen av lavkarbo får det.
Min mening er at mediemisforstått lavkarbo ja MÅ være farlig for mennesker. Jeg hadde sikkert daua om jeg skulle drukket og spist alt det de sier jeg skal spise eller ikke spise.....:)
Regner med de setter ting på spissen og sprer feilinformasjon med vilje, går da ikke an å være så konsekvent ukritisk til kilder ellers. Er ikke fakta som selger, lenge siden integritetsnivået i avisene sank til tilnærmet Se og Hør-nivå.. Slutta å lese disse artiklene for lenge siden.
Uansett om det er feilinformasjon har nok de som har fulgt med at ekspertene er uenige om dette og det er et bra utgangspunkt i forhold til da jeg var barn og moren min fikk beskjed om å gi meg skummamelk og så lite fett som mulig.
Alle skriveriene bidrar til at lavkarbo får fokus og det er bra PR, siden de som ender opp med å prøve dette ser litt lengre enn bare å ta standpunt basert på èn artikkel i VG. Folk er klokere enn det!
Jeg ler meg ihjel når jeg leser om at Petter Northug og Marit Bjørgen ikke tror på et slikt kosthold for de aller fleste av oss er selvfølgelig toppidrettsutøvere! Mange ser opp til dem og selv om de hverken trener som dem eller ser ut som dem er jeg ganske sikker på at de ønsker å spise som dem hvis de hadde sjangsen. Deres uttalelser er slikt som får unge overvektige til å drikke energidrikker med olympiske merker på.
Klart du var motstander pga for lite kunnskap, det er det de mangler alle sammen. At noen tror "vi" spiser lite grønnsaker kan skyldes Skaldemanndietten. Der er det ikke så stort fokus på det fordi karbohydratinntaket er svært lavt, men ketolyse er veldig fokusert på at grønnsaker skal dekke karbohydratkvoten fordi grønnsaker er de sunneste karbohydrater. I tillegg kan man spise litt nøtter av og til, som også inneholder karbohydrater, de er jo også svært sunne/næringstette.Og med de mindre strenge lavkarboretningene er grønnsaker en selvfølge.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.