< Tilbake til oversikten

Hormonprevensjon og lavkarbo

fridr sa for siden:

I 2010 levde jeg livet med lite karbohydrater og mye menstruasjon.
Jeg hadde p-stav.
Det ble sagt at mensen skulle stabilisere seg etter en par mnd... Men månedene gikk og et helt år etter, hadde den enda ikke stabilisert seg. Jeg klarte rett og slett ikke å ha mensen 2 ganger i mnd med 2-8 dagers mellomrom, så jeg sluttet på lavkarbo og mensen stabiliserte seg.
(Og jeg la på meg 9 kg på et år :o)

I august i år fikk jeg ny p-stav, og jeg går nå rundt og har mensen 3 uker i strekk hver syklus. Jeg holder på å bli klin gæren.
Nå over nyttår, ønsker min kjære at jeg skal hjelpe ham å leve lavkarbo, og da starter jeg også et nytt og bedre liv igjen. Er utrolig spent på hvordan syklusen min blir å oppføre seg. Kanskje jeg bare må slutte med hormonprevensjon?

Jeg ønsker å høre flere erfaringer med lavkarbo og hormonprevensjon, og også erfaringer fra de som lever lavkarbo og IKKE bruker hormonprevensjon.
I tillegg vil jeg beklage på forhånd om det allerede finnes en slik tråd...

lavkarbofatso sa for siden:

Hei! Jeg har prøvd lavkarbo en gang før, da jeg hadde hormonspiral, gikk da ikke ned i vekt. Gjør samme opplegg nå, har kopperspiral og går nå ned i vekt. Om det har en sammenheng vet jeg ikke, men det er nå iallefall sånn med meg. Jeg har regelmessige blødninger nå, hadde ikke det med hormonspiral, men vet ikke om det har sammenheng .

Carisma sa for siden:

Jeg ville nok også vurdert kobberspiral... Er generellt skeptisk til å klusse med hormoner.

Yonah sa for siden:

Høres ut som slik jeg reagerte på minipillen cerazette, lavkarbo eller ikke, jeg blødde i 3 uker i strekk hver 3.måned.
Etter en periode med gummi( for å se hvordan mensen stabiliserte seg, noe den gjorde med en gang etter pilleslutt), så gikk jeg over til p-ring og har ingen symptomer av noe slag.. Kobberspiral er ikke aktuelt for meg, og definitivt ikke hormonspiral.

fridr sa for siden:

Jeg har hørt at cerazette er ganske likt p-staven... Så kanskje vi er litt like, jeg og du, og at jeg må bytte til p-ring istede? ;)

Men jeg heller mer og mer mot å kutte ut hormoner, blir et troll og jeg hater det - er jo ikke meg selv! Dessuten er det denne dritten med menstruasjonen som ikke vil oppføre seg.
Kobberspiral høres skikkelig skummelt ut, og jeg har ikke barn...
Får vel bare prøve meg fram :p Slitsomt...

Kanutten sa for siden:

Jeg tok opp noe lignende som du etterspør. Kanskje du finner noen svar HER?

Carisma sa for siden:

Kobberspiral er ikke skummelt i det hele tatt, og kan sitte opp til ti år før den må byttes.

Kari Marita sa for siden:

Jeg har hormon spiral, og hadde ikke problemer med å gå ned i vekt på lavkarbo med den. Kobberspiral hadde jeg en periode, fikk da veldig kraftig blødning av den.

Jaudå sa for siden:

Tusen takk Kanutten, som viste til den andre linken:) Der datt en mengde svar ned i hodet mitt....:D
Har hatt hormonspiral i 4,5 år nå, og mener å ha hørt at de varer i ca 5 år. Så når jeg for noen månder siden fikk litt mens, så tenkte jeg at det nok var på tide å bytte den ut. Ringte legen, men han sa at de varte i 7-8 år og han syns det var veldig rart at jeg fikk den tilbake "så fort"... Og han syns jeg skulle vente litt og se om det stabiliserte seg.
Jeg syns det virket litt farlig og bare vente og se......:eek: Men med juleforberedelser og nå romjul, så har det jo blitt til at jeg bare har ventet og sett...
Og nå ramlet jeg over dette:D.
Så etter all sannsynlighet har doktormannen rett i at spiralen min fortsatt funker:p
Noen andre som har hørt, eller vil synse litt om varighet på hormonspiral???:confused:. Når jeg googler det, så finner jeg alt fra 3-6 år, og doktor'n mener 7-8 år????

shailene sa for siden:

Har forstått at sprial er noe de færreste anbefaler til de som ikke har født barn? Hørt man kan få skrekkelig vonde bivirkninger da...

Ville prøvd p-ring, kjenner mange som ikke trives med hormonprevansjon av div. grunner som får null bivirkninger av p-ring :)

Bik sa for siden:

Jeg bruker hormonspiral, og har ikke hatt problemer med vektnedgang. Fikk litt mer blødning en periode etter lavkarbo, men det har stabilisert seg.

Yonah sa for siden:

Nå har ikke jeg sett filmene( ungene sitter ved siden av meg), men den siden du linker til først høres ut som skikkelig skremselspropaganda.

Hos oss er alterantivet enten hormonprevensjon eller ikke sex, for jeg blir gravid på første forsøk( og ikke forsøk gitt), kondomer tåler jeg ikke. Så enten hormonprevensjon, avholdenhet( ikke sjans i havet) eller et barn hvert år( og ja, jeg er av de så får igjen eggløsning like etter fødsel).

Men jeg går heller ikke rundt og tror at hormonprevensjon er helt bra heller.

Rin sa for siden:

4-5 år er det jeg alltid har hørt / blitt opplyst om - så der ville jeg kanskje bedt om en second opinion. :o Vanskelig å si om den virker eller ikke basert på menstruasjon, jeg har jevn menstruasjon så lenge jeg spiser ketogent, til tross for hormonspiralen.

Tårnet sa for siden:

Skremselspropaganda - det er en gjennomgang av fagfolk om det som står i pakningsvedlegget stort sett. Filmstubben på nettet er bare en liten del av hele dokumentarfilmen. I filmen er det også kvinner som sier de de tåler hormonprevensjon godt. Men mange blir også plaget av ting som kan komme fra prevensjonen uten at de er klar over det. De vil ha nytte av denne informasjonen.
Beste hilsen JS

fridr sa for siden:

Jeg kom over noe rart noe på nett - FemCap. Så nå skal jeg og få fjerna p-staven på fredag. Gleder meg til å bli meg selv igjen... :p

Nerthus sa for siden:

Det er nok feilinformasjon, jeg har ikke født barn men er voksen og i et stabilt forhold - årsaken til at de bruker "helst ikke hvis du ikke har født barn" er pga er man barnløs (og kanskje da singel og yngre) er faren for klamydia-infeksjon mye større, noe som ikke er spesielt bra om man bruker spiral :)
Spurte nemlig gyn når jeg var inne og satte inn hormonspiralen :)

TrillTrall sa for siden:

Hvis dere har fått de barna dere vil ha er kanskje sterilisering et alternativ? Jeg har ikke angret ett sekund i alle fall! :)

smgj sa for siden:

Har du fått prøvd denne? Hva synes du?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.