< Tilbake til oversikten

Advarer mot fett

Bestemamma sa for siden:

Vi er nok dømt til å dø av brystkreft og tarmkreft, ulykkelige og med dårlig hukommelse....ja, ja, bra vi ikke husker hvorfor da....:p

Rin sa for siden:

Hehe, man blir "deprimert" når man ikke får sukkerdopaminrusen sin? Da kan vel dama også fortelle at man kan bli litt sånn derre nedfor av å slutte å røyke marijuana eller tilføre seg andre rusmidler også, og at det derfor sikkert er best å bare fortsette med sin foretrukne gift? :cool:

Det ser jo også ut som om hun bare adresserer dagbla-versjonen av lavkarbokosthold, siden hun råder folk til å bytte noe av fettet med grønnsaker - det er jo ikke plass til en brokkolikvist i dagbladiettens middag av smør med ribbefett på, tross alt.

Zincite sa for siden:

Og så er hun i markedet for å produsere og selge midler mot overvekt :p nesten helt nøytral altså :rolleyes:
Det har vært diskutert på svenske LCHF sider.

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg syntes denne var fin:

:lol:

(jeg lever ikke etter LCHF)

Bik sa for siden:

Jaaaa viii eeer jooo såååå treeeeegeeee :eek::_ohmy:
Snakk om vrøvl :rulleøyne:_oy::snurt:

Kanutten sa for siden:

Ikke noe å le av det! Det er en generell test for å sjekke hukommelsen. Meget vanlig. Og hvis det på flere hold kan bevises at lavkarbikere har kortere korttidsminne enn andre skal jeg ikke motsi dem.

Kanutten sa for siden:

Moderat lavkarbo kan i aller høyeste grad være lchf. :ja:

Carisma sa for siden:

Men da bør de jo ha sjekket disse før de la om også? Jeg har dårlig kortidsminnet og konsentrasjon både på høykarbo og lavkarbo jeg... :rolleyes:

Kanutten sa for siden:

Vet du, jeg kan bare bekrefte dette med dårlig korttidshukommelse. Jeg er av typen som kan pugge og huske.... Eller var av typen. Jeg kan ikke det nå lengere og det er såpass ille at det plager meg. Men jeg har aldri tenkt lavkarbo kombinert med korttidshukommelse tidligere. Men nå gjør jeg det.

Bønna200 sa for siden:

Det var som F... Har noen sett hva jeg kaller meg? Jeg er "Teflonhjernen...''Men tror det er mer stoffskiftet enn lavkarboen?

Vibeke-67 sa for siden:

Jeg har også dårlig kortidshukommelse, men jeg spiser ikke så mye fett så det kan umulig være det som er årsaken. Ble ille da jeg hadde insulinresistens som værst, men er mye bedre nå, eller var før jeg ble plaget av høyt stoffskifte.

mirabundus sa for siden:

Det er vanskelig å vite hva som ligger i påstanden om at man blir tregere på LCHF. Det kan være testet i overgangsfasen. Det kan være et høykarbo/høyfettkosthold med masse tilsetningsstoffer. Da skyldes det ofte på fettet. Det har skjedd enten man leter etter sykdomsårsak eller forklaringer på hvorfor man blir avhengig av mat/overspiser/får sug.
Mattias Ribbing konkurerrer med hukommelsen sin. Han påstår han har hatt stor og god effekt av å legge om til ganske streng LCHF.
Tror ikke noe er svart/hvitt. Men at veldig mange faktorer kan være med og gi utslag på konsentrasjon og hukommelse.

Dietta sa for siden:

Jeg er ikke plaget av dårlig korttidshukommelse - tror jeg da - husker ikke helt jeg............................... :eek:

Gracella sa for siden:

Jeg har alltid hatt problemer med å huske navn og jeg glemmer ting jeg synes er uviktige (og noen ganger er ikke jeg og hjernen min helt enige i hva som er uviktig...)

Den første tiden i ketose (i alle fall første mnd) var jeg værre enn da jeg var i ammetåke.
Det gikk heldigvis over, og hukommelsen er nå akkurat så dårlig som før + aldersslitasjen :rolleyes:
Det jeg har merket som negativt, er at jeg blir lett distrahert og kan glemme hva jeg skulle si - men jeg tar meg som regel inn igjen.
Jeg holder på med en del nettstudier for tiden, og eksamenskarakterene mine viser at jeg ikke er visnet helt vekk i toppetasjen - enda ;)

Mariann S sa for siden:

Eg er veldig dårlig på å huske fjes og navn..... har alltid vore det.
Men eg er kjempegod på å huske tall og bokstavkombinasjoner, koder ol..... er no og har alltid vore det :D

Vibeke-67 sa for siden:

Det er veldig, veldig merkelig om LCHF skulle ha noe å si for korttidshukommelsen.
Å vise til en liten studie er ikke nok. Man kan finne studier om det meste, men forskning er ikke sannhet. Forskningens resualtater avhenger av så mye, de ulike faktorene og forskningsspørsmålene er avgjørende, og jeg er overbevist at en annen studie kan vise til motsatte resualteter, at man har bedre hukommelse på LCHF. Ikke for at dette er en sannhet, men man har hatt en annen inngang til studien.
Legg merke til hvor få forskere som er bombastiske i sine uttalelser, de sier helst at man kan annta, muligens, det kan se ut som osv. Spør en forsker om ikke de kan komme med noe konkret, og de vil vri seg rundt og ha store problemer. Nettopp fordi man vet at det er nærmest umulig å si noe sikkert.
Mens andre synsere som ikke har denne kunnskapen med enkelthet er bombastiske. Kari Jaqueson er vel ett eksempel på dette.

Bik sa for siden:

Det med hukommelse og hjernefunksjon er noe som må måles både før og etter at man har lagt om, og etter en god stund også, og enkle studier kan ikke bevise dette. Lavkarbo har ikke vært lenge nok til at noen kan påstå noe sikkert.
Er i hvertfall mye kvikkere både i kropp og sinn etter at jeg la om kostholdet.

Så spørs det jo om det er ekstreme lavkarbospisere de har testet på. De som unnlater grønnsaker og nøtter også. For jeg tror at grønnsakene i kostholdet er veldig viktige.

Marella77 sa for siden:

Jeg for min del har fått mye lavere hvilepuls etter at jeg begynte på lavkarbo. I artikkelen står det at man får høyere puls. hm...

shailene sa for siden:

Kan jo tenkes at dette er så individuelt at en får et feil bilde ved å regne ut gjennomsnittet av en slik testing... Vi vet jo at enkelte reagerer veldig dårlig på LCHF/ketosedietter, og aldri når gjennom "tåka" de fleste opplever i begynnelsen. Disse vil jo isåfall trekke ned snittet og føre til et noe "urettferdig" resultat.

krokodillen sa for siden:

Så lenge det ikke sto noe om hvilket studium, hvor mange som ble testet eller nøyaktig hva de spiste, så står det altfor lite i artikkelen.

Jeg tror ikke noe på at man får dårligere korttidshukommelse på lavkarbo. Det stemmer ikke for meg, iallfall. Skal sies at jeg spiser en del grønnsaker, så jeg er ikke såkalt "ekstrem".

MEN jeg hadde skikkelig ammetåke i ammeperioden etter første svangerskap, og da levde jeg etter statens kostholdsråd. Trodde jeg var så sunn :p.

Så, da jeg ammet andre barnet, spiste jeg lavkarbo. Ingen ammetåke! Hodet var i fin form, energien på topp.

Jeg tok tran hele veien, så det er ikke omega-3 som gir forskjell for min del.

Næh - jeg vil se detaljene i studiet før jeg legger noen som helst vekt på det.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.