Jeg har undersøkt litt om maltodextrin, etter at jeg ble forvirret over at noen her bruker det. Maltodextrin er 100% karbohydrat, og har en glykemisk indeks på 105. Det vil si litt verre enn druesukker og mye verre enn sukker.... Kunstig søtstoff i pulverform bruker maltodextrin som bærestoff, og derfor går "vinninga opp i spinninga". Maltodextrin passer altså ikke særlig godt når man teller karbohydratene.
Skjønner hva du mener, og ved første øyekast skulle en tro at vinningen gikk opp i spinningen. Men det gjør det ikke fordi:
1 ts Natreen (som er en av de søtningsmidlene som inneholder maltodextrin) gir samme søtningseffekt som 1 ts sukker.
Forskjellen på fruktose/sukker og maltodextrin ligger i vekten.
1 strøken ts Natreen veier f.eks. 0.5 gram og har 0.4 gram karbohydrater (grovt regnet) (100 gram Natreen har 85 g karbohydrat) mens
1 strøken ts sukker veier 6 gram og har 6 gram karbohydrat
Hvis du har sett de store glassene (0.75 liter) med Natreen så inneholder de 70 gram med Natreen. I vekt er det tilvarende 11 ts sukker......
...........derfor går ikke vinningenopp i spinningen !!
PS Jeg har hatt et glass Natreen 70gr i skapet i 6 mnd.... ganskje drøyt ser du ! Eneste grunnen til at jeg tømte det var at jeg skulle lage ei kake det skulle være nesten 1 kopp oppi !! Den veide heller ikke mye gitt !!
Dessuten er inneholdet av maltodekstrin veldig liten i søtningsstoffene.
Splenda inneholder maltodekstrin også.
Så vidt jeg har skjønt 1g karbo pr.servering.
Men det står ikke noe prosentandel i forhold til sucralose.
Ser også at 1 ts Natreen inneholder 0.4gram karbohydrat mens samme mengde sukker 1 ts inneholder 5 gram.
Jeg bøyer meg jeg..... ;)
Så da er søtstoff i pulverform greit, mens maltodextrin i seg selv (f.eks. tilsatt i proteindrikker o.l.) ikke vil være noe særlig !?!
Jeg bare lurer på en ting; mange typer instant te inneholder også maltodextrin uten at det er spesifisert mengde pr. 100 gram. Mener bestemt at f.eks. Kinesisk Balanse te som man får kjøpt i helsekostforretninger inneholder dette. Skal jeg regne det som OK at det er der - og drikke i vei, eller er det FY-FY?
Er litt forvirra jeg :o - må kanskje ha det inn med te-skje?
ja den kinesiske balanse teen inneholder dette. synd,for jeg elsker den teen. men det er vel så små mengder at det ikke er så farlig kan jeg tenke meg... men jkeg har for sikkerhets skyld senket forbruket ned til maks 2 kopper daglig.
Jeg lurer på om maltodextrinen i Natreen er "fluffet" opp på en eller annen måte, eller om maltodextrin virkelig har så lav egenvekt i forhold til andre karbohydrater? En teskje Natreen veier 0,5 gram, mens en teskje sukker veier 6 gram skriver Nille. Er dette like søtt også? I såfall bør den Kinesiske Balanseteen gå bra. Man får vel ikke plass til mer enn maks 2 teskjeer med søtt i en kopp te før det blir ubehagelig søtt, og hvis da maltodextrin ER så lett, vil det bety mindre enn ett gram karbohydrat per kopp.
Dette var kanskje et regnestykke med litt for mange ukjente faktorer... ;)
1 ts Natreen tilsvarer 1 ts sukker i smak også..... jeg har brukt det i flere oppskrifter. I så små mengder er det absolutt IKKE farlig. Og når det gjelder teen - det er så lite maltodextrin i den at det er ikke noe å regne med engang. Jeg sendte en mail til Atkins ang. Natreen for leeeenge siden (med innhold etc), dessverre kan jeg ikke finne svarmailen, men de sa Natreen og innholdet var helt greitt, mye bedre enn alle andre (som Stevia, Aspartame) untatt Splenda, som de ser som det beste.
Jeg bruker uansett så lite og ser ikke grunn til å kutte ut Natreen på grunn av de ørsmå mengdene med maltodextrin. Må prøve å sette ting litt i perspektiv her !:D
.... og etter ikke ha spist sukker på så lenge hadde jeg uansett ikke klart å ha 2 ts natree i tekoppen !! uæhhhhh ekkelt !!
Vil det si at hovedingrediensen i den nye sukkerfrie O'boy, som er Maltodexrin, ikke er så farlig?
Jeg skjønner liksom ikke helt det..... Hvis maltodexrin øker blodsukkeret like fort som druesukker. Så må jo den nye O'boy være FARLIG for diabetikere?
Veldig mange diabetikere har svært lite peiling på kosthold. De vet bare at de ikke skal spise sukker. Og når de står "No sugar added" så tror de sikkert at det bare er å gurgle ivei.....
Jeg har to dia i familienh, og de kan INGENTING..... Skummelt.-..
Konklusjonen må vel bli at det kommer an på mengden som benyttes i produktene og hvor mye vi får i oss av disse produktene.
Hvis du tar 1 SS av denne oboyen, så er det jo ikke sikkert det er så ille.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.