Fokusere på mulighetene nå, ikke begrensningene. :)
Ble litt nedtrykt må jeg innrømme siden jeg ikke spiser søtstoffer, og veldig mange matmuligheter dermed utgår med alt dette, men hvis helsa blir bedre, får jeg fokusere på verdien av det og lære meg det der med å finne kos andre steder enn i mat i stedet, og la mat være mer næring, og så kose meg med de mulighetene som faktisk finnes også.
Ja, mye godt kan lages med kokosmelk! :). I de periodene jeg spiser meieriproduktfritt blir det mye wok og annen asiatisk-inspirert, sterkt krydret mat.
Ja du kan bruke soyamelk, og noe annet godt som jeg bruker hele tiden er tahini. Det er most frø som smaker himmelsk, ihvertfall den fra Monki. God å helle over kjøtt som saus. Avokado kan du bruke som fettkilde, som drssingerstatning i salater. Kanskje det går an å lage tofu med ostesmak? Vet ikke.
Det jeg fikk beskjed om, var at man ikke anbefalte det til barn, da det er lett for å utvikle allergi mot soya også og at det kan gi begrensninger i voksen alder. Forstod det som at det var greit i voksen alder, så sant man ikke reagerer. (Leste og testet mye da guttungen var liten og hadde trøbbel med melk. Lite hjelp hos fastlege dessverre... Må til folk som er mer interessert og spesialisert.)
Man bør være forsiktig med soyaprodukter som ikke er gjærede dersom man har problem med stoffskiftet. Dette fordi soya kan virke stoffskiftehemmende og fordi de østrogenliknende stoffene også kan virke i samme retning.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.