< Tilbake til oversikten

Spm om melkeprodukter

Restart sa for siden:

Jeg har fått tips om å holde meg unna melkeprodukter siden jeg reagerer på kasein (casein?), men nå kommer et litt dumt spørsmål...

Er det da alle produkter som melk, fløte, creme fraiche, kesam, myse, cottage cheese, smør og matvarer med melk?

Hvis noen vet noe om det ville jeg blitt veldig takknemlig.

Rin sa for siden:

Det er nok alt sammen, skjønt mange tåler smør på tross av det. :cool: heldigvis finnes mange andre gode fettkilder til maten!

Yonah sa for siden:

Ja, kasein( melkeprotein) finnes i alle melkeprodukter.. Spesielt ost.

Så skal du holde deg unna kasin, betur det at du ikke skal spise noe med melk.

kamp sa for siden:

Jeg tåler heller ikke melkeprotein (kasein) og heller ikke smør. Har prøvd klarnet smør/ghee noen ganger og jeg tror jeg tåler det ;)

Restart sa for siden:

Tusen takk for svar!

Da får jeg fortsette på samme måte som jeg har gjort den siste uken.

Jeg levde visst litt i håpet om at litt mer var lov...:) Men da får jeg bare fortsette å være flink.

Soyamelk da? Er det noe jeg kan bruke i sauser mon tro?

Eller levde jeg litt mye i håpet igjen? :)

smgj sa for siden:

Sjysaus blir din venn - tro meg... Rødvinssaus og sursøt også. Men man venner seg til det.

Restart sa for siden:

Ok, da får jeg se i de retningene...

Fokusere på mulighetene nå, ikke begrensningene. :)

Ble litt nedtrykt må jeg innrømme siden jeg ikke spiser søtstoffer, og veldig mange matmuligheter dermed utgår med alt dette, men hvis helsa blir bedre, får jeg fokusere på verdien av det og lære meg det der med å finne kos andre steder enn i mat i stedet, og la mat være mer næring, og så kose meg med de mulighetene som faktisk finnes også.

Takk igjen.

Yonah sa for siden:

Og du kan bruke kokosmelk, den er anvendelig til det meste!

Restart sa for siden:

Oi! Er det lov?! Supert!
Takk for tipset.

Rin sa for siden:

Ja, mye godt kan lages med kokosmelk! :). I de periodene jeg spiser meieriproduktfritt blir det mye wok og annen asiatisk-inspirert, sterkt krydret mat.

Restart sa for siden:

Takk for tipset, 157 cm. Skal bli flinkere med krydder fremover for å variere mer på den måten.

Ha noen gode juledager så lenge, og vit at jeg setter pris på tilbakemeldingene og rådene deres. :klem:

Yrla sa for siden:

Ja du kan bruke soyamelk, og noe annet godt som jeg bruker hele tiden er tahini. Det er most frø som smaker himmelsk, ihvertfall den fra Monki. God å helle over kjøtt som saus. Avokado kan du bruke som fettkilde, som drssingerstatning i salater. Kanskje det går an å lage tofu med ostesmak? Vet ikke.

kamp sa for siden:

Soya protein er veldig likt melkeprotein så det er stor sannsynlighet for kryss intolleranse. Så det pleier ikke å anbefales,

Yrla sa for siden:

Det visste jeg ikke. Men det går jo an å prøve.

VSB sa for siden:

Det jeg fikk beskjed om, var at man ikke anbefalte det til barn, da det er lett for å utvikle allergi mot soya også og at det kan gi begrensninger i voksen alder. Forstod det som at det var greit i voksen alder, så sant man ikke reagerer. (Leste og testet mye da guttungen var liten og hadde trøbbel med melk. Lite hjelp hos fastlege dessverre... Må til folk som er mer interessert og spesialisert.)

smgj sa for siden:

Man bør være forsiktig med soyaprodukter som ikke er gjærede dersom man har problem med stoffskiftet. Dette fordi soya kan virke stoffskiftehemmende og fordi de østrogenliknende stoffene også kan virke i samme retning.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.