Hei Folkens.. :)
Jeg har nå vert i ketose i ca 6uker.. Resultatet er minus ca 10kg, noe jeg synes er veldig bra! :D
Men eg skal opp til dama nå i romjulen òg har så veldig lite lyst å ødelegge koselige jule/nyttårs-måltider med at jeg må gjøre noe spesielt med maten.. :p
Kansje også kose meg med litt av det godteriet de spiser..
Men så eg spørsmålet, vil kroppen legge på seg vann i denne perioden som forsvinner når jeg går hardt og brutalt i ketose igjen etter nyttår? Eller vil den begynne å lagre fett igjen i denne korte perioden?
Jeg bryr meg ikke om jeg muligens vil få et ekstra kilo fett å kjempe med i januar, men frykten min er om det kan bli myye verre enn det? :)
Takker mye for svar!
(PS: Jaaaa, jeg vet at jeg burde klare å beholde ketosen, men nå er spørsmålet hva som skjer hvis jeg ikke gjør det.. :p )
Så flink du har vært!:D Du får nok noe ekstra fett også, men det er jo veldig individuelt hvordan vi reagerer - min kropp hadde ikke "tålt" en ukes utskeielse. Men det er jo uansett ikke slik at du legger på deg 10 kg i løpet av en uke;) Hvis du vet at du klarer å komme inn i det igjen etter nyttår og du er innstilt på at det kommer på et par-tre kilo så er det jo ikke noe problem.
Når det er sagt så vil du sikkert oppleve at det er lurt å kontrollere seg litt. Man trenger jo ikke å ta helt av for å kose seg, selv om man ikke har med "spesialmat". Spis en potet i stedet for fem, og velg mest av de matvarene som du vet at er best for kroppen din.
Du kan få sukkersjokk viss du spiser mye godis med sukker. Vondt i magen, kroppen kan bli stressa, skjelven. Jeg skriver kan, for det er ikke alle som opplever det.
Og i tillegg til å mest sannsynlig gå opp i vekt, så kan du få ekstremt søtbehov når du igjen går over til lavkarbo igjen.
Så kommer det litt an på hvor mye du "sprekker", hvor lenge "sprekken" pågår. :ja:
Det vet bare kroppen din. Umulig å si noe sånt. Spiser du mer enn du forbrenner kommer den hvertfall. Men hvor mye du forbrenner er det jo ingen som kan si sikkert.
Jeg hadde en dag sprekk i fjor jul der jeg pakka innpå med alt jeg hadde lyst på. Jeg angra for jeg ble kjempedårlig i to dager. Det var som en skikkelig ille fyllesjuke gange fem. Så jeg anbefaler å skeie ut med måte, typ kålerabistappe, poteter sammen med fett kjøtt/saus. Ta noen biter sjokolade eller et kakestykke, men ikke spis en halv konfekteske, fem biter lefse, masse småkaker og smågodt uten å være klar over hva konsekvensene kan bli (ja, jeg tok litt av når jeg først skeiet ut). Selvfølgelig er det noen som tåler det helt fint.
Jeg har laget lavkarbo rundstykker i går, med mye glutenmel og litt ekstra KH. Likevel ble det ikke mye mer KH enn vanlig da jeg "smakte" på 3 stykk, men jeg har vært dårlig i magen i hele dag, så regner med det er et "glutensjokk". Så vær litt forsiktig med uvante ting uansett.
Som de andre sier er det invididuelt, men siden du følger Ketolysekuren så antar jeg du er i ketose og på generelt grunnlag:
Når du spiser mer karbohydrater enn kroppen bruker lagres overskuddet som glykogen i lever og muskler - anslagsvis kan leveren lagre rundt 100g og musklene fra 2-400g. Totalt 3-500g. Når glykogenlagrene er fulle lagres glukosen som fett istedet.
Siden ett gram karbohydrat tilsvarer 4 kalorier vil det si 1200 til 2000 kalorier - deretter lagres det som fett. Hvor lang tid det tar deg å bygge opp 3-500g karbohydrater er ikke lett å si men de offentlige anbefalingene for en mann er på 2500 kalorier og 60% karbohydrat, noe som skulle tilsi omtrent én dag. Og det er "normalt" kosthold uten godis...
edit: og jeg tror du går på et langvarig platå hvis du kutter ketose nå
Det med platået er bare en vill gjetning antar jeg? Personlig måtte jeg kutte ut ketose en uke selv pga streng ordre fra legen når jeg sleit med noe annet. Jeg brukte litt lenger tid på å komme inn i ketose igjen, kanskje 3-4 dager, men jeg begynte å gå ned vannvekta igjen med en gang. Jeg gikk opp nesten 5kg på den uka. Var vel borte igjen et par uker etterpå, jeg synes det ikke er verdt det om man har noe valg.
Jepp jepp, og jeg tror som sagt at det å gå opp 5kg når du er fullvoksen mann med litt ekstra å ta i er ikke urealistisk. Da må du selv bare avgjøre om det er verdt det .:)
I løpet av ei uke så legger jeg på meg kanskje 2-3 kg. De går av like fort som de kom på. Så regner med det er vann. Men da har jeg ikke stupt i godteskåla, kun spist vanlig mat som "alle andre". Men det er jo ikke verre enn å ikke forsyne seg så mye av poteter og brødmat (du kunne jo tatt med deg fedon lindberg sitt brød? fåes på rema 1000) og ikke sitte lenka til godteskålene.
Det som er et større problem enn vannvekt er at jeg blir dritdårlig i magen av vanlig mat :P. Jeg føler meg IKKE bra, rett og slett dass. Luft i magen, kvalm osv. Verd det? Egentlig ikke. Særlig ikke når det er så lett å iallefall holde seg unna brød, godteri o.l
(Nå spiser jeg ikke etter ketolyse sine prinsipper, en lchf. Jeg er ikke i ketose!)
Jeg har lest at dersom man kutter ut kornvarer over en lengre periode, så blir kroppens evne til å bryte ned kornet dårligere - mener å huske at det har noe med at produksjonen av visse enzymer går tilbake siden ikke behovet er der. Derfor man blir dårlig av å spise melmat etter et lengre opphold. Selv skal jeg hoppe over brød og de verste hvetemelkakene, og heller kose meg litt ekstra med litt riskrem, mørk sjokolade osv. Etter litt eksperimenter har jeg funnet ut at kroppen min tåler sukker ganske godt, men altså ikke mel. Blodsukkerbelastning får du uansett hva du velger å spise av høyglykemisk mat, men du slipper kanskje unna magebesvær og slikt om du begrenser inntak av korn :) I jula gjelder det å spise seg så stappa på all ja-maten at nei-maten ikke frister mer :p
Prøvde meg på en pause i jula men holdt bare ut i 2-3 dager.
Julaften spiste jeg vanlig saus til viltmiddagen og litt mere gulerøtter enn på lavkarbo. (2-3 ss) Jeg spiste også et par pepperkaker ut på kvelden men ellers lavkarbo. 1. juledag spiste jeg ei brødskive til frokost, 3-4 pepperkaker i løpet av dagen og ellers kun lavkarbo. 2. juledag ble jeg skikkelig dårlig! Prøvde meg på ei pannekake men den kom nesten opp igjen. Spiste mandelkjeks da vi var på besøk men da måtte jeg gi meg. Skalv, var "fyllesjuk", gikk på do 3-4 ganger og følte meg som et nervevrak!
Så 3. juledag ble det den strenge linja igjen, og det var en lettelse!
Tok og tisset på ketosestix og hadde utslag på kvelden på julaften og morgenen 1. juledag. 2. juledags morgen hadde jeg ikke utslag men 3. juledag på kvelden var det utslag igjen.
Tror det blir lenge til jeg våger meg ut av ketosen igjen....
Jeg gikk opp 3 kg på 3 dager i jula og er veldig lite ordlyd med meg selv. Det værste er at jeg aldri var å mett som jeg pleier å være i ketose. Spiste, prøvesmakte og spiste igjen. Ingen sjokolade, men kaker. Ingen poteter, men kålrot.
Jeg mener vel og at det ikke var verd det.
Hadde jeg vært dama di og du hadde gått ned 10 kg hadde jeg vært så imponert at jeg hadde hjulpet deg ved å lage litt andre ting om det trengtes.
Vi skal ha kalkun med grønnsaker og waldorf. Til waldorfen lager jeg min egen, med kål og stangselleri og dropper eplene og drukne. Sukkeret i dressingen bytter jeg med stevia.
Brød? Lag deg ett lavkarbobrød før du drar.
De burde bli så imponert at de legger om på dagen alle mann.
Lykke til!!!!
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.