< Tilbake til oversikten

Inntak- forbruk...

Marina sa for siden:

Leste et sted her inne at inntak- forbruk ikke stemmer helt fordi man forbrenner fortere/annerledes på lavkarbo. Sitter midt i en diskusjon her, og skulle gjerne hatt en kilde for dette? Er det noen som vet? :smile:

Yrla sa for siden:

Ja, jeg er et levende eksempel på at jeg kan spise mer lavkarbomat enn høykarbo energimessig, og det skyldes at når kroppen ikke lagrer fettet så lett -fordi blodsukkeret ikke blir høyt med lavkarbo- vil man ha ekstra energi fra fettet man inntar å forbruke istedet. På lavkarbo har jeg problemer med å gå opp i vekt, på høykarbo har jeg hele livet strevd med å gå ned! I tillegg til at man lettere bruker den inntatte energien fremfor å lagre den i fettlagrene forbrenner man også lettere fettet man har lagret fra før, igjen fordi et stabilt/lavere blodsukker gjør det lettere for at fettet frigjøres fra lagrene.Men om man inntar mer fett enn kroppen trenger vil man ikke frigjøre fett fra lagrene.
så balanse er cluet; balansert blodsukker, balansert ativitetsnivå og balansert inntak av matmengde.

shailene sa for siden:

Jeg har ikke noe kilde til deg, men det stemmer som du sier. Men det er også noe individuelt hvor stor grad dette gjelder. Noen har vanskelig for å gå ned i vekt på lavkarbo selv med energiunderskudd, mens andre raser ned i vekt med en energimengde ifølge den gamle inntak/forbruk-teorien skulle ført til vektoppgang. Dette har hovedsaklig med insulinproduksjonen å gjøre så vidt jeg har forstått, på lavkarbo har man et mer stabilt blodsukker og dermed mindre insulinproduksjon. Så lenge det er mye insulin i sirkulasjon i kroppen, vil ikke kroppen forbrenne eget fett, da insulin har som "oppgave" å lagre fett og motarbeider derfor fettforbrenningshormonene.

Carisma sa for siden:

Søk opp bloggen ramblings of a carnivore, skrevet av Pål Jåbekk på nettet.

Kanutten sa for siden:

Mange opplever at kroppstemperaturen øker når man spiser lavkarbo. Og det koster endel energi å øke en hel kropp med ca en grad.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.