< Tilbake til oversikten

Stevia - hvor mange dråper i stedet for 1/4 ts pulver?

Chamomilla sa for siden:

Jeg holder på å lage nøttekuler etter oppskrift i VOF nr 3-2010.
Der står det 1/4-1/2 ts stevia. Etter andre oppskrifter å dømme i samme artikkel så er dette pulver. Jeg har bare flytende stevia - en naturell og en med vanilje.

Noen som vet hvor mange dråper jeg bør bruke for at det skal utgjøre mengden i pulver som er oppgitt? Jeg har veldig lite erfaring med å bruke stevia utover at jeg vet godt at overdosering ikke er godt...:o

Kanskje bruke littegrann sukrin og så tilsvarende litt mindre stevia for å la søtsmakene utjevne hverandre? Hjeeelp... :)

Jeg har søkt i tråder her først altså. ;)

Chamomilla sa for siden:

Jeg svarer selv - hadde jo ikke tid til å vente. På flasken med stevia sto det at syv dråper er "1 serving". Jeg brukte det - pluss ca 1 ss sukrinmelis. Når jeg smakte på sjokolade-kokosoljeblanding søtet med stevia og sukrinmelis kom det umiddelbart en ettersmak. Jeg tror jeg er utrolig var på bismaker av søtstoffer. Har ikke funnet ut av tagatesse heller..
Men ihvertfall - jeg rørte inn grovhakkede mandler og smakte på nytt. Vips - bismaken var borte! :D I ettertid ser jeg at jeg kunne klart meg helt uten søtning. Skal prøve det en evt neste gang. Det er jo litt sukker i sjokoladen også. Ikke mye - jeg brukte Plamil sin med 87% kakao.

Har forøvrig lagt inn bestilling på agavenektar på iherb nå. Tenker den kan brukes i små mengder av og til og ihvertfall i bakst til ungene hvor alternativet er hvitt sukker..

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.