Jeg ser noen her har registrert at Robert Eiliertsen, som er redaktør for fitnessbloggen, har laget en konkuranse der du kan vinne 1 års gratis trening. Altså personlig trener. PT. Meningene om det er naturlig nok varierte her inne, hvor ikke alle er like innsatt i trening som i lavkarbo. Noen her skjønte ikke at noen gadd å betale så mye for en trener, når man ikke var toppatlet. Jeg fikk lyst til å rydde opp litt i forvirringen.
Det blir litt likheter her: Hvorfor gidde å spise så mye fett og smøra? Eller: Hvorfor kjøpe personlig trener a? Svaret på begge to er: Det gir deg et bedre liv, en bedre kropp. En personlig trener fra USA ville jeg vært forsiktig med, det er utrolig mye vanskelig å sjekke kompetansen der borte. Uansett om han har vært "MR. Ohio state" eller hva det nå måtte være. Har du tatt PT på Norges idrettshøyskole så har du nok kunnskap til å sette opp et godt treningsprogram, normalt sett. Det er den kunnskapen en PT har. Hvordan sette opp et godt program, og hvordan utføre en øvelse riktig. Det finnes gode, og det finnes noen riktige dårlige PTr, som i alt annet. Noen har utdannet seg videre, noen i kosthold, noen i kroppsammensetning, andre i idrettsskader. Den beste PT`n er ofte den som har sett en del ting, en som har vært i gamet noen år, som kan inspirere, og som kan sette sammen et program som passer deg og din kropp som hånd i hanske. Og som pusher deg på en måte som gjør at du aldri har hatt det så gøy når du har trent før, og resultatene kommer 3 ganger så raskere enn de gjorde før. En god PT gjør treninga gøy, og resultatmessig svært hurtig. Grunnen til at resultatene kommer kjapt med en PT, er at du utfører øvelsene på en måte som gjør at de "tar" der de skal "ta", og at du klarer et par reps mer per sett pr gang, eller at du klarer å løpe det siste intervalldraget like raskt som det første, selv om du egentlig ikke orket det. En PT har et engasjement i DEG som gjør at du blir "tent" når du skal trene, og dere har timeavtale, så du MÅ trene.
Mens andre danser Zumba ( og har det sikkert kjempegøy ) uten å bli flink til noe annet enn å danse. Når det gjelder å forme kroppen, så er det kun èn ting som gjelder, å det er å trene med vekter (helst ikke i maskiner).
Løper du litt intervall et par dager i uken i tillegg så er hjertet sikret også, selv om hjertet får god trening i tunge knebøy og markløft eller chins.
Toppatleter har sjelden personlige trenere. Northug for eksmpel har ikke det. Det er nemlig ikke den PT i verden som holder følge med ham. Toppatleter har stort sett spesialister til å sette opp sine program, og de følger dem oftest alene. Noen idretter passer bedre enn andre til å ha PT, som bodybuilding eller lignende.
Den som størst utbytte av PT er mannen i gata!
Vil du komme i GOD form, og det RASKT, så..ja, da er det en vits i å kjøpe PT. (Bare pass på at han digger lavkarbo :) )
Jeg hadde gjerne tatt imot en personlig trener, men jeg har ikke råd til å betale en selv. Men har forlengst meldt meg på den fitnesskonkurransen. Veiledning om riktig trening hadde vært flott, og en påpusher hadde heller ikke vært å forakte. Søstera mi som har gått ned nær 60 kilo hadde stort utbytte av å ha personlig trener, ikke bare ble formen bedre, men hun fikk bygd opp kroppen ordentlig igjen etter så pass stort vekttap, og mindre løshud enn hva hun ellers ville hatt.
Meget bra innlegg, BitTorres!
Har selv ingen erfaring med PT, men ser andre som instrueres/piskes av sine PT'er der jeg trener, dog er det ikke mange av dem.
Om man ikke er vant til å trene i studio f eks, så kan det jo være lurt å ta noen timer med PT for å, som du skriver, lære å gjøre de riktige øvelsene til rett tid og på riktig måte.
Veldig bra innlegg. Jeg har selv trent med PT en gang i uka i 6 mnd, jeg var normalvektig og i relativt god form da jeg begynte, men jeg har fått et utrolig stort utbytte av det allikevel, det er virkelig verdt alt jeg har betalt.
Etter å ha observert et eks antall PTtimer kan jeg si at jeg overhodet ikke trenger en slik en. Klarer heeelt fint å presse meg selv, teste ut nye ting osv på egenhånd, eller så finner like mye motivasjon og hjelp i å trene med ei venninne. Men jeg har min egen private PT hjemme som lærer meg og korrigerer teknikker, har lest flere gode styrketreningsbøker, artikler osv.
Jeg liker å presse meg ut av komfortsonen, men er man ikke så glad i det kunne man sikkert trengt en som veileda og pressa litt.
Jeg tror at hvis man ikke har spesielt god kunnskap om trening, så kan pt være smart, spesielt med tanke på å lære mer om trening. I praksis tror jeg mange personlige trenere i størst grad fungerer som dyre treningskompiser :) Hvem har sagt at venner ikke kan kjøpes :p
Kan ikke si at de jeg har møtt med PT er spesielt mye sprekere enn meg må jeg si. De er selvsagt sterkere siden de pumper jern. Jeg pumper jo ikke jern. Så hva skal man bruke en PT til da? Bli flinkere til å pumpe jern? eller bli flinkere til å sykle eller løpe? Eller blir man en bedre kampsportutøver?
Vil tro man lærer å trene "riktig" og tilrettelagt? Bli flinkere til å trene, rett og slett.
Jeg kunne gjerne tenkt med å hatt en PT, tror det kunne vært artig og lærerikt! :D
Robert er meget flink, finner man en PT som har hans kunnskap så har man scoret høyt! Det er derimot ganske mange dårlige PT-er, så man kan godt undersøke litt hvor og hvem man bør velge. I Trondheim f.eks har man Robert og dyktige folk på Kaliber Gym (selvfølgelig flere, men disse utpeker seg, spør du meg). :D
Å pumpe jern er noe av den viktigste treningen spør du meg, så du burde kanskje vurdere en PT for å lære det ja;).
Jeg har kun møtt spreke PT-er, kanskje jeg er heldig? Eller så må det være at jeg bor en plass med mange gode:o
Jeg også har lyst på PT! Har ønsket meg det i mange år. Har hatt vanskelig for å drive meg sjøl. Det snakkes om å lære riktige teknikker her, men jeg ville nok gjort det først og fremst for motivasjonen.
Men det er dyrt. Men jeg ser også at det er verdt det. Har vært på nippen mange ganger! Nå har jeg møtt en, som virker flink. Så får jeg se om jeg skal bestille et opplegg. Foreløpig så får lavkarbosidene være min PT.... ;-)
Feil, fullstendig feil også. Pumpe jønn er langt fra det viktigste du gjør ;)
Funksjonell styrketrening derimot, det er et viktig supplement til almenn helsemessig trening.
Og nei, jeg trenger ikke en PT for å vise meg/lære meg å trene styrke :D Men takk for tilbudet/vurderingen hehe.
Er det bare meg som absolutt ikke kunne tenke meg en personlig trener!? Jeg er av den typen som ikke oppsøker helsestudioer og om jeg skulle finne på å gjøre det så ville jeg deltatt på et stort parti med noe og gjemt meg bort på bakerste rad. :)
Skal anskaffe en PT nå, så det blir spennende:) Det er et stort steg for meg siden jeg ikke liker treningssenter, men det er en frykt jeg må komme over.
Skal møte en for bare ett møte den 31.desember, så det skal bli spennende.
Han har vært PT i 11 år og er engelsk :O Så må nok finpusse engelsken litt:P
Egentlig burde alle få seg PT i et par tre uker. Særlig hvis man skal begynne trene vekter. Svært mange skader kunne vært unngått og man ville gjort øvelsene riktig.
Dessverre er det å bruke PT for å trene riktigere og skadefritt fremdeles ansett som noe "luksus" eller "flaut". Det siste særlig for gutta.
Dumt siden alt for mange nybegynnere trener på seg både rygg, knær og skulderskader ved å løfte med feil teknikk.
For jentene burde PT være obligatorisk for å begynne løfte benkpress, knebøy og markløft som obligatorisk i sitt program. Istedetfor begynner de heller med rosa manualer og teite "ja" "nei" maskiner.
Nå er ikke alle PT like dyktige, men antakelig dyktigere enn hva en fersk nybegynner som har lest litt for mange fitnessblogger er :-)
Det går også an å investere i Pt på nett! [url]Www.gympartner.no[/url]! Jeg har jobbet som Pt i mange år og jobber også der! Der får du treningsplan, kostplan og ukentlig oppfølging! De fleste som da er på ekstrem diett som southbeach, lchf pleier å fortsette med dette men hvis man vil kan man få kostplan tilpasset vekt, høyde og aktivitetsnivå! Mange kunder er veldig fornøyde og oppfølgingen er personlig over Mail!
Det er også mye billigere enn vanlig Pt;)
Hva med julegave til seg selv i år?
Det går an å lære seg å trene riktig selv også. :o Men det krever ganske lange tider med studering, terping og øving med lettere belastning. Da må man være interessert i å lære, ikke bare i resultatene. Jeg er helt selvlært, og får mye skryt for teknikken min, når jeg trener sammen med folk som kan det.
Der jeg trener har vi to PT'er. De er faktisk veldig flinke! På SATS senteret jeg trente på var det helt håpløst opplegg. De lærte bort kvartbøyer og det som verre var. Knær langt foran tær - helt OK! Da er det snakk om å kaste penger rett ut av vinduet.
Online PT er vel best for de som kan teknikk, men trenger veiledning og noen å rapportere til..
No ekje alle like heldig som har samboera som kan lære bort riktig trenings tekninka:) Vurderte selv PT over nettet, men hadde ikkje fått lært skikkelig teknikk over nettet tror e. Dessuten må e ha en som pusha me:)
Det skal jeg gjøre. Kjenner til treneren fra før - han trener roller derby laget vårt. Men, siden jeg er i såååå dårlig form og siden ankelen min ikke lar meg skøyte så mye som jeg skulle ønske så trenger jeg ett spark bak. Og han er nok den rette personen... På både godt og vondt :-)
Jeg trener mye på egen hånd, har ingen problemer med å motivere meg eller å presse meg. Driver med styrketrening, løping, sykkel og ski. Likevel har jeg en PT som jeg har timer hos med ujevne mellomrom (når jeg vil og har råd til å kjøpe et par timer:rolleyes:). Jeg syns det er gull verdt! Det gir meg en ekstra boost, og jeg får mye god veiledning ift teknikk i styrketrening, noen som er viktig når vektene blir tyngre og tyngre.
Om han digger lavkarbo eller ikke vet jeg ingenting om, det har vi faktisk ikke snakket om - jeg har sagt til han hvor mye jeg har gått ned etter hvert, og at et av målene mine med treningen er å komme helt i mål på vektnedgangen og bli der. Men jeg har også sagt at jeg egentlig ikke trenger kostveiledning, der føler jeg at jeg har "full kontroll" selv. Så da har vi latt det bli med det:)
Jeg har hatt lyst til å få meg en PT lenge, men nærmeste PT er 4 mil unna. Og det er i lille Flekkefjord, så jeg vet ikke om det er noen brukbare der. Men kan jo gi det en sjanse.
Kostholdsveiledning er også svært personlig, så lett for en PT å "trå feil" der ift hva som passer til akkurat den personen. Men med teknikk i styrketrening og vektløfting er det ikke snakk om individuell tilpasning. Enten har man mobiliteten i kroppen til å gjøre ting teknisk riktig eller så har man det ikke. Jeg hører enkelte sier at de er selvlærte og kan det selv, men de løfter like feil og med potensielt stor fare for skader over tid. Beste tilbakemeldingen er å få andre til å se på deg og gi deg tilbakemeldinger. Evt filme eget løft for å se på teknikken selv på avstand. Men har forståelse for at enkelte her inne som er overvektige kanskje ikke er de første til å filme seg selv i studio kanskje. Men absolutt verdt å gjøre om du ikke har noen kan gi tilbakemelding på teknikken deres. En PT kan derfor være veldig god ressurs for å finne alternative øvelser som aktiviserer de samme muskelgruppene. Eksvis er knebøy en svært teknisk krevende øvelse som stiller store krav til god mobilitet. Klarer man ikke gjennomføre knebøy teknisk perfekt, så er f.eks frontbøy et meget godt alternativ. Men der igjen kreves det god teknikk og en spesiell måte å holde vektene på som vanskelig kan læres selv (ikke umulig selvsagt, men vanskeligere)
Så PT vil jeg si er en rask vei til å holde seg skadefri og å få rask fremgang på en målrettet måte som gir deg potensielt mer valuta for pengene enn om du skal nistirre og nilese på internett og prøve deg frem selv.
Men, det finnes jo mange meget potensielle styrkeløftere på studioer som har mye bredere, bedre erfaring og løfter teknisk mye mer riktig enn en PT, så det billigste er å spørre en av disse. Har enda ikke opplevd at noen slike konkurranseløftere er avvisende til å lære bort. De er ofte mye mer hyggelige enn de ser ut som der de står og løfter 100 kg i benken :-)
Min første time unnagjort. Jeg har voooondt. :-) Sånn godtvondt.
Men, vi tok først en prat hvor jeg klart sa i fra at jeg vet hva min kropp vil ha av mat og hva min kropp trives med. At overvekten ikke har noe med mangel på kunnskap å gjøre, men at det er psykisk. Etter det tok han ikke opp spørsmålet lenger. Han respekterte den.
Treningen ble hard. Spesielt fordi han brukte tiden til å ta alle øvelsene sakte slik at teknikken kunne avklares. Viser seg at jeg er ganske "skakk" i kroppen. Dvs. at jeg for det første er mye sterkere og mer bevegelig i venstre siden og at jeg faller litt sammen mot dene ene siden. Dette hadde jeg aldri oppdaga hadde jeg gjort det selv. Dette terpa vi mye på.
Og i tillegg, det hadde aldri falt meg inn å prøve å løfte 60 kilo i markløft... Men, han fikk meg til å gjøre det. Og så bench da - jeg er så utrolig svak i armene, men med litt pressing og oppmuntring klarte jeg en serie med 30 kilo. Knebøy holdt det med stanga...
Alt i alt så føler jeg at dette er kanskje den beste gaven jeg har kjøpt til meg selv på evigheter!!!
60 kg i markløft, det er vel temmelig bra, er det ikke??
Men det er kjekt å ha noen som pusher en, selv er jeg en pingle i å "ta i " når jeg trener alene, selv når jeg vet at jeg kan bedre/tyngre/flere... :o
Lykke til med din PT!!!
60kg i mark første gangen er VELDIG bra! 30kg i benk er nå svært bra også, du er mao sterk. Men i knebøy så ser man at det skorter. Ikke uvanlig, siden dette er den øvelsen som krever funksjonell styrke i flere dimensjoner. (balanse, koordinasjon, kjernestyrke, mobilitet, rumpe, lår og rygg. Du finner flust av menn som tar 120kg i benk, men som har pipstilker av bein og klarer knapt løfte 50kg i knebøy. Disse har da trent feil og er så absolutt ikke sterke i kroppen, men kun sterk i benk.
Ser derfor at din PT har fått deg gjennom de aller, aller beste og viktigste øvelsene. Benk, bøy og mark er så fundamentalt viktige øvelser for ei som skal trene styrke at jeg ikke skjønner hvordan man klarer finne på alskens unnskyldninger for IKKE å trene disse.
Bare ved å trene disse øvelsene så er det faktisk ikke stort behov for å tyne seg gjennom mageøvelser da magen får skikkelig trening bare av å gjennomføre disse 3 øvelser :) Er ikke det flott da!?!
Takk for svar! Jeg var usikker på hvordan de vektene jeg løfta var i forhold til andre, men helt hundre prosent sikker på at han pressa meg mer enn jeg noen gang hadde gjort selv. Så, veldig fornøyd.
Det med knebøyen tror jeg også har litt sammenheng med at anklene mine er svake (mange skader) og at jeg derfor psykisk er redd å gå helt ned - er litt ustø. Derfor har han også lagt inn en hel liten økt med øvelser for ankene - knebøy på sånn oppblåst halvkule... og så hiver han en sånn jogaball etter meg mens jeg står på den også. Må si det brant godt i leggene :-)
Syns at det er utrolig flott at 3 øvelser trener kroppen så fullstendig - jeg enten kjenner eller har direkte vondt i alle muskler i kroppen :D
Du skal da heller ikke trenge å gå helt ned (da tenker jeg på at du har under 90 grader i lår-legg forholdet).
Jeg "bikker" i bekkenet når jeg kommer ned mot 90 grader (og løfter da delvis med ryggen), og det spurte jeg en PT om hva jeg skulle gjøre med. Jeg trodde det var teknikken min som var gal. Han sa at jeg ikke skulle gå så langt ned da, å gå helt ned var bare korrekt utførelse i konkurranser. Så nå konsentrerer jeg meg om å gjøre knebøyen riktig - og ikke så langt ned. Kjenner det godt i lårene allikevel!
Hvis bekkenet "bikker" (vanlig problem om mobiliteten er dårlig), så bør du prøve Frontbøy istedetfor. Den er en mindre risikofylt øvelse som i tillegg tar mer på rompemuskulaturen og quadriceps. Av veldig mange ansett som en bedre øvelse enn vanlig knebøy. Litt kinkig teknisk ift å holde stanga, men teknisk en enklere øvelse enn vanlig knebøy. Frontbøy aktiviserer i mye større grad magemuskler og ryggmuskler også, disse er også kjent som kjernemuskulatur.
Du bør tilstrebe å komme så dypt som mulig for å aktivere større deler av lår, legg og rumpe, så derfor ville jeg gått over til frontbøy fremfor å trene knebøy til kun 90 grader.
Det finnes forøvrig mange gode bevegelighetsøvelser som øker mobiliteten din i hoftepartiet (som er med på at bekkenet "bikker"). I tillegg kan det være en fordel å bruke dynamisk oppvarming forut for bøy, mark og benk øvelsene. Å ro, løpe eller ellipse seg varm er sløsing av energi og kan også gi deg dårligere teknikk fordi musklene som du skal bruke ikke er varmet opp. Du blir bare svett av å løpe, ro og sykle.... Spør din PT om dette neste gang han sender deg ut på en 10-15 minutters oppvarming på mølla...;)
Alternativt; søk opp Eirik+Sandvik+knebøy+oppvarming i google og les til øyet blir stort og vått :D
Jeg har god mobilitet i hoftepartiet og er ikke svak der. Jeg har vært igjennom mange av de øvelsene som skal styrke denne delen, og det er ikke noe problem. Men jeg bikker i hofta hvis jeg går for langt ned, og da løfter jeg med ryggen= ikke bra.
Frontbøy er absolutt et alternativ, takk for at du minnet meg på det :-) (og googleforslaget!).
Oppvarmingen min består i å gjøre styrkeøvelser med lett belastning, har aldri vært noen tilhenger av å løpe. Ja, og så gjør jeg Jumping Jacks før jeg starter, for å få blodsirkulasjonen i gang. Jillian Michaels har greie oppvarmingsøvelser. Oppvarming med kettlebells liker jeg også.
Hadde første time med pt i går og det var hardt, men godt:) verker en del i dag , men det var som forventet. Neste time er ikke før fredag , så får ta noe egentrenig før den tid:)
Ja,pt er veldig nødvendig om du ikke er en selv for optimale resultater om det er rå form og helse du vil oppnå!;) Både kosthold og teknikker ,spisemåte og ikke minst hva slags trening som passer deg og din kropp får du igrunn bare hos en pt. Jeg vil si at til og med en pt trenger en pt:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.