< Tilbake til oversikten

Trollkrem! Eggedosis!

Kanutten sa for siden:

Takket være en annen tråd om mangel på fløte kom jeg til å erindre min barndoms dessert; trollkrem!

Jeg har litervis av tyttebær i fryseren og jeg skal jaggu lage trollkrem til juledessert! :sikle:

Og en annen dag frosne rips med eggedosis.. :sikle:
Da jeg var lita fikk vi eggedosis som lørdagsgotter... :love:

Bik sa for siden:

Lager du da i lavkarboversjon?

Gerd sa for siden:

Du glemte å legge ved oppskrift ....:p

Yonah sa for siden:

Trollkrem! Det er skikkelig godt!

Og jeg har jo tyttebær i fryseren. Mulig vi får lage det i jula, ungene elsker det og de spiser nok gjerne trollkrem til krumkakene( det får bli med sukker til de, jeg skal lage ciss sin strull til meg).

Bonitta sa for siden:

Synes min trollkrem er den beste. Den blir så stiv at du kan snu bollen på hodet ;)

2 dl tyttebær
2 dl sukker (sukrin)
2 eggehviter
Litt vaniljesukker eller tilsvarende

Alt has oppi samtidig, og mixes på full effekt til den er lyserosa og STIV.
Mmmmm, utrolig god!

Denne oppskriften er nok til 4 personer altså, så her får du mye ut av bærene i forhold til oppskrifta over som bruker en liter bær ;)

halkatlala sa for siden:

har dere brukt frosne tyttebær? funker det? jeg har prøvd å få tak i tyttebær, men finner ingen butikk som har :(

Cyan sa for siden:

Og jeg som har levd i 32 år og trodd at trollkrem var tyttebær og pisket krem - Det var i hvert fall det jeg kalte trollkrem da jeg var lita. Jaja, man lærer så lenge man lever :p Og da regner jeg også med at jeg egentlig ikke liker trollkrem heller, for jeg er ikke noe glad i eggedosis :)

halkatlala sa for siden:

hehehe:D det trodde jeg før også- helt til jeg skulle lage det selv og fant en oppskrift. men kan hende du liker det selvom du ikke liker eggedosis, det smaker ikke eggedosis i det hele tatt :)

Nerthus sa for siden:

Trollkrem har jo ikke eggeplomme i seg - bare hviten, så det blir jo ikke som eggedosis. Det er seriøst godt altså! ;)

Cyan sa for siden:

Jeg får vel prøve det da :) Jeg kan jo ikke gå rundt og si at jeg ikke liker det uten å ha smakt :p

Nerthus sa for siden:

:heia:

avventer rapport ;)

Bonitta sa for siden:

Jeg fryser ned tyttebær ja (fryser i poser med så og så mange dl i hver ;) ).
Så tar jeg opp en pose og lar den tine før jeg pisker trollkrem.

Yrla sa for siden:

Bare hvittene,ja. Noe sånt skal jeg prøve, for jeg blir kvalm av eggedosis trolig pga plommene. Takk for at du la denne ut til oss.

Yonah sa for siden:

Hver gang jeg leser i denne tråden får jeg så fryktelig lyst på trollkrem på lavkarbo vafler! Det er knallgod kosemat:D

krokodillen sa for siden:

Trollkrem er kjempegodt!

Det smaker ikke som eggedosis i det hele tatt.

Bak i "Tambar og trollkjerringa" (barnebok) er det oppskrift på trollkrem, noe liknende som den over. Tenkte lese den og servere trollkrem etterpå, til småkrokodillene (evt småtrollene).

Yrla sa for siden:

Å nei. Takk.

Yrla sa for siden:

Kan det være godt med yoghurt naturell oppi?

Kanutten sa for siden:

Fikk lyst til å prøve:

Lage nøttebunn
Legge et lag med trollkrem oppå nøttebunnen... iskald trollkrem
Legge så marengsrøre oppå der igjen

Stekes i ovnen til marengsen er ferdig! :sikle:

Det blir en sånn lettvindt variant av en annen nøttebunnmarengsiskake jeg aldri husker navnet på.

Nerthus sa for siden:

Prøv! Og husk rapporten etterpå ;)

langaard sa for siden:

Kan man bruke bringebær i stedet for tyttebær, eller blir det for bløtt:confused:

Bonitta sa for siden:

Jeg har prøvd med rips, og det fungerte helt fint.
Det er mer væske i bringebær, så det er ikke sikkert den blir så stiv, men verdt å teste?!

Bonitta sa for siden:

Sånn ser forresten min trollkrem ut, som er laget av oppskriften jeg la ut lengre oppe :)

langaard sa for siden:

Takk, det skal testes ja! Må vel kanskje la en del av safta renna av:)

langaard sa for siden:

Åååå...Det så godt ut:sikle:
Tror jeg må lage det i kveld :)

Bonitta sa for siden:

Fikk lyst på trollkrem selv jeg nå...har ikke spist det siden i høst når bærene var nyplukket.

Bik sa for siden:

Har prøvd å lage tidligere i høst. Den ble stiv, men mye mer skummete konsistens enn vanlig trollkrem.

halkatlala sa for siden:

ok. nå har jeg fått tak i tyttebær. skal ha tupperwaremøte i morgen og har tenkt å lage trollkrem i stedenfor kake. noen her som vet om den tåler å stå i kjøleskapet noen timer før servering? jeg skal jobbe og kommer hjem omtrent samtidig som tupperware dama kommer for å rigge opp stæsjet sitt, så jeg vil helst slippe å stå på kjøkkenet i siste liten.

Bik sa for siden:

Kan stå litt, men ikke for mange timer. Da skiller den seg på en måte, og safta blir liggende på bunn.

halkatlala sa for siden:

ok. da får jeg nok lage den mens tupperdama er her-før gjestene kommer.

Bonitta sa for siden:

Min kan stå mange timer i kjøleskap.
Den har ikke blitt flytende i bunnen før dagen etter den er pisket ;)

Yonah sa for siden:

Vi skal ha trollkrem til dessert i dag, gleder meg skikkelig!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.