Hei.
Første dagen jeg har beveget meg inn i forumet. Syntes det er litt vanskelig å finne frem. Men prøver nå å gjøre meg kjent her.
I flere tråder står det at jeg bør sjekke ut gamle svar, før jeg spør mine. Men, HVORDAN finner jeg svar på det jeg lurer på? Kommer ikke opp noe når jeg søker i søkefeltet.
Så er det en ting jeg lurer veldig på. Hvor mange karbohydrater skal man egentlig ha i seg i løpet av dagen? Det står forskjellig antall i alle bøker jeg har lest. Så blir en smule forvirret.
Skal jeg spise 10, 15, 75, 116.......
Også lurer jeg på om jeg ødelegger alt, hvis jeg skruer ut å spiser noe som ikke er lavkarbo en gang imellom?
Det frister ikke med noe sukker, stivelse ol. Men har veldig lyst å kunne ta meg et kakestykke el hvis jeg er i større selskap.
Det er vanskelig å svare på akkurat det du spør om. Vi er forskjellige, og kroppene våre kan ha forskjellig "trivselsnivå" for karber. I tillegg til at hvor man får de fra kan bety mye. Pluss hva du spiser de sammen med. Det med et kakestykke i selskap kan også gi forskjellige reaksjoner, men du må nesten finne ut hvordan din kropp reagerer. Anbefaler deg å lese Nybegynnertråden fordi du kanskje får en større forståelse av de forskjellige retningene, hva som skjer med kroppen på forskjellige karbonivå - og du kan lettere prøve deg fram til hva som passer deg :)
Det er lov å spørre om ting også, men kanskje lurt å legge ved at du har prøvd å søke ;) Søkingen blir lettere når du er bedre kjent med forumet. Lykke til.
Hei og velkommen! Jeg anbefaler at du leser nybegynnertråden Zincite linker til før du gjør så mye annet. Den gir deg en god innføring i hva du bør vite når du starter med lavkarbo :)
Der står det også litt om de forskjellige lavkarboretningene, noen er mer egnet for de med stor overvekt, andre igjen for de med normalvekt som ønsker og spise lavkarbo, men du må nesten lese litt om alle før du velger.
En annen ting er at det er lettere og veilede om du sier litt om hvorfor du ønsker og prøve lavkarbo, er det pga overvekt, sykdom, eller generell helse?
Det er litt dumt og spise kake når du spiser lavkarbo. Er du overvektig og ønsker og gå ned i vekt med lavkarbo, bør du holde deg unna høykarbomat så lenge som mulig. Årsaken er at en utskeielse vil kunne gi litt vektoppgang (EN utskeielse gir ikke mye annet enn vannvekt opp), men du kan også få et skikkelig kick og plutselig - tre uker senere - spiser du fremdeles kake...
Det finnes gode alternativer som er "lovlige" på lavkarbo om du har behov.
Er du derimot normalvektig, er det ingenting i veien for å spise et lite stykke kake innimellom - bare pass deg igjen for om du får et kick og du spiser for mye for lenge...
Lavkarbo er som yrla sier et fleksibelt kosthold. Mange starter strengt for å komme i gang med fettforbrenning og justerer så karbohydrat-inntaket etter behov (vektnedgang, vektstabilisering, komfort osv), men dette bør man vente noen måneder med slik at kroppen er "avvent" karbohydrater, og fettforbrenningen er kommet ordentlig i gang. Det er mye hormoner som skal stabiliseres, så det tar litt tid.
Sjekk ut nybegynnertråden, lag deg din egen journal som du sier litt mer om hvem du er, hva målet er, og ting du ellers lurer på.
Søkefunksjonen på forumet skal være ganske bra, prøv den som ligger på www.lavkarbo.no, altså forsiden. Det kan hende du må søke flere ganger og på forskjellige ord, men når du kommer inn i "språket" her inne, så burde det gå lettere :)
For å holde rede på tråder du har svart i selv, eller laget selv, klikk "kontrollpanel" på den grønne linja øverst, da får du opp tråder du har deltatt i selv. Om du ønsker og følge andre tråder uten og kommentere selv, kan du i tråden du ønsker og følge velge trådverktøy, og deretter abonner på denne tråden.
Det er litt rotete i starten, men du kommer nok raskt inn i det!
Klikk på der det står nybegynnertråden i Zincite sitt inlegg.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.