< Tilbake til oversikten

Bama-reklame: klarer ikke å la være å bli provosert!

Mortil1 sa for siden:

I DB i dag står en reklame for Bama, med Nortug som frontfigur. Overskriften lyder: "Synes du jeg er ekstrem? -Da har du ikke sett de folka som sitter i sofaen og spiser fett for å komme i form."

Teksten under skriver bl.a. "Aldri har flere nordmenn gått på flere rare dietter enn akkurat nå. Da er det godt å vite at de nasjonale kostrådene er helt i tråd med det sunne folkevettet: Variert og naturlig; med frukt, bær og grønnsaker som grunnmuren i det du bør velge."

Jeg vet jeg burde le av deres uvitenhet, da de tydeligvis tror at vi sitter på ræva og sleiker i oss rømme, smør (ikke minst!) og bacon dagen lang. Men det er jo dette folk som ikke går på lavkarbo leser og tar for gitt er riktig (det står jo i avisa!) og dermed gjør at jeg til tider unngår å "innrømme" at jeg går på lavkarbo. Umf...

Bare måtte få ut litt "steam"...

Rin sa for siden:

Heh, ja. Man kan fort bli irritert! Jeg trekker litt på skuldrene, siden de fleste som kjenner meg og hvordan jeg velger å spise, fort observerer at jeg spiser mer grønnsaker enn dem. :cool: (Tror ikke samboerns kjøleskap hadde sett en brokkoli før jeg flyttet inn...) Da er det snakk om vanlige folk som ikke gidder/kan/vil lage noe særlig mat og lever på brødskiver, makaroni og fjordland, eller smeller til med tacolefser eller toro-lasagne iblant, altså, men jeg tror det er ganske mange sånne i verden - også blant de hissigste lavkarbo-kritikerne... :p

Gracella sa for siden:

Jeg reagerte også litt negativt på den reklamen... Men det er vel også en kjent sak at P.N. ikke har noe tilovers for lavkarbo og er mer begeistret for Wenche Frølich (han spiser gjerne mellom et halvt og et helt brød i slengen).

Heldigvis har jeg oppegående mennesker rundt meg som ikke tror at jeg sitter i sofaen og slikker i meg smør mellom all baconstekingen! :)

Det er jo nesten så jeg savner å måtte forsvare og forklare meg, hehe :cool:

Engledans sa for siden:

Har ikke sett den reklamen, men fytterakkern jeg blir provosert av bare å høre om den....er jo rene mobbinga av lavkarbere jo....

Kanutten sa for siden:

Jeg så den samme reklamen bare at det var med Marit Bjørgan, eller er det BjørgEn? Samma det, like teit reklame.

TrillTrall sa for siden:

Marit Bjørgen går på ski, Marit Bjørgan er skuespiller.

Kanutten sa for siden:

Da var det førstenevnte. DIN førstenevnte. :p

Yrla sa for siden:

De er vel redd fruktsalget skal gå ned enda mer. Alle clementinene de har og er redd ikke bli borte før jul?

Dietta sa for siden:

Har ikke sett den, men gjør jeg det, har jeg ikke tid til å lese den fordi jeg løper rundt fra butikk til butikk for å kjøpe smør......

Chamomilla sa for siden:

Jeg gidder ikke la meg provosere, men tenker jo mitt - om hvilke motiver reklamefolka har for å lage en så lavmål reklame som bevisst forsøker å henge ut en "befolkningsgruppe"... profitt profitt profitt...

... og ja - jeg spiser sikkert fire ganger så mye grønnsaker som mannen i huset... som spiser mer karbohydrater til alle måltider.

Mortil1 sa for siden:

Ja ikke sant folkens? Det er jo selvsagt basert på profitt, men hva med å heller reklamere for de fruktene som har lavere karb innhold, som bær og enkelte meloner? Det hadde jo vært bra for alle?!

Må lære meg å ignorere sånne uttallelse, jeg vet jo best selv!

nellie sa for siden:

Ta det med et smil!:) It`s only a reklame.

Photobscura sa for siden:

Kjenner at jeg ikke savner tv så veldig. :cool:

Kanutten sa for siden:

Jeg har ikke sett reklamen på tv, men i ymse blad. :(

Leser ikke blader heller, jeg gitt.

Kari Marita sa for siden:

Ble litt provosert når jeg såg den reklamen jeg også ja. Det viser hvor uvitende de er ja. Forstår at folk tror at lavkarbere spiser bare smør og drikker fløte med sånne reklamer ja....Det gir jo helt feil inntrykk av lavkarbo. Trener gjør vel vi på lavkarbo like mye som de på høykarbo!

Vibeke-67 sa for siden:

Bortsett fra at de spiller på lavkarbo-uvitenhet er jo reklamen ok da, å spise variert og naturlig med frukt, bær og grønnsaker.

Kanutten sa for siden:

Jeg synes den er nedlatende deluxe.

Yonah sa for siden:

Det er ikke bare reklame, det er offentlig skittkasting fra norske skihelter. Det er virkelig lavmål.

Jeg vurderer å sende mail til Bama med beskjed om at så lenge disse lavmålsreklamene går, så kommer jeg til å lete etter andre leverandører på frukt til ungene og grønnsaker til alle.

Kanutten sa for siden:

:ja: Vi boikotter Bama! :heia:

Yonah sa for siden:

Jupp! Og irritert mail er sendt med opplysninger om at min ukentlig kjempehandel av grønnsaker må endres, så jeg kjøper grønnsaker av andre leverandører så lenge bama bedriver slik reklamering.

Bestemamma sa for siden:

Glimrende Imse...ta de der det gjør vondest....på pungen...(no pun intended) :p

silje21 sa for siden:

bunnpris bruker ikke bama som frukt/grønt leverandør lenger har jeg hørt^^

krokodillen sa for siden:

Denne reklamen var i forrige A-magasin også.

Jeg synes den er drøy. Det er på den ene siden bare er en reklame og sikkert ikke verdens mest gjennomtenkte tekst, den er jo bare laget for å selge Bamas produkter, og det er opplagt at de ikke vil skryte av lavkarbo, fett eller snakke negativt om fruktose-vann i skall med litt attåt (=enkelte av fruktsortene).

På den andre siden tenderer det til mobbing av overvektige, som kanskje får bukt med betydelige eller merkbare helseproblemer på lavkarbo, og kanskje har prøvd en hel rekke andre ting før de til slutt finner lavkarbo. Kanskje tilogmed levd på fem om dagen, eller sju om dagen som enkelte vil øke det til, uten å ha godt av den ekstra fruktosebelastningen fra for mye og feil typer frukt.

Gracella sa for siden:

Legger du ut mailadressen til de for oss som ikke gidder å google den?
Kjenner at jeg er irritert nok til å klage jeg også! :D

Yonah sa for siden:

Jeg er på nett med mobilen, men den ligger på [url]www.bama.no[/url] , under kontakt valgte jeg presse/ informasjon. Det var mange adresser, men jeg valgte den med presse, for jeg følte at ikke noe anna passet.

Gracella sa for siden:

Ok, takk skal du ha, Imse!

Peppa Gris sa for siden:

Hahaha, jeg som kjøper fire ganger så mye grønnsaker som en gjennomsnittsnordmann. De skulle bare vist hvem det er som knasker den vasne brokkolien deres!

Jeg er faktisk den eneste jeg kjenner som spiser brokkoli og andre grønnsaker til frokost. Måtte Bama hoste opp en brødeter som gjør det samme så skulle jeg kanskje høre på dem.

Peppa Gris sa for siden:

Forresten så ble jeg faktisk litt sur så jeg sendte en mail.

Alynna sa for siden:

Skriver under.

Sendte selv følgende:

"Jeg tror dere hisser på dere veldig mange mennesker som spiser
lavkarbo med den tendensiøse kampanjen dere kjører nå. Selv har jeg
spist lavkarbo i flere år nå, lenge før dette ble hypet opp som en
trend. Jeg har aldri spist så mye og varierte grønnsaker, som etter at
jeg la om kostholdet. Det gjelder forøvrig friske bær også. Jeg er lei
av at kostholdet mitt blir stigmatisert og latterliggjort i media, og
det dere driver på med, gjør at jeg ikke akkurat får lyst til å plukke
ut noe merket "Bama" på, i fremtiden."

Charlott sa for siden:

Sendt jeg også..

Mortil1 sa for siden:

Så bra jenter! Jeg er også i gang med å sende mail! Er vel lite vits i å sitte å være provosert hvis ikke Bama får høre det?!

Kanutten sa for siden:

Da har også jeg sendt mail til Bama. Jeg ba dem liste opp hva Northug spiser hver dag av Bamaprodukter/grønnsaker og så skal jeg servere min liste..

BOIKOTT DEM!!!!! :mad:

Charlott sa for siden:

Sender fra en mailadresse til jeg.... ;)

ToreH sa for siden:

Hahaha, ok, nå skal jeg si noe som sikkert provoserer. Men ærlig talt folkens (ja jeg adresserer alle), har dere virkelig så lite å drive på med at dere gidder bruke tid og energi på en BAMA reklame?

Huff, vi har det antakelig ALT for godt i lille Norge, er ikke rart vi blir latterliggjort i verdenspressen over at vi syter og klager på smørmangel....

Vi har alt for god tid og ALT for mye pææng sier nå jeg ;)

Kanutten sa for siden:

DU har for mye pæng. :p For i følge det du har fortalt tidligere har du og din fru tilsammen ei lønn som er omtrent det dobbelte av det vi andre har.

Så gå foran med et godt eksempel du!

Kjøp noen geiter... Jeg har kjøpt 11 stk allerede i tillegg til vanlige julegaver til tross for at jeg får kun 11 000 kr utbetalt hver måned. Og jeg har råd til smør og grønnsaker også. :heia:

Den som roper mest har minst å fare med. Du bør jekke deg ned litt hvis vi skal overhodet vurdere ta deg seriøst.

Bønna200 sa for siden:

Jeg er faktisk lei av å høre at jeg bare sitter i sofaen og gumler bacon med smør, skyllet ned med fløte:mad:

Jeg spiser en kilo grønnsaker og bær hver dag. Men nå blir det ikke noe mer fra Bama her i huset, hvertfall...

Vibeke-67 sa for siden:

Unnskyld meg, men hva i ALLE dager har dette med saken å gjøre? Er det sånn at man kun har rett til å meninger her inne hvis man tjener lite nok?
Vi har hatt en diskusjon i en annen tråd hvor noen savner at man holder seg til saken, går det an å prøve å være saklig selv om noen er uenige?
Når jeg leser den reklamen så bare trekker jeg på skuldrene og tenker, jaja - teit reklame. Det får stå på deres regning.
Det er bra at Bama får reaksjoner, men det må da være tillatt å ikke reagere så sterkt på reklamen vel?

ToreH sa for siden:

Jeg synes nå reklamen var morsom jeg, og satt på spissen :)
En reklame skal jo gjerne være polariserende og når den engasjerer, ja så har de jo oppnådd det de ønsket. Om den pittelille minoriteten i Norge ikke kjøper BAMA så overlever nok de akkurat det ;)

Vil dere virkelig gjøre noe fornuftig så bør vi boikotte Tine meierier istedetfor er nå min mening, noe mer konkurranse der i gården hadde ikke skadet :) (men det blir vel som å skyte seg selv i foten for en lavkarber som meg det...hehe)

Ja en må få reagere som en vil på reklamen, og holde seg til emnet i tråden. Det har jeg fått beskjed om å gjøre mange ganger. Da syns jeg Kanutten kan gjøre det også.

Gerd sa for siden:

Ja, og da setter vi en strek for avsporingen her.
Innlegg som ikke har med trådens tema å gjøre, blir heretter slettet.

Gerd
Moderator

Peppa Gris sa for siden:

Jeg gjør mitt beste i å kjøpe fra andre produsenter en Tine, helt klart.

Å dra inn velferdsargumentet fungerer i enkelte saker, men så blir det plutselig brukt opp. Det blir litt som at jeg skal spise maten min pga de sultne barna i Afrika.

Personlig skrev jeg en hyggelig mail der jeg forklarte at en gjennomsnitt lavkarber nok spiser mer grønnsaker en den gjengse nordmann. Jeg påpekte akkurat som deg at de nok ikke merker en boikott, men at det kan være greit å ha i bakhodet at de faktisk tar feil.

Dette er helt klart et veldferds"problem", men iom at jeg bor i et velferdsland tar jeg meg den friheten.

Carisma sa for siden:

Det kan hende den hadde vært mindre provoserende med noen andre enn det sleske trynet til Northug også da! Jeg kan faktisk ikke tenke meg mindre sympatisk og likandes person! :rolleyes:

Også har det nok endel med at de av oss som er eller har vært overvektige har blitt stigmatisert i årevis på matfronten om at vi er dumme og sitter og dytter i oss usunne matvarer. Noe som i de aller færreste tilfeller stemmer. Når vi endelig har funnet et kosthold som spiller på lag med kroppen brettes dette ut og latterliggjøres på det groveste også.

Helt enig med deg, bortsett fra at Petter Northug er en usympatisk fyr. Syns han er morsom og virker grei jeg. :)

ToreH sa for siden:

Skal ikke kommentere ansiktet til Northug, synes nå han ser helt gjennomsnittlig ut jeg da. kanskje litt ubarbert til tider? ;)

Northug er en ener og den aller beste, som også Dæhlie var i sin tid. Det de har til felles, med også landsmoderen vår, Gro H Brundtland, er at de liker å si de er best. Hvorfor ikke si noe som alle vet, de er jo best? Alt blir jo et barneskirenn når de gutta der deltok.... Gro, sa det også godt, "det er typisk norsk å være god" :p

Men, jeg synes og det er mindre pent å stigmatisere de som er overvektige, jeg tror veldig mange er selv skyld i egen overvekt, men jeg tror også det finnes de som er det pga sykdom etc (eksvis konas lave stoffskifte har gjort henne minst 20 kg for tung). Derfor blir det feil å slå alle over en kam. Jeg synes nok ikke reklamen bidrar til den stigmatiseringen (dumhet og latskap) da, like lite som jeg synes moteshow (er også reklame for klær) bidrar til å stigmatisere modeller som anorektiske, dumme og billige...

Er jo allikevel flott at dere engasjerer dere så mye da! Tenk på de land hvor engasjementet ikke verdsettes, derfor synes jeg det er godt å bo i Norge hvor vi tør si fra når livet oppleves urettferdig.
Det er jo tross alt bare en reklame imho :)

Bønna200 sa for siden:

Der sa du det!!

Carisma sa for siden:

Å i det hele tatt nevne Gro i samme setning ssom infame, infantile Petter Northug er nærmest for blasfemi å regne! Hun gjorde trosse alt noe for landet generellt og kvinner spesielt. Northug gjør bare ting for sin egen vinning!

Siden du oppsummerer med at det bare er en reklame har du ikke forstått et ord av det jeg skrev hvertfall!
Mobberen i skolegården er ok han, for han slang jo bare en kommentar ikke sant? Noen syns jo til og med kommentaren var morsom, så da er det vel helt ok?

Det er vel mye morsommere med en skiløper som har humor, og ikke er tørr som en pinne vel. Har faktisk en nær slektning som er sammen med broren/Thomas Northug, og hun bor i samme hus som Petter i Trondheim. Han er en veldig fin og grei person. Husk han har tatt mange gull for Norge da. Jeg er ikke for reklamen, men kan ikke ta han som person fordi. :)

Kanutten sa for siden:

Siden du er i såpass nærkontakt ned PN kan du kanskje forklare ham inngående hva lavkarbo er slik av vi slipper slike teite reklamer?

Carisma sa for siden:

Han tar gullene for seg selv, alle gjør det! At de tilfeldigvis er født på ene eller andre sida av en landsgrense har lite å si. Jeg gir en flat F i hva de går med på trøya om det er norsk, svensk eller naziflagg for den del. De går for dem som gidder betale for at de kan dyrke egoismen sin.

Humor? Å le av andre for å fremheve seg selv er ikke humor. Og nå snakker jeg om han generellt, ikke bare i reklamen.

Jeg kjenner ikke Petter Northug personlig. Men kjenner slekningen min og Thomas Northug. Tror ikke det er jeg som bestemmer hvilke reklamer han velger å være med i heller, om jeg hadde kjent han. :) Men har et godt inntrykk av han selv også, for han har deltatt i noen springe løp jeg har deltatt i. Han er høflig han. :) Jeg er fra nabobygda.

Kanutten sa for siden:

Ok, men DA er det jo helt greitt at han gjør narr av lavkarbo. Siden du har et godt inntrykk av ham.

De trener knallhart for å bli så gode som de er, det gjelder ikke bare Northug, men Bjørgen og andre utøvere. Så jeg syns de fortjener respekt. Det er mange som bryr seg om idrett i Norge, kanskje spesielt skisport. De at du ikke er innteresert er greit, men ikke si han er egoistisk. For det kreves mye å være toppidrettsutøver. Enig i at han kunne latt være å bli med i reklamen men, tror ikke han mener vondt med den. Det er jo flere som er med i den reklamen også da. :) Alle tar vel gullene for seg selv, men også for Norge. :)

Det har jeg ikke sagt, men en kan ikke ta han personlig for en reklame.

Kanutten sa for siden:

Åhh?? Hvorfor tror du det kalles reklame?

Gerd sa for siden:

Kanskje på tide å fjerne det som ikke har med trådtema å gjøre?

Vil si at det som er skrevet her nå har med trådtema å gjøre, det er jo reklamen som blir diskutert her da. ? Petter Northug og Bjørgen er med i den.

Har vel ikke noe med personlighet å gjøre en reklame. :)

Carisma sa for siden:

Nettopp, og at kanskje budskapet ville provosert mindre med andre aktører.

Kanutten sa for siden:

Ville du ha vært med i en reklame som er stikk i strid med det du identifiserer deg med? Det ER som regel et krav at de som er med i reklamer er enige i det det reklameres for. Det ER jo faktisk på den måten reklamer skal "gå hjem".

Carisma sa for siden:

Tja, noen selger seg jo for nærmest hva som helst også da. Jeg sa ikke at Northug og Bjørgen gjør det, men... ;)

Det er godt mulig det, for jo mere kjente personer jo mere provoserende. Men, det betyr ikke at de er dårlige personer for det.

Carisma sa for siden:

Nei, det baserer jeg mer på oppførsel og uttalelser generellt.

Nei det ville jeg ikke, men Northug og Bjørgen er nok mot lavkarbo og da. Men, syns de kunne ungått å blitt med på reklamen pga at den er litt støtende for lavkarbere. Som sagt tror jeg ikke de mener noe vondt med det.

Det er ditt syn på han/dem det da. Jeg har ikke samme oppfatning.

Kanutten sa for siden:

Jeg tror at begge to faktisk står inne for det som reklamen sier. For de har sannsynligvis alt lavkarbosnakket langt oppi vrangstrupen og de vet de har påvirkningskraft.

Jo jeg er faktisk litt enig med deg på den, men de er ikke dårlige mennesker av den grunn. Tenk hvis det har vært motsatt, da har høykarbo folka blitt fornærmet. Det er derfor det ikke er personligheten som menneske det går på.

Kanutten sa for siden:

Jeg har da aldri sagt at det var dårlige mennesker, men jeg synes reklamen er usmakelig og jeg regner med at disse to innser at de støter mange.

Charlott sa for siden:

:ja:

Nei du har ikke sagt det direkte, men det kan tolkes den veien. Men, skjønner du ikke mener det nå da. Akkurat det du skriver her er det jeg har ment hele tiden, så da er vi egentlig enig da. :) Kanskje litt dårlig ordvalg av meg "dårlige mennesker" da, men kanskje "usympatisk/egoistiske mennesker" er mere riktig.

langaard sa for siden:

Reklame, være seg på tv eller i andre media, går inn det ene øret og ut det andre:)

surfeline sa for siden:

Ja, jeg så den også - men hvis vi hadde trimma som Northug, kunne nok de fleste av oss spist både det ene og det andre uten å bli tjukk. Han spiser jo sunt - og det er ikke farlig for folk flest å spise frukt. Det er jo bare alt det andre ved siden av. Jeg forsøker å ikke la meg provosere. Lett å si - ikke alltid lett å etterleve ;) Vi vet at dette er bra for oss - og at vi ikke sitter i sofaen og spiser ribbe med den ene hånda og sleiker på smørpakker fra den andre :D

Mortil1 sa for siden:

Jeg tror jeg skal lære meg en holdning som langaard: reklame, inn det ene øret- ut det andre!

Og for meg har det lite å si at det er Nortug som er i reklamen. Han er sponset av Bama og er forpliktet til å stille opp uansett budskap tror jeg. Det er mer den generelle holdningen i teksten nedenfor som insinuerer at alle ved vettet i behold må skjønne at "lavkarbo et helt bak mål og de har derfor sin fulle rett til å "mobbe" de dumme og feite lavkarbere."

shailene sa for siden:

"Det sunne folkevettet"? Som om folk flest har så mye vett når det gjelder kosthold.. :rolleyes:

At lavkarbo-kostholdet gjøres narr av i reklamer er ikke akkurat noe nytt. Dette har foregått lenge i USA, tipper det er der Bama har hentet inspirasjonen sin. Er ikke å komme unna at dette er et rimelig desperat og lavmåls forsøk på et siste stikk mot minkende frukt og grønnsakforbruk, samt minkende tillit til myndighetenes kostholdsråd som er noe Bama støtter seg på. Om Bama faktisk står for budskapet bak reklamen er forsåvidt irrelevant, å forsøke å sverte "de rare diettene" som går imot myndighetenes anbefalinger, samt å spille på det som er "hot" i media for tiden ved å trekke inn lavkarbo er forsåvidt en genistrek.

Peppa Gris sa for siden:

Jeg liker Nortug og det plager meg over hodet ikke at det er han eller de andre som er med i reklamen. Det som irriterer meg er at en gjennomsnitts lavkarber sannsynligvis (hvertfall burde) spiser mer grønnsaker en den gjengse brødspiseren. Da blir det litt feil å plukke ut oss, av alle, som den de skal latterlighetsgjøre.

Er det ikke bare fruktsalget som har gått ned, mens grønnsakssalget faktisk har økt?

shailene sa for siden:

Ja, salg av karbohydratrike grønnsaker og frukt er det som har gått ned :ja:
Om totalsalget har økt vet jeg ikke, mulig du har rett!

Chamomilla sa for siden:

Jeg må innrømme at jeg sendte denne Bama-reklamen og Marit Bjørgens sleivspark til lavkarbo på tv for en tid tilbake noen ufine tanker når jeg i går leste at denne damen var blitt syk og måtte stå over verdenscuprenn.... men det har sikkert ikke å gjøre med for mye bamabananer og for lite egg og bacon...Sikkert helt tilfeldig. ;) Huff, kunne ikke dy meg! Sorry Marit! Get well soon, selv om jeg heier på Ferry selv om han er svensk.. og bare fordi han spiser LCHF.. :p

Peppa Gris sa for siden:

Fikk svar fra Bama i dag. En flott mail. Bare synd det ikke er DET de sier i reklamen, for jeg synes budskapet i mailen er helt etter mitt hjerte.

Albatross sa for siden:

Kan vi få se hva de svarte da?

Charlott sa for siden:

Vil tri vi har fått det samme svaret ;)

Vi viser til din henvendelse og takker for denne.

Bakgrunnen for BAMAs annonsekampanje har vært å skape litt oppmerksomhet og debatt, og samtidig gi en oppfordring til store deler av det norske folk om å tenke seg litt om når det gjelder kosthold og hva som virkelig og bra for kroppen.

Dessverre er det ikke slike at det er grønnsaksrike matretter som folk flest forbinder med lavkarbo. De fleste som sier de ønsker å spise lavkarbomat, har aldri åpnet en bok om temaet eller satt seg inn i hva som faktisk er grunnlaget i et lavkarbokosthold over tid (ut over den første ketosefasen, da det er svært begrenset også med grønnsaker i de fleste diettene). Nettopp denne uvitenheten resulterer i at folk nå bl.a. serverer barna sine pølser rett i hånden, uten lompe, fordi det skal være sunt og lavkarbo. Samtidig unngår man også viktige næringsstoffer, vitaminer og fibre som man får ved å spise frukt og grønt. BAMA vet det er fullt mulig å spise sunt og ha det godt på lavkarbokosthold, men det forutsetter kunnskap, bl.a. om viktigheten av grønnsaker.

Konsekvensen av den voldsomme mediefokuseringen rundt lavkarbodietter siste halvår, har ført til at vår bransje har registrert nedgang i både frukt- og grønnsaksforbruket, spesielt gjelder dette de karborike produktene. Forbruket av norske poteter alene, har sunket med 7 – 8 prosent siste to måneder. Denne situasjonen rammer ikke BAMA i første rekke, men norske primærprodusenters økonomi, som har ferske produkter på lager som ikke blir solgt. Produkter som ble planlagt og sådd i våres på bakgrunn av en normal og forutsigbar omsetning.

Denne forbruksnedgangen er medieskapt, på samme måte som situasjonen med smørmangelen. Med slike voldsomme og svært uholdbare markedssvingninger er det helt åpenbart at det er nye aktører på banen. For oss tyder dette på folks tolkning av hva som er ”sunt” innenfor lavkarbokostholdet, faktisk ikke er i tråd med det som er budskapet fra de fremste ekspertene på dette området.

Nasjonalt råd for ernæring la i januar i år frem reviderte kostholdsråd basert på omfattende dokumentasjon av vitenskaplige forskningsrapporter og publikasjoner. Når det gjelder frukt og grønt anbefales fremdeles fem porsjoner grønnsaker, frukt og bær hver dag, hvor halvparten av inntaket bør være grønnsaker. Men mengden er redusert til fem porsjoner à 100 gram. Bakgrunnen for den anbefalte mengden er at det ikke finnes entydig dokumentasjon for mengden grønnsaker, bær og frukt som gir en optimal helsegevinst. Men ut fra en helhetlig vurdering anbefales minst 500 gram. Forbruket av frukt og grønnsaker i Norge ligger i dag i snitt på 350 gram per dag, og har stagnert.

Vår oppfatning er at økt kunnskap, det være seg om lavkarbokmat eller om frukt og grønt generelt, bidrar til at det norske folk tar riktige valg i forhold til eget forbruk. BAMA er et selskap som har et stort samfunnsansvar og bruker mye ressurser på å oppfordre folk til et sunt kosthold. Vår største bekymring er at barn og ungdom helt ukritisk skal kaste seg på karbobølgen.
Her ønsker BAMA å bidra til en sunn debatt om temaet, samtidig som vi er inneforstått med at det hersker forskjellige oppfatninger rundt dette temaet. Men vi har med vår annonsekampanje ikke hatt til hensikt hverken å ”stigmatisere” eller på noen måte henge ut de som følger lavkarbodietter. Hvis du har oppfattet vår kampanje slik, beklager vi dette på det sterkeste!

I forbindelse med kampanjen kan vi for øvrig opplyse om at vi har publisert en artikkel på bama.no om grønnsaker, bær og frukt sin rolle i lavkarbokostholdet. Dette for å bidra til å støtte opp om sunne og gode vaner hos de som ønsker å legge om til et karbohydratfattig kosthold.

Med ønske om en riktig god jul!

Med vennlig hilsen
Hanne Linnert
Informasjonssjef

Gracella sa for siden:

Men kjære, vene... Hvis meningen deres var å skape debatt, hvorfor fortsetter de med feilinformasjon (vranglære)??
Hvorfor ikke skrive at "Mange tror de må kutte ut grønnsaker og frukt/bær hvis de vil spise lavkarbo, men det er helt feil"??
Kjenner at jeg blir irritert - for som Peppa sier, innholdet i mailen er kjempebra.

I går hørte jeg forresten en stjernekommentar:
"Tenk at det bare blir tomt for meierismør i hyllene, og så ser de (lavkarberne) ikke alt det hjertegode smøret som står igjen!" :D

Tenk at folk (godt voksne) ikke vet forskjell på smør og margarin...!! Og da blir det ikke bedre av at Bama kjører direkte feilinformasjon i reklamen sin!

Vibeke-67 sa for siden:

Så flott at de svarte så grundig!
Potetsalget har gått ned 7-8%? Det er vel ganske mye, er det ikke? Media har mye makt, mye mer enn man tenker over til daglig. Jeg ar flirt litt av hele mediakjøret om lavkarbo hvor de drar fram bacon dyppet i smør til enhver anledning, men man får jo et litt annet perspektiv på ting når man leser om konsekvensene her ja.
Men synes i grunnen det er rart at det får så store konsekvenser for barn om man kutter ut brødet og bare spiser pølsa. Det er jo ikke sånn at man bare spiser pølse, bacon og fett og kutter ut grønnsakene (bortsett fra potetene da, tydeligvis, kanskje pølse og potetmos er blitt til bare pølse?). De menneskene med barn som nå prøver seg på lavkarbo de har lært fra media, men ikke setter seg inn i dette og ikke spiser grønnsaker er vel heller grandiosa og ferdigmatforeldre? Man går jo ikke fra et "normalt norsk kosthold" sammensatt av kjøtt/fisk, grønt og karbohydrater med bare fett og proteiner? Så BAMA bommer litt tror jeg, med sine refleksjoner her.
Eller så er det jeg som bommer ;)

Hva om media fingerer en potetkrise? :p

Peppa Gris sa for siden:

Jeg tror Bama har mye rett. Det er mye dumme folk der ute og jeg tror nok en del kutter grønnsakene i frykt for karbohydrater og i stedet for gir de ungene halvfabrikata i form av pølser og fiskekaker.

Dersom alle hadde spist rett hadde potetsalget sunket og grønnsaks-salget økt, men det gjør det jo ikke. Det viser jo at noe er riv ruskende galt.

Man ser jo også her inne at enkelte tror at salat er grønnsaker og at et måltid med en liten tomat er nok. Da har man bommet, synes jeg.

Ignite sa for siden:

:_oy: Jammen! Den er jo grønn! :cool:

timich sa for siden:

Fint svar, de har jo rett i at mange misforstår lavkarbo (og mange andre dietter) og kutter grønnsaker. Men litt teit å eksemplifisere det med pølsa da, som om at barnet går glipp av mange næringsstoffer i lompe eller pølsebrød:p

vimsen85 sa for siden:

Det sto da virkelig i avisene i høst at det var krise i potetgullindustien og at de måtte importere poteter til chipsproduksjon. Jeg er enig i at mange hiver seg på lavkarbo uten å vite hva de driver med, men bama hjelper jo ikke ved å framstille oss som noen som bare spiser smør og bacon. De burde kanskje heller reklamere til lavkarbofolket. Ikke mot dem..

smgj sa for siden:

Hehehe ... ja, man fanger som kjent flere fluer med honning enn med eddik og om de mener lavkarbere trenger mer grønt så tror jeg ikke de får så mange kunder gjennom å disse dem...

aatinka sa for siden:

:lol:

Kanutten sa for siden:

Det er juo ikke rart at potetsalget har gått ned.
Poteten ble jo tatt ut fra det gode selskap "5 om dagen". Klart det får konsekvenser når det er fremdeles mange som følger statens råd for hva som er sunt.

Aline sa for siden:

Samt at potet gjerne ikke brukes så mye av de unge i pastagenerasjonen?
Jeg spiste veldig lite potet på høykarbo. :)

shailene sa for siden:

Veldig sant. Har knapt rørt en potet på 5 år, og det er ikke pga. lavkarbo!

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.