< Tilbake til oversikten

Melk eller fløte?

Newstart sa for siden:

Jo jeg vet at melk ikke er lavkarbo akkurat men jeg lurer på en ting. Jeg skal lage meg sukkerfri sjokoladepudding i jula. Sånn ferdig pakker. Jeg bruker bare ta en pakke fløte jeg og spe resten ut med vann. Da blir den ikke tynn heller selv om den er laget på masse vann. Men så begynte jeg å tenke på en ting. Lønner det seg å bruke melk istede pga kaloriene og ta støyten med å øke karboene litt eller vil det bare bli dumt? Kanskje kaloriene i fløten gjør mer vondt enn godt liksom. Nå skal det også sies at jeg spiser en del når jeg først spiser. Men det er jo svimlende mange kalorier i fløte da. Og jeg tviler på ketose varer de dagene jeg skal spise det. For det har det ikke gjort tidligere.

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

I utgangspunktet skal man jo ikke tenke på kaloriene på lavkarbo, men noen få må ta hensyn til det for å få vekten ned. Om det ikke gjelder deg, ville jeg ikke brydd meg om det, og heller tatt fløte enn melk, for å få ned karbohydratene.

Newstart sa for siden:

Nei nettopp, man skal jo ikke det. Men eneste lavkarbo snopet jeg spiser stort sett og jeg har ca 7 kg til jeg skal ned før jeg har kommet meg i mål. Så begynte jeg bare å fundere om det hadde vært bedre eller.... for å liksom spare meg alle de ekstra kaloriene. Men har jo ikke så lyst å gå så langt opp i karbo heller da. For jeg trives med lite men ja.... kanskje det ikke har noe å si uansett hva jeg gjør.:rolleyes:
Jeg reagerer jo på melkeprodukt da henger vekta leeenge. Så sånn sett er det ett fett hehe....:D

&lt;insert_scary_name_here&gt; sa for siden:

Nei, om du reagerer på melk kan det vel være det samme ;) Men om du går ned jevnt og trutt, mye eller lite, uten å måtte tenke på kaloriene, bør du ikke gjøre det heller. Mange her inne melder at de går ned som mest når de spiser mye kalorier.

Aline sa for siden:

Men har du regnet på forskjellen i karber og kalorier i de to alternativene? Jeg aner ikke hvor mye væske som må til :)

lavkarbolise sa for siden:

Begynner du å tenke slik er veien kort til å kutte ut fettet og noen uker senere sitter du der med skumma melk og 4-korn. Hold deg til fløta.

nellie sa for siden:

Det er ikke sååååå himla mye karbohydrater i litt melk altså.. Kan du ikke ta halvparten av hver da? Halvparten H-melk og halvparten fløte?

shailene sa for siden:

Nå spiser du vel ikke sjokoladepudding hver dag akkurat? Om du bruker fløte eller melk i juledesserten har nok ikke akkurat så mye å si, sånn i det store og hele. Kommer du til å ete mye karbohydrater ellers er det vel like greit å bruke melk da. Til hverdags blir det jo en større vurderingssak, hvis du bruker mye fløte/melk ellers. Hvis du reagerer på melkeprodukter, kan jo usøtet soyamelk være et godt alternativ, det har tilnærmet 0 karbohydrater.

Peppa Gris sa for siden:

Vi er mange som teller kalorier uten at det fører til skummetmelk og 4-korn.

lavkarbolise sa for siden:

Uff så karbogrettent svar da. ;)

Livsglede sa for siden:

Om jeg lager sukkerfri sjokoladepuddinge eller vaniljesaus som det normalt skal være melk i bruker jeg selv alltid fløte utvannet med vann funker fint det:-)

Bestemamma sa for siden:

Om du tenker karbohydrater bruker du fløte utspedd med vann, om du tenker kalorier bruker du lettmelk...valget er opp til deg....

Regnestykket blir slik:

Fløte
3dl fløte utspedd med 7 dl vann til 10 dl væske
Karbohydrater.........8,7
Kcalorier................1086

10 dl lettmelk
Karbohydrater........47
Kcalorier...............460

10 dl H-melk
Karbohydrater........46
Kcalorier...............660

Camomilla sa for siden:

Hvis det er Eldorado sin sjokoladepudding du mener, så har jeg pleid å lage denne med 50/50 fløte og laktosefri lettmelk. Den laktosefrie lettmelka inneholder mye mindre kh enn vanlig lettmelk (men vi kjøper den siden datteren min ikke tåler vanlig melk). Synes det gir en utrolig deilig, fyldig konsistens og smak med fløtemelken, og de gangene jeg spiser lavkarbogodt/-dessert betyr det mer for meg enn antall kalorier. Men nå har jeg aldri talt kalorier, da. Det ekstra fettet metter godt, og jeg reagerer heldigvis ikke med særlig søtsug av kunstig søtning :)

Newstart sa for siden:

Tusen takk bestemamma. Så var det å bestemme seg for hva som kan være best da.:p

Hmm det er nok ikke det som er poenget her. Det var kun for å spare der jeg kan. Og skulle tro at jeg kommer til å få i meg nok fett i jula slik som det er. Og jeg bruker fløte blandet ut i vann og det funker kjempebra. Dessuten bare for å understreke da så har jeg full kontroll. Er veldig kontrollert i hva jeg gjør og gjør ikke noe som skal kunne ødelegge noe. Om jeg en dag spiser noe utenom mitt kosthold så ramler jeg ikke på høykarbofylla av den grunn.
Snakker du av erfaring du da eller?:p

Newstart sa for siden:

Har kjøpt laktosefri melk så det skal testes ut:D

Holtappen sa for siden:

Tusen takk for utregningen, tror jeg går for denne varianten til sjokoladepuddingen. PS! ett knallgodt tips er å tilsette 3 dråper Stevia vanilla creme dråper/pr.pk. en lager, blir en aldeles nylig smak (og ikke no mer karber :D) Vennlig hilsen holtappen, som gleder seg til sjokoladepuddingen er ferdig...

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.