Jeg har så lyst på marvposteier til jul. Men jeg er innamari usikker på hva jeg skal lage paiskallet av, som passer til kaker..Burde være soya og glutenfri.
Hvordan blir kun kokosmel tror dere? Best å halvblande med mandelmel?
Om man tar utgangspunkt i Gerds kransestenger, men bruker hele egg så burde man få til selve fyllet. Men da gjenstår paiskallet, som helst skal være litt sprøtt( ikke helt lett å få til uten hvetemel). Noen som tar utfordringen og har forslag?
...Jeg vet hva det er fordi jeg var café-barn på nittitallet, eller noe. Røykepause for de voksne, konditori-kake for de små. :p Tror sannelig ikke jeg har sett eller smakt det siden alderen min var ensifret...
Om du bruker kokosmel så tror jeg det er lurt å ha litt fiberhusk i for at det skal henge sammen :) jeg har laget pizzadeig med kokosmel, fiberhusk, olivenolje og vann.. det ble veldig vellykket. Laget paideig med smør og kokosmel. Det smakte godt, men ble smulete.
Leste også litt om kokosmel et sted, siden det suger mye veske - så kan det være lurt å bruke mer fett eller kokosmelk i stedet for vann for å få passe konsistens. Bare et tips :) som du kanskje alt vet om.
Godt poeng! Mulig egg funker også, egg funker utmerket som bindemiddel i feks nannahs knekkebrød når man ikke har fiberhusk. I flere av paideig oppskriftene til Bestemor er det egg.
Dytter opp, jeg skal prøve å få til dette. Marvpostei er så godt!
Tenker nesten at deigen er den jeg må tenke mest på, for å få riktig smak og konsistens( blir selvfølgelig ikke som hvetemelsdeig). Jeg skal på apoteket og se om de ar fribol sitt bakesukker, var noen som mente det gav seig kransekake..
3/4 kopp koksmel = ca 90 g
1/2 kopp mandelmel = ca 60 g
Håper du får til å lage marvposteier :) Det er jo kjempegodt!!
Denne deigen ble i alle fall smidig og god å jobbe med, og burde gå greitt an å forme :D
De ble gode. Men jeg laget for lite fyll. Til din kjeksoppskrift er det nok passe med fyll av 200g mandler.
Jeg brukte fribol bakemiddel( suklarose og polydekstrose) og byttet ut sukkeret med det. God smak og godt fyll. Spennende å se hvordan de er når de har stått en dag.
Men jeg vil si at de er godkjent for min del:D Og kjeksoppskrifta var god til sandkaker også, hadde to jeg ikke fikk fyll i( laget til 20stk), ikke verst erstatining for sandkaker. Resten av deign kjevlet jeg ut og stekte som til brune pinner og skar ut. Angrer på at jeg ikke hadde de i former også og stekte som sandkaker. Men en dæsj multe eller granateplekrem er de nok knallgode!
Så bra at de ble vellykket :)
Ja, kjeksdeigen ble kjempebra syntes jeg også :) Småkaker med kokosmel blir myke, men når jeg fikk eksperimentert litt og tilsatt litt mandelmel ble de sprø og gode :-) Legger ut hele oppskriften på bloggen min etter hvert :)
Å lage samdkaker av oppskriften var en kjempegod ide :)
Får se litt hva jeg rekker siste uken før jul her... Ellers har jeg kjempelyst på sprøe krumkaker...:p Har ikke funnet noen oppskrift jeg er fornøyd med her dessverre.... Men pønsker...:rolleyes:
Mamma pleide å lage noe liknende, men hun kjevlet ut deigen og la fyllet oppå. Så rullet hun det hele sammen, skar skiver og stekte. Vi kalte disse kjeksene for "sneglehus" på grunn av spiralmønstret. Veldig godt. Neppe identisk oppskrift som marvposteiene dog.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.