Jeg har stoppet litt opp i vektnedgangen nå. Jeg lager all mat fra bunnen, så jeg vet atdet meste jeg bruker er riktige varer. Men så kom jeg på å tenke på at ekte remulade, går det fint ann å bruke det?
Beklager at jeg spør dere om dette, men det er det eneste jeg har spist som er annerledes etter at jeg stoppet i vektnedgangen..
Altså, for meg er det så enkelt som at jeg ikke skal overstige mine 20-25 karbo om dagen. Om jeg gjør det med remulade eller to slurker cola har lite å si. Hehe.
Det er flere som føler at f.eks løk er en partystopper, noe jeg spiser hver dag, noen mener sukkerfri Ifa ødelegger og andre spiser det hver dag.
Hadde heller sett på hvor mye/lite du trener. Har du trent mer enn vanlig så vil vektnedgangen være tregere, mindre enn vanlig og du har få kilo å ta av så vil det rett og slett ta tid.
Vet ikke hvor mye overvekt du har, men husk også at ketolysekuren beskrives som "for deg som har 10kg eller mer i overvekt". Mange som starter med 5kg i overvekt og tror det skal rase av første to ukene fordi de med 30kg overvekt går ned så mye så fort.
Nå har jeg kanskje selv 5kg overvekt igjen, og nå er det SUPERVIKTIG at jeg gjør alt 100% riktig for at jeg skal gå ned. Drikke utrolig masse vann, variere masse forskjellige grønnsaker hver dag. Sørge for å få i meg minst 15karbo om dagen fra grønnsaker og trene så og si hver dag på forskjellige måter, hvis ikke rikker ikke vekta seg.
Er ikke akkurat mega erfaren, men jeg spør mye selv om det er noe jeg lurer på og leste boka inn og ut i begynnelsen. :) Mye er jo egne erfaringer og folk opplever dietten/livsstilen forskjellig. For meg var det viktigst å gå ned fortest mulig, andre vil nyte det.
Jeg tror i alle fall et aktivt liv er det mest viktige. :)
Sitter å skriver på masteroppgave, så har ikke mulighet til å pugge boka helt skikkelig enda.. Får spørre dere i mellomtiden!
Jeg ønsker også en rask vektnedgang, men såklart med plan om å bli værende på under 80 etterpå også! :p
Takker og bukker så mye for oppskrift! Den skal lages i morgen!! :D
Bare et lite spm til om noen skulle sett det! Kan fløte være grunnen til at vektnedgangen har stoppet? Ser at jeg også har brukt litt mer fløte i det siste enn i begynnelsen. Tenker jeg får prøve å kutte litt ned kanskje. Jeg vet at melkeprodukter kan være hemmende for enkelte..
Ser at jeg har i det siste spist litt mer av fløte enn hva jeg gjorde i begynnelsen. Er det andre som opplever at det virker som en hemmer? Tror jeg skal kutte ut en stund, for å se hvordan det går da! Vil gjerne høre erfaringer!
Ja, i dag er det rein mat, eneste jeg steker i er meierismør. Skal se hvordan det går med en fløtefri dag. Har gått opp ett kilo, så noe må det være, og jeg går ut ifra at det er fløten! Tydeligvis en no go. Må det bare være den nå da! :)
Synes dere andre er så flinke, og dere virker så trygge! Gleder meg til å komme dit selv! :D
Nei til mye fløte, ost og melk om du reagerer på det. Og ja til masse grønnsaker, gjerne stekt i godt med smør og så passelig med kjøtt eller annen proteinkilde til.. Jeg følger riktignok ikke ketolyse, men har testet en del hva som funker og ikke for min del når jeg ikke har så mange kg som skal vekk. Det hjalp godt for min del å kutte ost, men beholdt litt fløte/melk til kaffen f.eks. Store mengder krem/fløte gir lett stopp for meg, men jeg har det ikke så travelt. I perioder spiser jeg gjerne to hovedmåltider i stedet for tre. For meg funker det å spise frokost, ta lett på lunsj og så spise mer til middag igjen. Men jeg sulter meg ikke av den grunn. To egg sammen med en god porsjon smør til frokost holder meg mett til langt over lunsjtid. Handler vel om å lytte til kroppen og spise når man er sulten også. Andre spiser ikke frokost, men lunsj og middag.
Jeg la inn det jeg spiste på diett.no et par dager for noen mnd siden og fant at jeg spiste mer protein enn det som sannsynligvis var mitt behov. Det hjalp å redusere litt der. Man må av og til prøve og feile litt og ta lærdom av det. Vi er alle forskjellige. Det som virker for andre virker kanskje ikke for deg og omvendt.
Tusen takk Chamomilla! Kjempeutfyllende svar, jeg setter virkelig pris på erfaringene deres! 21 er jeg ferdig med muntlig, så da blir det bokpugging for alle penga!
Vet ikke helt hva som teller som mye fløte, men jeg får i meg ca 1 dl fløte eller sæter rømme hver dag. Bruker det i sauser eller lignende til middagen.
Jeg merker ikke noe negativt med det, men jeg har ei venninne som gikk på ketolyse som stoppet opp helt i vektnedgangen bare hu hadde i seg fløte en gang i blandt. Så vi er vel forskjellige der, det som er "partystopper" for meg(noe jeg mistenker i alle fall) er malitolsirup. Som f.eks i ifa, läkerol og andre sukkerfrie lakristyper.
Ja, jeg leste om malitolen.. En dag glemte jeg meg, og tygga i vei på en ekstra tyggis, og når jeg kom på hva jeg hadde i munnen flekka jeg vinduet ned og spytta den sporenstreks rett ut.. Må le litt av hele hendelsen.
Jeg kjenner det og i dag på magen at jeg ikke føler meg oppblåst eller tung om det kanskje er et mer passende ord. Fløte er nok min partystopper. Men det finnes jo så mye anna godt, at jeg skal klare meg bra altså! :D
Må jo understreke at man varierer en god del opp og ned i vekta første tiden etter vannvekten er tatt av da. Jeg opplevde det samme selv. Har veiedag hver mandag. Kunne f.eks veie 95 på mandag, 97 på tirsdag og 93 neste mandag igjen. Ikke heng deg for mye opp i det(lettere sagt enn gjort), men så lenge du har god samvittighet ovenfor hvordan du spiser og trener så tror jeg du skal gi det litt mer tid. :)
I dag har jeg gått ned 600 gram, det etter en dag uten fløte. Mulig det ble litt mye de andre dagene, og jeg trenger det nok ikke hver dag. Har hatt kylling med kryddersmør, som er lagt av fløte både i dag og i går. Det har gått bra. Ser for meg at det skyldes mengden da.. Får prøve ei stund til og eventuelt gå fra litt til litt mer etterhvert!
Takk for gode tips anyways. Dere er uvurderlige!
Jeg ser den. Men nå, i begynnelsen, siden jeg raser ned i vekt, så er det jo kjempemotiverende å følge med! Jeg får prøve å la være, men det er som du sier, lettere sagt enn gjort!:p
Nesj. Er åpen for det meste, liker mat med mye smak. Også sterk mat. :)
Er vel jeg som har dårlig fantasi da. ;) Jeg lager jo selvsagt mange måltider uten meierivarer, men da blir det ofte stekte grønnsaker og stekt kjøtt med pepper på. Haha.
Veier du deg hver dag? Det er første triks for å få vektnedgangen til å stoppe opp! Det fører bare til stress, som for de fleste stopper nedgangen, og ofte fører til at vi lagrer vann som igjen gir vektoppgang. Du blir alt for opphengt i noen uvesentlige gram opp og ned fremfor de lange linjene. Det skal så lite til å veie mer eller mindre enn morgen, alt fra vannsamling, menssyklus, matrester fra dagen før i magesekken osv. :rolleyes:
Mja, jeg vet ikke om jeg er enig. Jeg har daglig gått ned mellom 300 og 600 gram frem til jeg tydeligvis hadde litt for mye fløte i maten. Nå når jeg har kuttet den ut, er kroppen i gang igjen. Det ser ut som om det er tvilsomt at mine tanker ang vekta blir en hemmer. Da hadde jeg jo stoppet opp i vekt for lenge siden, og det hadde heller ikke hjulpet å slutte med fløten for en periode.
I forhold til det du skriver tenker jeg at det kommer litt ann på hvilke tanker man har i hodet når man går på vekta. For meg er ikke vektnedgangen no stress, har jeg gått ned så er det flott. Om jeg står i ro, så går det også greit. Jeg vil tro at akuratt det der er kan være både situasjons og personbetinget. Jeg vet at Mr. Ketolyse også sier det samme som deg, men der fikk du iallefall mitt syn på saken! :p
Enig i denne her da! Og ser hva du mener! Jeg veier meg til ca samme tid per dag, selv om det er kjekt å se nedgangen, fører det ikke noe stress over seg. Bare mer motivasjon til å videre mestre det som jeg nå har satt igang! :)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.