Alynna sa for siden:
Denne suppen inneholder ikke ingefær eller annet fornorsket tullball som f.eks Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt presterer å røre det til med. Det smaker ikke det samme i det hele tatt. Det blir sikkert godt, men noe helt annet.
Ok, så jeg har gjort 2 ting som er litt uvanlige i forhold til den autentiske versjonen.
-
Jeg er ikke så glad i små fiberbiter og blader i suppen, så jeg siler av kraften. Vil du ha suppen mer rustikk, så kan du koke alt i samme slengen (dropp det med morteren).
-
Mange oppskrifter opererer uten hvitløk. En del har det med. Jeg synes det er godt med litt. Denne smaken skal for all del ikke overdøve de friske sitrustonene i suppen.
Oppskriften:
1 fedd hvitløk
1 stor tommel galangal, skivet
3 stilker sitrongress, kuttet opp (hadde for lite, brukte litt sitronskall)
Knuses grovt i morter og hives i en gryte med:
1/2 liter kyllingkraft, eller vann + 2 buljongterninger
2 thaichili skåret tvers over
3 kaffirlimeblader revet i 2
Kokes i et par minutter og siles.
Kok opp på nytt med 2 bokser kokosmelk, ha i:
4 kyllingfileter, oppskåret
3/4 løk, snittet,
8 sjampinjonger, skivet
1/2 mildere chili, snittet
1 ts Nam prik phao (chili paste with soy bean oil står det på min). Kan droppes, inneholder også pittelitt sukker, men det gir en litt ekstra dimensjon.
2 nye blader kaffirlime, revet i 2
Når det igjen koker, ha i:
8 cherrytomater skåret i 2
2 vårløk snittet på skrå
Tilslutt, smak til med:
saften av 1/2 lime
4 ss fiskesaus
1 ss sukker eller tilsvarende søtning, jeg synes en splash natreen er best her. (Da burde suppen være ketolysevennlig)
bittelitt raspet galangal
Ved servering, dryss over finhakket koriander.
Dette er bare sååå godt! Perfekt balanse mellom fylde og syrlighet og salt. Suppen føles frisk, lett, og varmende på samme tid.
For dere som tar den daglige skjeen med cocosa, og synes det smaker blæh, og koster mye, så husk at her får dere masse fersk, deilig kokosfett rett i middagen i en setting der det faktisk smaker nydelig :cool:
Kaffirlimeblader og galangal får du i alle viet/thaibutikker, jeg vet om en i Sandvika og ganske mange i Oslo sentrum, spør om du lurer på hvor :). De har bedre koriander også. Man trenger strengt tatt ikke thaichili (bird's eye chili), det går an å bruke innmaten på svakere chili også. Men kjøper man en pakke for en tier, så har man chili i laaaang tid fremover, de er supersterke :)