< Tilbake til oversikten

Fra B til A menneske!!

tingeling74 sa for siden:

Noen som har opplevd dette? Har gått fra å være et ekstremt B menneske (på grensen til C), til å bli et A menneske :) Tidligere kunne jeg sove til kl 11 på fridagene, og fremdeles være trøtt, mens nå spretter jeg opp av senga kl 8 på lørdagene :D Kjempedeilig å føle at en har så mye mer energi og overskudd!! Barna er også positivt overrasket, og merker faktisk at mamma har forandret seg :)

shailene sa for siden:

Er definitivt mindre trøtt om morran selv om jeg har sovet lite. Men er nok langt unna A-menneske fortsatt. Nå var vel jeg nærmere F-menneske i utgangspunktet, kunne til tider sove til kl 16-18 på ettermiddagen når jeg hadde fri! :p

Har også merket noe annet smårart, er ikke lenger sånn at musklene må "våkne" etter jeg har stått opp. Før var det så vidt jeg skulle klare å stable meg opp trappa eller skru opp et syltetøyglass, rett og slett fordi musklene ikke funka etter jeg hadde sovet. Mindre morragretten er jeg også!

krokodillen sa for siden:

Ja, jeg har liknende erfaring.

På "normalt" kosthold brukte jeg omtrent to timer HVER kveld på å sovne. Ingenting hjalp, å legge seg tidligere ga bare enda flere våkne timer. Hele livet, fra jeg var liten, så jeg trodde at jeg bare "var sånn".

Nå? Jeg sovner på få sekunder. Rekker knapt å tenke noen tanker etter at jeg har lagt meg.

Jeg har testet ut litt og for min del ser det ut til at det er gluten som er synderen. Å spise noe med glutenmel fungerer veldig dårlig.

Jeg måtte tvinge meg opp på morgenene samme hvor trøtt jeg var, og drikke kaffe for å komme ut av "tåka". Var aldri noe sulten om morgenen heller, bare urgen. Nå er jeg sulten!

tingeling74 sa for siden:

Ja, det med musklene har jeg også erfart :) Kroppen fungerer med en gang en står opp! Tidligere var jeg også mye plaget med betennelser i ledd, men dette er helt borte nå :) Vinteren var et mareritt. Kulden gjorde muskel og leddplagene 10 ganger verre!
Livet er blitt helt annerledes etter lavkarbo, og jeg kunne ikke tenke meg tilbake til det gamle nei :)

Rin sa for siden:

Tja, på en måte. Jeg var verken A- eller B-menneske i utgangspunktet, jeg hadde ingenting som lignet en jevn døgnrytme i det hele tatt. Jeg har fortsatt tidvis problemer med det (pga ME), men her er stikkordet tidvis, og ikke kronisk sånn som før. Jeg kunne sove i 20 timer og være stuptrøtt etter 2-3 timer og legge meg til å sove 6-7 timer igjen, eller omvendt, være våken i over 40 timer og ikke klare å sove, etc etc.

Nå har jeg oftest trøbbel med å ikke klare å sove nok, og ha for dårlig søvn, men jeg står opp ganske jevnt mellom 6 og 8 om morgenen, etter i alle fall 4-5 timer søvn, kanskje 60% av tiden. :p ME'en tatt i betraktning er det ganske bra, faktisk!

ToreH sa for siden:

Dessverre, har ikke merket noe til dette. Jeg fungerer fremdeles best på kvelden og sent på natten. Sover lenge om morran som før.

Det som påvirker meg mest er mørketiden. I okt-nov-des er jeg merkbart trøttere om morran enn om sommeren.

Jeg er typisk B-menneske fra nord ;)

smgj sa for siden:

Jeg er vinterB og sommerA jeg... men demringsklokke hjelper på morgentrøttheten. Skulle bare hatt auto"magisk" dimmer på pc/tv/stuelys sånn i 9-10tiden også... :p

Kanutten sa for siden:

Og jeg lurer på hvor langt nord du er. Kan du gi et lite hint?

ToreH sa for siden:

Hehe, siden Norge både på TV og media er definert til å være i umiddelbar nærhet av Oslo, så bor jeg nord i Norge da...hehe. Send med PM du. ;)

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.