< Tilbake til oversikten

Fettprosent - Er dette mulig?

shailene sa for siden:

Begynner å lure på om vekta mi er ødelagt. Den har nå gått fra å påstå at jeg har rundt 23% kroppsfett, som forsåvidt kunne stemme, til 17-18%(!). Tar ikke gleden på forskudd akkurat, for dette virker merkelig. Er det virkelig mulig på bare 3-4 måneder, og maks 5 kilo minus siden sist? Har ikke trent SÅ mye heller.. Har fått med meg at sånn elektronisk vekt ikke er helt nøyaktig altså, men har nå trodd at den iallefall viser forskjeller i fettprosent greit. Hva er deres erfaring med elektronisk vekt, og hva som skjer med fettprosenten lavkarbo?

nellie sa for siden:

De fleste vekter med fettprosentmåler er ganske unøyaktige. De klarer som oftest ikke sende signaler igjennom hele kroppen, så det er mest fettprosenten på underkroppen som kommer opp. Med mindre den har håndtak man holder i osv da.:)

Fettprosenten på min vekt kan variere med type 5% alt etter hvor mye vann jeg har i kroppen. Det er en ille billig tanitavekt da.

Sier ikke at det er helt feil, men det kan være. Og det kan være riktig.:)

smgj sa for siden:

Har du regnet ut hvor mye 23% fett og 18% fett er i kilo? Og hvor mye 5kg er i fett%? Det er jo en måte å iallfall halvveis etterprøve svaret på.

For min egen del så tror jeg at dette kostholdet på mange måter endrer hormonbalansen. Det kan derigjennom også påvirke kroppsammensetningen. Det er jo mange eksempel på folk som sliter med å slippe kg'ene, men som slipper cm... ? Og at det påvirker væskemengden i kroppen er velkjent.

Som Neillie skriver er vektene også veldig følsomme for væskebalansen.

Kanutten sa for siden:

Jeg har tanitavekt som suser opp og ned på vann, vekt og fett.
Jeg summerer sammen de tre tallene og notere summen. Dette gjør jeg hver gang jeg veier meg for da får jeg bare ett tall å forholde meg til. Og jeg ser jo da tvert om det er noen endring på hele meg.

shailene sa for siden:

Nellie: Kan nok stemme hvis det er riktig at strømmen ikke når gjennom hele kroppen, for beina mine er ganske bra trent i forhold til resten av kroppen. Skulle fått tatt en ordentlig måling, ja :)

smgj: At jeg ikke tenkte på det, såklart går det jo an å regne på dette.. Hvis vekta og matematikken min stemmer, har jeg altså mista ca. 4 kilo fett og 1 kilo "noe annet". Men vet ikke helt om jeg tror på at fettprosenten min er så lav nå, fortsetter det sånn kommer jeg jo da til å ligge på rundt 15% når jeg når målvekta, og det er jo ille lavt..

Kanutten: Det var lurt! Ser vekta mi også varierer med rundt et halvt kilo og en halv prosent, hvis jeg måler flere ganger etter hverandre.

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.