Folk som har slanket seg ferdig og bare vedlikeholder eventuelt fortsetter lavkarbo som en livsstil, hvordan er det dere lever sånn grovt sett?
Hvor mye karbo/fett/kcal om dagen?
Ser i boka at Torkil foreslår fedon som et greit alternativ, men utifra hva jeg leste var det ikke helt min greie, da blir det heller lavkalori.
Jeg lever lkhf, så ikke mye annerledes enn jeg gjorde på ketolysekuren. Jeg er mindre nøye nå og unner meg noen mer lettvindte løsninger (som landlords brokkoli og blomkålgrateng og peppersaus på pose) med god samvittighet. Jeg har også innført litt flere andre matvarer som nøtter, hodekål. Jeg teller verken karbohydrater eller kalorier, men jeg spiser bittelitt mer enn jeg gjorde da jeg slanket meg.
Jeg var "ferdig slanket" i midten av november etter å ha gått ned 20 kg, og har nå begynt å trappe bittelitt opp på kh ene. Er enda ikke kommet høyere enn mellom 15-20, men det er for meg nok til at vektnedgangen har stoppet opp og vekta ligger stabilt (måtte ligge ned mot 10 for å ha vektnedgang). Når det gjelder kjøtt, fisk, grønnsaker, sauser, fett osv, så spiser jeg akkurat som mens jeg slanket meg, når jeg er sulten og til passe mett er prinsippet mitt. Men nå kan jeg i tillegg til de andre matvarene litt oftere ha litt bær, litt nøtter, litt brøderstatninger osv. Synes jeg får plass til masse når jeg er oppe på 20g kh i fohold til når jeg var nede på 10:D
For meg er det viktig å holde vekten stabil i denne fasen, og derfor øker jeg veldig, veldig sakte med kh-ene. Planen er egentlig å ligge på LCHF med ca 30-50g kh som livsstil. For meg er det helt uaktuelt å gå tilbake til høykarbo mat igjen. Jeg ønsker definitivt ikke å ødelegge det jeg har oppnådd!! I tillegg trives jeg veldig godt med dette kostholdet, og kroppen min har det bare så utrolig mye bedre på alle måter.:)
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.