< Tilbake til oversikten

Godt skrevet om smørkrisa

Bestemamma sa for siden:

I Dagbladet fant jeg denne artikkelen...Akkurat det vi alle har fryktet angående fôret til dyra snakkes det blandt annet om her.....:(

Forferdelige tilstander...vi må gå til aksjon mot myndighetene nå...de kan ikke få ture fram som de vil lenger:mad:

smgj sa for siden:

Det du kan gjøre er å finne en bonde og kjøpe melk direkte. Jeg skulle gjerne ... Har en stygg mistanke om at jeg tåler melk som ikke er homogenisert/pasturisert bedre.

Zillah sa for siden:

Er det ikkje framleis slik at all mjølk som vert omsett i Norge må vere pasteurisert?

smgj sa for siden:

Jo skulle ikke forundre meg, men om jeg legger igjen noen kroner på kjøkkenbordet når jeg "får" litt melk så trenger ingen å si noe om det...

Chamomilla sa for siden:

Jeg mener at såkalt tilfeldig salg er tillatt. Jeg sjekket det med en landbruksskole for litt siden, men har ikke orket reise en time hver vei for å gjennomføre noe kjøp... Kontakt nærmeste gård om det fins i nærheten - ja gård med melkekyr da :p - og ideelt sett noen som driver økologisk. Vi bor dessverre langt fra nærmeste gård. Ellers ville jeg helt klart kjøpt ubehandlet melk.

Bestemamma sa for siden:

Ser dere at han skriver at kuene får opptil 45% kraftfor i tillegg til gress.....kuer er jo gressetere...han sier også at kuene blir syke av det...

FrkMarge sa for siden:

Det var ikke lov for noen år tilbake iallefall...
jeg har jobet som avløser og fikk av og til med meg litt melk hjem, men bonden hadde ikke lov å selge meg det:(
Og ja den smaker bedre, og jeg tåler den mye bedre:o

L@dy jojo sa for siden:

Du får gi meg beskjed. Jeg kjenner flere ku-bønder ;):)

TrillTrall sa for siden:

Jeg får røde prikker i fjeset om jeg drikker for mye melk eller spiser for mye søtmelksprodukter. En sommer var Lille Gubben og jeg på ridetur i fjellet, red fra seter til seter i 3 dager - og alt vi fikk servert omtrent var jo ymse sorter melkemat! Men dette var laget av melk fra kuene på setra så den var ikke "ødelagt" fra meieriet. Og jeg bestemte meg for å gjøre et eksperiment og kjørte i meg alt jeg kunne av melk, prim, oster og alskens melkeprodukter tre dager til ende. Og hadde ferskenhud! :ja:

L@dy jojo sa for siden:

:eek::eek:

KarMa40 sa for siden:

Nei, omsetting av ikke-pasteurisert rå melk er ikke lov i Norge. Orker ikke finne nøyaktig link til mattilsynet, for jeg blir så provosert.

Argumentet er omtrent sånn at DERSOM campylobacter SKULLE bli ett problem (noe det ikke er idag, eller har vært det man vet) er omsetningsforbudet eneste skanse.
Forstå det den som kan.
Er det ikke Danmark eller Tyskland at mange gårder har melke-tappe-automat i veikanten? Blir sikkert stoppet av EU-regler snart...

smgj sa for siden:

Ja, det er snåle saker. Jeg kjøper min upasturiserte brie fordi den vanlige ikke var god lenger etter jeg fant denne.... Og den omsettes i dagligvare, innen EU. Kanskje EU vil være godt for noe?

Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling. Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.