Er det noen som har erfaring med lysterapi?
Merker at jeg sover dårligere, blir lett nedstemt og urolig når mørketiden kommer. Har derfor lyst til å prøve lysterapi, men det hadde vært morsomt å høre om det finnes noen som har prøvd det her på forumet før jeg evt. kjøper.
Tenkte på ei sånn lampe man kan bruke på f.eks. kontoret, opptil 10000 lux.
Jeg har ikke prøvd lysterapi, men er som deg i vurderingsgropa. (Satser på litt solarium i mellomtiden.)
Det jeg har investert i er en demringsklokke fra nordic lightcare www.nordiclightcare.com/nettbutikk/nettbutikk.asp
Jeg er iallfall veldig fornøyd med den. Det at det "lysner" på soverommet før klokka piper gjør det veldig mye lettere å komme seg opp om morgenen.:)
Jeg har god erfaring! Fikk kjøpt gjennom HMS-biten på jobb, og den gikk på omgang i vinterperioden :) Begynner alltid for sent med den (slutten av oktober) og sitter ca en halvtime hver morgen i 7-10 dager ved datamaskinen. Gjør underverker for meg, er reelt våken om morgenen (etter et par uker med terapi), mindre trøtt på kvelden og generelt mer opplagt. Blir også bedre humør og mindre irritabel, noe omgivelsene vet og sette pris på. :) Har brukt i mange mange år og anbefaler alle som sliter med at plutselig blir det tungt og våkne og stå opp når man ellers i året ikke har særlig problemer og prøve!
Jeg har Philips golite blu, og er veldig fornøyd. Bruker den som vekking og er helt herlig å våkne til. Denne lille lampen er bokstavelig talt et positivt lyspunkt i mørketiden! Anbefales! Skal skrive en lengre artikkel om denne lampen på bloggen om ikke lenge...
Måtte bare ta fram denne ett år gamle tråden for å dele min erfaring med lysterapi med den som måtte trenge det.
Denne mørketidssesongen startet jeg med lys, Philips goLITE i midten av september. Ca. en halv time hver morgen. Og jeg føler jeg har en annen og mye lettere hverdag nå, enn på samme tid i fjor, så det må da ha sammenheng med lyset? Kosthold og andre omstendigheter er som før.
Jeg sovner når jeg legger meg, sover til klokka ringer og våkner frisk og opplagt. Jeg merker ikke spor av nedstemthet eller urolighet.
Så til den som uforklarlig sliter med det samme som jeg gjorde forrige vinter, kan jeg trygt anbefale LYS :)
Ah... så deilig å høre. Jeg har satt lysterapilampe på min ønskeliste til jul... De finske produktene fra Innosol ser kjempefine ut, men er grisedyre. Men... en modell med mindre "designfaktor" virker sikkert like bra.
Jeg kjøpte meg lysterapilampe i høst. Jeg har veldig mye stress i livet akkurat nå og sovner seint av den grunn, men synes likevel jeg merker en bedring i søvnkvalitet og energinivå. Jeg kjøpte en Innosol Rondo, og den var faktisk ikke så forferdelig dyr, rett over 2000 kr med porto på Rehabshop.no :)
Har lysterapilampe, og brukte den i 2 vintere, og var fortsatt en gretten jævel. :p Hjalp ikke noe særlig. Men fint med lys da...
Skal gi den en tredje sjanse til jul. Liker ikke å være vintergretten.
Lavkarboforumet er i en flytteprosess, denne versjonen av Lavkarbo.no er fortsatt under utvikling.
Hvis du vil svare i tråden, så kan du gjøre det her.